2021-12-10, 19:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Det har inte varit igång så länge, vaccinpass, men jag antar att man kommer kunna utvärdera det nästa år.
.
"“The CST did not do what was expected of it. It did not so much increase the vaccination rate, but it did lead to more contacts, and thus indirectly to more infections – the two are connected,” André told De Morgen."
https://www.brusselstimes.com/belgium/195563/covid-safe-ticket-led-to-more-infections-in-belgium-says-expert

Tycker du att det är vettigt att införa drastiska åtgärder utan några vetenskapliga belägg för att de skulle fungera som tänkt och emot epidemiologisk vetenskap gällande allmän folkhälsa?
Citera
2021-12-10, 19:39
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Citat:
Larmet: Nio gånger fler ovaccinerade på iva

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/iva-larmet-nio-ganger--fler-ar-ovaccinerade/

Citat:
Är du ovaccinerad har du en västentligt högre risk att behöva vård inom intensivvården, jämfört med den som är vaccinerad, sa Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten

Ja, om man är i riskgrupp. Ingen anledning för relativt unga friska människor att ta vaccinet. Det är inte den gruppen som "överbelastar" vården

Kan Expressen skriva hur många av de inlagda som var unga och friska människor?
Senast redigerad av LegendenLarsVilks 2021-12-10 kl. 19:43.
Citera
2021-12-10, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vad är det som är omöjligt för er?

Finns tusentals människor som aldrig har råd att gå på konsert eller på nattklubb. Reglerna gör det jobbigt för er men inte omöjligt att leva. Ta av dig offerkoftan

Det beror väl lite på hur man tolkar vaccinpassen och dess tänkta tillfällighet. Vi har inget slutdatum och vi går in i en period när vaccinpassen kan komma att användas i större omfattning.

Flera remissinstanser ställer sig tveksamma till att införa de här vaccinpassen mer än ytterst tillfälligt och pekar på riskerna. Det som mest av allt verkar ha avgjort att vi exkluderar negativa tester och genomgången infektion i de här vaccinpassen verkar vara att SKR, Sveriges kommuner och regioner, bland annat har svarat att det blir svårt att genomföra tekniskt och betungande för personal som ska utfärda medicinska intyg.

"SKR ser risker för att sjukvården belastas med utfärdande av intyg, eftersom de med
upplevda medicinska skäl att inte ta vaccin kan vara fler än regeringen utgått från.
SKR ser vidare stora utmaningar för arrangörerna med att hantera medicinska intyg."

De är alltså också oroliga för att många som själva känner sina kroppar ska kontakta sjukvården. Jag vet ingen som i dag vet vilka medicinska riktlinjer som föreligger för att någon ska kunna få medicinskt intyg. Det är i princip ingen, oavsett historik, som kan få ett sådant, vilket är en brist och dessutom väldigt märkligt. Jag har själv varit tvungen att ta andra vaccin på sjukhus och då har det snarare varit så att personalen har tyckt att jag klarar mig utan vaccinet, men att de kan ge det om jag verkligen vill.

Det måste gå att säga ja eller nej till medicinsk behandling och ändå kunna leva på samma villkor som andra. Om de nödvändigtvis vill införa covidpass bör de inkludera negativa tester och genomgången sjukdom. Då är det inte diskriminerande på samma sätt. Sedan är det en helt annan sak att de borde inhibera vaccinpassen helt nu när omikron sprider sig i samhället. Norge t ex är inne på den linjen. Alla behöver vara försiktiga om omikron sprider sig.
Citera
2021-12-10, 19:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det beror väl lite på hur man tolkar vaccinpassen och dess tänkta tillfällighet. Vi har inget slutdatum och vi går in i en period när vaccinpassen kan komma att användas i större omfattning.

Flera remissinstanser ställer sig tveksamma till att införa de här vaccinpassen mer än ytterst tillfälligt och pekar på riskerna. Det som mest av allt verkar ha avgjort att vi exkluderar negativa tester och genomgången infektion i de här vaccinpassen verkar vara att SKR, Sveriges kommuner och regioner, bland annat har svarat att det blir svårt att genomföra tekniskt och betungande för personal som ska utfärda medicinska intyg.

"SKR ser risker för att sjukvården belastas med utfärdande av intyg, eftersom de med
upplevda medicinska skäl att inte ta vaccin kan vara fler än regeringen utgått från.
SKR ser vidare stora utmaningar för arrangörerna med att hantera medicinska intyg."

