2021-12-31, 17:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Beror på att de är tidigare i kurvan. I UKs fall kan det också spela in att de i högre utsträckning använt sig av Astra-vaccinet.

Va?
Du menar att dom ligger före oss i kurvan och då funkar inte din mirakelmedicin ”skolstängning”?
Citera
2021-12-31, 17:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Va?
Du menar att dom ligger före oss i kurvan och då funkar inte din mirakelmedicin ”skolstängning”?

Skolstängning leder ofrånkomligen till mindre sociala kontakter. Det går liksom inte att förneka och vi vet alla hur viruset sprids. Sedan att man inte valt den vägen i Sverige är ju rent politisk. När det inträffar smittoutbrott på skolorna i Sverige har man gjort punktinsatser, stängt enstaka skolor någon vecka. För ett år sedan körde väl gymnasiet på distans och högstadiet distans varannan vecka.
Citera
2021-12-31, 17:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är ju också så att antalet fall totalt skjutit i höjden. Går det ens att se någon minskning vad gäller antalet fall vad gäller Delta? Tror många går bort sig när man pratar andelar eller procent.

Deltan är ju kvar men det är tveksamt om det tillkommer så många nysmittade med den. I England är man uppe i 95% omikron, enligt John Campbell. Det går ju inte att dra några exakta slutsatser för Sverige då vår statistik är så hopplöst efter och usel. Jag sneglar på Danmark för att få vettig statistik.
Citera
2021-12-31, 17:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Skolstängning leder ofrånkomligen till mindre sociala kontakter. Det går liksom inte att förneka och vi vet alla hur viruset sprids. Sedan att man inte valt den vägen i Sverige är ju rent politisk. När det inträffar smittoutbrott på skolorna i Sverige har man gjort punktinsatser, stängt enstaka skolor någon vecka. För ett år sedan körde väl gymnasiet på distans och högstadiet distans varannan vecka.

Och vad gör andra länder?
Förutom diktaturerna alltså.
Citera
2021-12-31, 17:17
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Det är ju också så att antalet fall totalt skjutit i höjden. Går det ens att se någon minskning vad gäller antalet fall vad gäller Delta? Tror många går bort sig när man pratar andelar eller procent.

Kolla campbells senaste video från igår kväll.
Då ser du bättre hur ANTALET delta krymper snabbt.

Siffror från NHS
Citera
2021-12-31, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Och varför skulle inte varianter som är ännu mer smittsamma än omikron kunna uppstå? Om det dyker upp 100 nya mutationer per år, kanske 1 är ännu mer smittsam men antagligen i gengäld ger mindre symptom.
Så kan det hålla på länge tills det som blir kvar om 10 år är en mycket smittsam men svag influensa som inte behöver ges vaccin för, till andra än 65+.

Bara ett hypotetiskt scenario eller kanske en gissning.

Om du gjort din hemläxa ordentligt så hade du förstått att R0 för Omicron redan är så högt som det överhuvudtaget är möjligt för den typen av smitta. Att det skulle mutera till ett mässlingsvirus är lika troligt som att Dolly Parton sover på mage. Och blir symptomen dessutom mildare än de redan är, så kan man väl inte ens räkna det som en smitta längre. Bara som ett av de tusentals övriga virus som vi får i oss dagligen via luft och mat.
Citera
2021-12-31, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag fick med mig tok-starka D-vitamin tabletter ifrån en LCHF kryssning för några år sedan. Jag hade tänkt ge dem till någon stackars påbyltad somalisk kvinna, men det blev inte av🙂

Sant är att "obegränsad" vaccinering, i sig, inte verkar lösa alla problem med SARS-COV2. Det verkar man börjat insett i Israel, där man nu är inne på fjärde vaccindosen. Men vaccin mildrar effekten av stor smittspridning.

Ta dom själv nu när vintern kommit och du är urlakad på D-vitaminer.👍

Jag har tidigare vart däckad av kraftiga förkylningar några ggr varje år.
Sen jag började med 3000 ie D-vitamin om dagen + zink och C-vitamin har jag inte haft tendens å känna av nån förkylning.
Så effekt mot luftvägsvägsinfektioner det har det.

Synd att inte Fhm känner till detta. Då hade dom sluppit fullbelägga sjukhusen.
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Som arsenik och miljögifter.

Nej. Jag tar 100ug extra under vintern utöver det jag får i mig via maten. Och jag bor i Spanien.

Även Spanien har solfattigt vinterhalvår.
Så bra idé.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Tom Britton sade på radion idag att någon flockimmunitet knappast är aktuell mot omikron, den är för smittsam.
Men han sade också att det går att räkna på saken när man vet hur smittsam den ät Folkhälsomyndigheten hade räknat på 25% högre smittsamhet vs Delta.
Det trodde Britton var alldeles för litet.

Flockimmunitet har ältats länge. Vi kan glömma detta. Man kan få covid flera ggr.

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nja du får läsa lite bättre en dog av lunginflammation och en annan dog av blodproppar med corona Frågan är om de var vaccinerade? Och frågan är också om de ens var i närheten av att vara Skottlands brutalaste brottslingar.

Just lunginflammation är en vanlig biverkning av vaccinet.
Citera
2021-12-31, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast om omikron trycker undan delta, så blir det kanske inte så mycket snurr på deltan i framtiden?

Nej inte mer än influensa och vinterkräksjuka. Några 100 fall i månaden med lokala utbrott.
Kan vi minska resandet till och från diverse främmande länder kan vi nog trycka ner floden delta till en rännil.
Citera
2021-12-31, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Omikron står redan för 60% i Sthlm så Delta kommer inte att tillhöra vårkollektionen 2022 tyvärr.
Tyvärr?
Det är positivt då deltan är farligare än den harmlösare omnicron.
Pandemin är på väg att klinga av.
Citera
2021-12-31, 17:39
Medlem
fråga om antigen testerna... om man varit "sjuk" i 7 dagar och sedan testar ett antigen test och den visar negativ. är jag "frisk" då? ingen risk för mer sjukdom eller värre? trött på isolering nu.
Citera
2021-12-31, 17:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du har noll koll, sorry. För det första så räcker inte solen i Spanien i december även om du är ute naken från att solen går upp till att solen går ner. För det andra så blir produktionen via solen sämre och sämre ju äldre man blir. När du är 40 år har du bara en bråkdel av solljusproduktionen du hade när du var 20. För det tredje är livsmedelsverkets rekommendationer FÖR FUCKING LÅGA. Läs studierna som gjorts de senaste 10 åren hur mycket D-vitamin som behövs för en OPTIMAL nivå så ändrar du åsikt.

Det är möjligt. Fast jag är en "solstråle" så producerar, jag, dock inget solsken!🙂 Om du är 40 plusare utgår jag, i alla fall, ifrån att du är vaccinerad. Spanien har god vaccintäckning, ändå verkar Omikron kunna bryta igenom allt, utom, möjligtvis, hybridimmunitet. Hur hårda restriktioner håller sig Spanien med?
Citera
2021-12-31, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tyvärr?
Det är positivt då deltan är farligare än den harmlösare omnicron.
Pandemin är på väg att klinga av.

Absolut, men det kan vara lite tråkigt om man är vaccinerad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in