2022-01-02, 09:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Snarast är det regionerna det är fel på. De har eget ansvar och egen beslutanderätt men använder den inte. Vissa vill ha FHM;s regelverk och beslut att skylla på om något går fel.
I region Stockholm som sannolikt är sämst i klassen, har dessutom hela planeringen varit virrig med massor av alternativa sätt att boka eller inte boka tid alls, för vissa. Kvalitén på utförandet och besluten varierar stort. Från pensionerad erfarna syrror som kallas in till som det förefaller gymnasieelever som inte har grundläggande konskaper. 70+;ar stod inför att skaffa modern mobil ladda ned mobilt bank id och appen "alltid öppet", annars kan du inte boka tid och får ställa dig sist i kön. Ändå finns inom rimlig tid bara lediga tider i länets yttersta ändar, 8 mil bort.
Någon månad senare kan vem som helst bara droppa in till en mobil enhet i förorten. Men bara i förorten.

Den famösa appen "alltid öppet" hör av sig med ett SMS att nu kan du boka tid för 3;e sprutan. En snabb titt på 1177 ger ett antal möjliga platser men även utan bokning, du kan komma direkt. Då gör man ju det valet och är 30 minuter senare på plats.

Får där beskedet, -"Du kan inte komma på "dropp in" det gäller inte dig utan de i särskild riskgrupp". Givetvis finns en tredje kö för de som inte tagit spruta alls och dem måste man gulla med de får gräddfil.
Men det finns ju kloka gamla syrror och de läser journalen, -"men du är ju riskgrupp" trots att man varken har papper på det eller stämpel i pannan. Men en spruta blir det. Vilken lycka att det finns obyråkratiska människor som kontrast till döskallarna i regionens sjukvårdsledning.

Det var en klok syster!

Det är så här också (vill inte skriva var jag bor av anonymitetsskäl, men i en mindre stad). När jag skulle boka första sprutan, fanns det dels en större anläggning och dels flera vårdcentraler att välja på. Jag bokade såklart på min närmaste vårdcentral. Det verkade som att bokningen gick igenom, men jag fick ingen bekräftelse. Inte heller något meddelande om att jag INTE blivit bokad på den tiden. Försökte ringa, men det var så lång kö så det gick inte. Försökte flera dagar. Kom äntligen fram. Då sa de "vårdcentralerna är bara för dom i riskgrupp, du ska boka in dig på /namn på den större anläggningen/. Då hade såklart tiderna gått åt och jag fick vänta två-tre veckor längre i onödan. Det stod ingenstans att inte vem som helst fick boka in sig på vårdcentralerna!

Nu håller de på med tredje sprutan här, för allmänheten från 18 år. MEN man måste ha fått en inbjudan över Min myndighetspost, eller ett brev med posten om man inte har digital brevlåda. Det går att boka in sig utan brevet, det finns ingen kod eller så som man måste knappa in. Men när folk kommer dit och inte har brevet - blir de hemskickade! Trots att de är över 50 och det har gått mer än sex månader sedan andra sprutan. Många blir då så sura att de säger "passar det inte er nu, så passar det inte mig sedan. Nu skiter jag i fler sprutor!"

Otroligt dåligt skött på alla nivåer... Man får vara glad att det inte var böldpesten vi fick hit (en antibiotikaresistent variant)! Då hade 90 procent av oss varit döda nu. Och Agnes Wold hade svamlat om bakslag för feminismen i Expressen...
Citera
2022-01-02, 09:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Vad spelar det för roll om det är hög smittspridning av ett virus som knappt någon dör av längre? Om folk kan jobba trots lite snuva så ska de jobba. Denna cirkus har gått för långt nu.
Du har inte uppfattat vad jag skrev.
Jag är inte minsta orolig för viruset varken för mig själv eller min familj utan konsekvenserna i samhället om vi får massjukskrivningar.
Folk som är sjuka ska inte gå till arbetsplatsen.
Du verkar inte förstå detta.
Det handlar alltså inte om att folk dör eller inte.
I och för sig kan folk avlida om det inte finns sjukvårdspersonal eller räddningspersonal tillgänglig på sjukhus och olycksplatser.
Citera
2022-01-02, 09:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Tycker även Sverige borde införa krav på munskydd i skolan för att möjliggöra undervisning på plats i lågstadiet. Från mellanstadiet och uppåt borde undervisningen ske på distans för att undvika smittspridning.
Citera
2022-01-02, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag är inte minsta orolig för viruset varken för mig själv eller min familj utan konsekvenserna i samhället om vi får massjukskrivningar.
I och för sig kan folk avlida om det inte finns sjukvårdspersonal eller räddningspersonal tillgänglig på sjukhus och olycksplatser.
Varför kan man inte gå till arbetet om man har lite snuva men känner att man har ork att arbeta? Jag anser att problemet skapas när vi tänker som du tänker. Då blir det många sjukskrivningar och ont om folk på vissa arbeten där det behöver bara personaltätt. Eftersom vi ändå inte kan stoppa smittan så är det lika bra att bara låta den spridas. Åtminstone nu när vi har en variant som inte är farlig överhuvudtaget för i stort sett alla.
Citera
2022-01-02, 09:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Då får man låta folk jobba med snuva igen som vi brukar.... Normalt under influensa säsongen brukar ju folk jobba snuviga tex.
Citera
2022-01-02, 09:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Varför kan man inte gå till arbetet om man har lite snuva men känner att man har ork att arbeta? Jag anser att problemet skapas när vi tänker som du tänker. Då blir det många sjukskrivningar och ont om folk på vissa arbeten där det behöver bara personaltätt. Eftersom vi ändå inte kan stoppa smittan så är det lika bra att bara låta den spridas. Åtminstone nu när vi har en variant som inte är farlig överhuvudtaget för i stort sett alla.
Nu handlar det om covid och där har myndigheterna beslutat att man ska vara hemma.
Svårt att fatta?