De är alltså också oroliga för att många som själva känner sina kroppar ska kontakta sjukvården. Jag vet ingen som i dag vet vilka medicinska riktlinjer som föreligger för att någon ska kunna få medicinskt intyg. Det är i princip ingen, oavsett historik, som kan få ett sådant, vilket är en brist och dessutom väldigt märkligt. Jag har själv varit tvungen att ta andra vaccin på sjukhus och då har det snarare varit så att personalen har tyckt att jag klarar mig utan vaccinet, men att de kan ge det om jag verkligen vill.

Det måste gå att säga ja eller nej till medicinsk behandling och ändå kunna leva på samma villkor som andra. Om de nödvändigtvis vill införa covidpass bör de inkludera negativa tester och genomgången sjukdom. Då är det inte diskriminerande på samma sätt. Sedan är det en helt annan sak att de borde inhibera vaccinpassen helt nu när omikron sprider sig i samhället. Norge t ex är inne på den linjen. Alla behöver vara försiktiga om omikron sprider sig.
Det är inkluderat och heter egentligen covidbevis.

Oavsett kan de köra upp sitt bevis i röven pga att makthavarna och deras följare köpt (drivit?) hetsen mot de människor som nyttjar vår rätt att säga nej till medicinska ingrepp.
Citera
2021-12-10, 19:55
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
När man försöker hitta den optimala balansen, anser du då att man enbart ska titta på risken att avlida? Eller ska man även se till andra effekter på hälsan?
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Naturligtvis ska man titta på alla aspekter av hälsan och jag tycker heller inte att någon ska nekas vaccin.

Kan det då vara idé att ta vaccin för att minska risken för långvarig ohälsa till följd av infektion?

Citat:
Tycker inte det är särskilt hälsosamt bli tillsagd som ett litet barn att vara duktig och gå och vaccinera sig av mamma statsministern.

Citat:
Vaccinmotståndarna är inte helt oskyldig till polariseringen. Många vaccinmotståndare beskriver oss som har valt att ta vaccinet som får i en fårflock. Den anklagelsen provocerar mig. Vaccinmotståndarna anser att man inte har klarat att tänka själv, ifall man kommer fram till ett annat val än vaccinmotståndarna.
Citat:
Jag har inga problem respektera andras val när de väljer vaccinera sig, absolut inte. I den bemärkelsen är jag inte alls mot, utan kan tänka mig situationer där jag hade tyckt att det bästa för mig hade varit att vaccinera mig. Men det bör vara ett personligt väl och medborgare bör behandlas som vuxna som får göra det valet utan att mamma statsminister kommer och tar ens lego i beslag som straff. Eller förbjuder en att gå på bio eller vad det nu var. Det är i grunden ett förbarnsligande av medborgarna av mamma statsministern och bådar inte gott för framtiden.

Jag vill inte tvinga någon att ta vaccin. Jag vill bara varna andra på att inte falla för vaccinmotståndarnas vilseledande retorik. Det jag retar mig mest på, är att vaccinmotståndarna bedömmer vaccinerna utifrån en helt annan filosofi än dom bedömmer viruset. När vaccinmotståndarna bedömmer viruset, så ser dom endast till andelen överlevare. Men när vaccinmotståndarna övergår till att bedömma vaccinet, så anser dom genast viktigt att se till andra möjliga effekter på hälsan. Vaccinmotståndarna skiftar hela tiden mellan att bara se till dödsfall, och att även se till andra effekter på hälsan. Jag vill uppmärksamma andra på vaccinmotståndarnas knep för att vilseleda.

Citat:
Jag vill påpeka att jag inte är anhängare av vaccintvång och vaccinpass. Jag anser att individen ska ha det avgörande valet när det kommer till vaccin.
Citat:
Kan bara hålla med.

Citat:
På tal om att hetsa fram en "den andre"-attityd, vad anser du om beteckningen "renblodig"? Det är en ganska provokativ beteckning, som gör tydlig skillnad mellan vaccinerade och ovaccinerade människor.
Citat:
Betyder det att vaccinerade tror sig ha renare blod efter att ha fått främmande genetiskt material insprutat som renar kroppen från smitta?

Det är vaccinmotståndarna som betecknar sig själva som renblodiga, eftersom dom inte har utsatt blodet för dom spike-proteiner som vaccinerna alstrar. Jag har inte fått grepp om vad vaccinmotståndarna anser om spike-proteiner som har alstrats av viruset. Är man renblodig även efter infektion?
Citera
2021-12-10, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är inkluderat och heter egentligen covidbevis.

