Citat:
Ursprungligen postat av
santos_deville
Vad är det som är omöjligt för er?
Finns tusentals människor som aldrig har råd att gå på konsert eller på nattklubb. Reglerna gör det jobbigt för er men inte omöjligt att leva. Ta av dig offerkoftan
Det beror väl lite på hur man tolkar vaccinpassen och dess tänkta tillfällighet. Vi har inget slutdatum och vi går in i en period när vaccinpassen kan komma att användas i större omfattning.
Flera remissinstanser ställer sig tveksamma till att införa de här vaccinpassen mer än ytterst tillfälligt och pekar på riskerna. Det som mest av allt verkar ha avgjort att vi exkluderar negativa tester och genomgången infektion i de här vaccinpassen verkar vara att SKR, Sveriges kommuner och regioner, bland annat har svarat att det blir svårt att genomföra tekniskt och betungande för personal som ska utfärda medicinska intyg.
"SKR ser risker för att sjukvården belastas med utfärdande av intyg, eftersom de med
upplevda medicinska skäl att inte ta vaccin kan vara fler än regeringen utgått från.
SKR ser vidare stora utmaningar för arrangörerna med att hantera medicinska intyg."
De är alltså också oroliga för att många som själva känner sina kroppar ska kontakta sjukvården. Jag vet ingen som i dag vet vilka medicinska riktlinjer som föreligger för att någon ska kunna få medicinskt intyg. Det är i princip ingen, oavsett historik, som kan få ett sådant, vilket är en brist och dessutom väldigt märkligt. Jag har själv varit tvungen att ta andra vaccin på sjukhus och då har det snarare varit så att personalen har tyckt att jag klarar mig utan vaccinet, men att de kan ge det om jag verkligen vill.
Det måste gå att säga ja eller nej till medicinsk behandling och ändå kunna leva på samma villkor som andra. Om de nödvändigtvis vill införa covidpass bör de inkludera negativa tester och genomgången sjukdom. Då är det inte diskriminerande på samma sätt. Sedan är det en helt annan sak att de borde inhibera vaccinpassen helt nu när omikron sprider sig i samhället. Norge t ex är inne på den linjen. Alla behöver vara försiktiga om omikron sprider sig.