Dessutom har vi fortfarande en hel del Delta.
Är det bara en förkylning så kan man troligen gå till jobbet med lite enklare snuva.

Har du problem att ta till dig fakta?

Här visas andel Omicron och Delta för bland annat Sverige.

https://ourworldindata.org/grapher/covid-variants-bar?country=AUS~GBR~USA~BEL~ITA~FRA~ESP~DEU~BWA~ZA F~CAN~SWE~DNK~NOR~NLD~PRT~POL~AUT~F IN~THA
Citera
2022-01-02, 09:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Då får man låta folk jobba med snuva igen som vi brukar.... Normalt under influensa säsongen brukar ju folk jobba snuviga tex.
Ja så gör många redan idag. Ett negativt covid test och man kan återgå till arbetet även med restsymtom bara man känner sig någorlunda bra.
Citera
2022-01-02, 09:58
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Detta vet jag också..
USA och Ryssland kan absolut komma överens om tex oljepriser men samtidigt tjafsa om andra saker.

Dock finns det ingen Agenda21-konspiration som vissa vill försöka lura i folk.
Där alla världens ledare arbetar efter en hemlig överenskommelse och samtidigt upprustar för krig.
Någon jävla måtta måste det finnas på fantasierna enligt mig.
Det finns faktiskt folk som kan gå på snacket och bli rädda på riktigt.

Dom enda som vinner på att det förekommer dylika diskussioner här är diktaturerna Ryssland och kina. Dom vill inget hellre än att så split och osäkerhet in i andra befolkningar.

Psykologisk krigföring kallas det.
Det är tex därför vi har avdelningar för kontraspionage inom det militära och polisen.

Och ja, jag vet att deras huvudsakliga uppgifter inte är att motverka just den typen av missinformation, men i tillräcklig mängd, hotar den vår säkerhet på många plan..

Nej, det finns ingen Agenda21-konspiration, eftersom både Agenda21 och Agenda 2030 ligger helt öppna att ta del av hos FN, och WEF samlar de riktiga höjdarna under The Great Reset och Build Back Better. Samma grupp äger media, så ni kan drömma om att något mediahus ni accepterar kommer att lyfta de negativa aspekterna.

Här är ett exempel på en riktig grävande journalist, Daphne Caruana Galizia. Hon dödades med en bilbomb.

https://www.theguardian.com/world/2017/oct/16/malta-car-bomb-kills-panama-papers-journalist
Citera
2022-01-02, 10:09
Medlem
IMBILDENs avatar
I Norge vill man covidtesta alla barn innan de kommer tillbaks till skolan efter jullovet. I Sverige planeras inga ytterligare åtgärder. Snacka om att skiten kommer träffa fläkten i början på nästa år. Jag tror FHM vill att det ska ske. Känns som lamm på väg till slakt. Massor av barn lär garanterat bli smittade och de kommer smitta andra som smittar andra, som smittar andra. Det kommer att ha vuxit till en storm under februari tror jag. Ser framför mig Hallongren i TV "Vi såg det inte komms" , "Ingen hade kunnat förutse att...." Inget nytt under solen där inte...
Citera
2022-01-02, 10:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nu handlar det om covid och där har myndigheterna beslutat att man ska vara hemma.
Svårt att fatta?

Dessutom har vi fortfarande en hel del Delta.
Är det bara en förkylning så kan man troligen gå till jobbet med lite enklare snuva.

Har du problem att ta till dig fakta?

Här visas andel Omicron och Delta för bland annat Sverige.

https://ourworldindata.org/grapher/covid-variants-bar?country=AUS~GBR~USA~BEL~ITA~FRA~ESP~DEU~BWA~ZA F~CAN~SWE~DNK~NOR~NLD~PRT~POL~AUT~F IN~THA

Intressant. Många verkar tro att deltasmittan försvunnit när det snarare är omikron som tillkommit. Både Sverige och Norge har fortfarande 60-70% delta.
Citera
2022-01-02, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker även Sverige borde införa krav på munskydd i skolan för att möjliggöra undervisning på plats i lågstadiet. Från mellanstadiet och uppåt borde undervisningen ske på distans för att undvika smittspridning.
Tycker överlag vi kan låta barnen slippa symboliska och/eller suboptimala restriktioner och åtgärder. Jag tror och tycker att alla barn fram till och med ev gymnasie/högskola ska ha undervisning på plats i skolan. Samt inga fler korkade restriktioner som slår mot ungdomsidrott eller andra aktiviteter för barn och ungdomar.
Citera
2022-01-02, 10:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Tycker överlag vi kan låta barnen slippa symboliska och/eller suboptimala restriktioner och åtgärder. Jag tror och tycker att alla barn fram till och med ev gymnasie/högskola ska ha undervisning på plats i skolan. Samt inga fler korkade restriktioner som slår mot ungdomsidrott eller andra aktiviteter för barn och ungdomar.

Det tycker jag låter dåligt då det leder till mer smitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in