Oavsett kan de köra upp sitt bevis i röven pga att makthavarna och deras följare köpt (drivit?) hetsen mot de människor som nyttjar vår rätt att säga nej till medicinska ingrepp.

Jag tycker inte heller att de borde använda någon form av vaccinpass eller covidbevis, covidpass, men om de nu gör det så borde det vara en självklarhet att inkludera även negativa tester och genomgången sjukdom så att alla har en chans att använda dem, oavsett om man går med på just de här medicinska behandlingarna eller inte.

I det här läget borde de inte använda vaccinpass överhuvudtaget. Med omikron kommer nya förutsättningar som ställer tanken om vaccinpass på ända. Det spelar ingen roll om man tar 50 doser av mRNA vaccin, det kommer bara att snurra vidare.
Citera
2021-12-10, 20:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag tycker inte heller att de borde använda någon form av vaccinpass eller covidbevis, covidpass, men om de nu gör det så borde det vara en självklarhet att inkludera även negativa tester och genomgången sjukdom så att alla har en chans att använda dem, oavsett om man går med på just de här medicinska behandlingarna eller inte.

I det här läget borde de inte använda vaccinpass överhuvudtaget. Med omikron kommer nya förutsättningar som ställer tanken om vaccinpass på ända. Det spelar ingen roll om man tar 50 doser av mRNA vaccin, det kommer bara att snurra vidare.
Till saken hör att det finns ett enkelt sätt att få folk att vaccinera sig om man vill;
Bemöta de vetenskapsmäns argument som kritiserar den bestämda inriktningen så att vi får bevis, istället för att censurera och vägra debatt.

Behandlar de människor som vuxna, förmögna individer så kommer de att få ett annat bemötande. Men de vill inte, uppenbarligen, göra just det. Att människor då frågar sig varför och att konspirationsteorier bildas är vad man kan förvänta sig.
Citera
2021-12-10, 20:38
Bannlyst
Citat:
Till saken hör att det finns ett enkelt sätt att få folk att vaccinera sig om man vill;
Bemöta de vetenskapsmäns argument som kritiserar den bestämda inriktningen så att vi får bevis, istället för att censurera och vägra debatt.

Behandlar de människor som vuxna, förmögna individer så kommer de att få ett annat bemötande. Men de vill inte, uppenbarligen, göra just det. Att människor då frågar sig varför och att konspirationsteorier bildas är vad man kan förvänta sig.

Ja det här censurerandes trodde jag inte att jag skulle vara med om i Sverige. Det får en att tvivla på det mesta i informationsvägarna som kommit via media.

Det obehagligaste är att man får upp helt annan forskning och information bara genom att använda en annan söktjänst.

All information som är negativ eller som innehåller annan data än den media vill få ut hindras och utelämnas. Är det så här alltid? Aftonbladet är värre än de andra tidningarna. Vad mer tystar de ner?
Citera
2021-12-10, 20:47
Medlem
Bör ses. Russel Brand är en legend "Trevor Noah “Anti-Vax”?! Can’t We Question Big Pharma??!"

https://www.youtube.com/watch?v=etPXtIRV-II
Citera
2021-12-10, 20:53
Medlem
Hur länge tror ni att Covidbeviset kommer vara som krav?

Jag tror att det kommer hålla ett halvår till och sedan kommer allt bli som vanligt igen. Eller vad tror ni?
Citera
2021-12-10, 20:56
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Vackert där, säg det till en tolvåring som måste ta bussen till den obligatoriska skolan... Herre Gud

Jo men jag tar ju för givet att du är över 18 och inte en obstinat 12 åring som måste åkas stackars bussen till dumma skolan. Mupp
Citera
2021-12-10, 21:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jo men jag tar ju för givet att du är över 18 och inte en obstinat 12 åring som måste åkas stackars bussen till dumma skolan. Mupp
Jag påverkas inte öht av nuvarande inskränkning av mänskliga rättigheter. Generellt tycker jag inte om att umgås med de flesta människor ändå. Det innebär förstås inte att jag är okej med att se hur det hetsas mot ovaccinerade. Dels ska människor inte behandlas så, dels ser jag ju att folk vill straffa oss vilket innebär att även en eremit som jag själv tillsist får välja böter eller fängelse enligt Österrikisk modell om de får som de vill.
Jag väljer för övrigt fängelse i en sådan situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in