2021-12-09, 15:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nej det beror på hur allvarlig infektion individen får.

Och hur allvarlig infektion individen får kan inte bero på grundhälsa som beror på näringsriktig kost, motion, sömn och psykiskt välmående som sin tur kan bero på socioekonomiska förhållanden?
Citera
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Stämmer det kommer vi nog få se problem för busschaufförer.
Det kommer helt klart att sluta illa. Tänk ovaccinerade som helt plötsligt inte kan ta sig jobbet bara för det jäkla passet.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vaccinerar vi tex 100% av de äldre erhålls flockimmunitet av gruppen i ca 3-4 månader (beräknat på ett behov av 79% immunitet för flockimmunitet). Detta då under förutsättning att personer utanför gruppen men i löpande kontakt med gruppen är immuniserade på ett eller annat vis.
Jag försöker säga just det att vaccinerna har fungerat alldeles ypperligt bara genom att titta på den svenska statistiken. Fyll nu på med ECDC:s statistik:

WHO/ECDC: Nearly half a million lives saved by COVID-19 vaccination in less than a year

https://www.ecdc.europa.eu/en/news-events/who-ecdc-nearly-half-million-lives-saved-covid-19-vaccination
Citera
2021-12-09, 15:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du får tro vad du vill! Men faktum är att det var på håret att man, inte, rekommenderade vaccinering av 12-15 åringar i Sverige. Därför, tror jag, att det blir ingen vaccinering av 5-11 åringar i Sverige, och, för övrigt, jag motsätter mig det, om inget revolutionerande gäller vad gäller Omikron kommer fram. ( Dock motsätter jag mig inte om ev. riskgrupper hos de som är under 12 år blir vaccinerade. Men det lär bara röra sig om ett fåtal barn).
Jag tror att det kommer om Omikron får fäste före jul.

Jag är ganska säker på det. Men först ut blir våra grannländer i vanlig ordning.

Signalerna från SA är oroande med många barn bland sjukhusinläggningarna.
Citera
2021-12-09, 15:08
Medlem
johan.sthlms avatar
vad var meningen med vaccinet, "back to normal" men here we go again Corona å stänga ner samhället med över 80% vaccinerade.

Du vaccinerad vad har du gjort egentligen!!?? tagit sprutan å fortsatt trycka i dig fett å socker, trängst på ett äckligt julbord och pissat på hålla avstånd och använda handsprit för att "allt är ju lugnt nu"

Förra året julklapp ett tranga kök, i år event biljetter, för d e ju fckn över..å du har har ju det fullständigt briljanta vaxet i kroppen.
Citera
2021-12-09, 15:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Juden Shapiro från folkets radio trycker på dem RÄTTA knapparna och ger FHM panikattack med sina frågor. Men fortsätter han med dem riktiga frågorna så lär han bli bannad från pressträffarna 🤣🤣😩😩

Jag tycker att Sara svarade lugnt och sansat, och inte alls var "panikslagen". Bra att du följer presskonferensen! Lade du märket till skillnaden mellan ovaccinerade respektive vaccinerade vad gäller sjukhusinläggningar respektive IVA fall per 100 000 invånare i respektive grupp?
Citera
2021-12-09, 15:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag försöker säga just det att vaccinerna har fungerat alldeles ypperligt bara genom att titta på den svenska statistiken. Fyll nu på med ECDC:s statistik:

WHO/ECDC: Nearly half a million lives saved by COVID-19 vaccination in less than a year

https://www.ecdc.europa.eu/en/news-events/who-ecdc-nearly-half-million-lives-saved-covid-19-vaccination
Du har åter igen inga bevis för ditt svepande påstående.

Personer som vaccineras med två doser erhåller ca två veckor efter andra dosen ett högt men relativt snabbt avtagande skydd. Undantaget är de personer som genomgått infektion, vaccinerade eller ej erhåller de ett betydligt mer långvarigt skydd. Detta är iakttaget och fastställt.
Citera
2021-12-09, 15:10
Medlem
Citat:
Juden Shapiro från folkets radio trycker på dem RÄTTA knapparna och ger FHM panikattack med sina frågor. Men fortsätter han med dem riktiga frågorna så lär han bli bannad från pressträffarna 🤣🤣😩😩

Kan du länka?
Citera
2021-12-09, 15:13
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du får tro vad du vill! Men faktum är att det var på håret att man, inte, rekommenderade vaccinering av 12-15 åringar i Sverige. Därför, tror jag, att det blir ingen vaccinering av 5-11 åringar i Sverige, och, för övrigt, jag motsätter mig det, om inget revolutionerande gäller vad gäller Omikron kommer fram. ( Dock motsätter jag mig inte om ev. riskgrupper hos de som är under 12 år blir vaccinerade. Men det lär bara röra sig om ett fåtal barn).
Det finns vissa tecken på att omikron skulle kunna vara mer allvarlig för små barn.

Titta på figur 12 här
https://www.nicd.ac.za/wp-content/uploads/2021/12/NICD-COVID-19-Weekly-Sentinel-Hospital-Surveillnace-update-Week-47-2021.pdf
Citera
2021-12-09, 15:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Dom kan komma att tillåta det och lämna över själva genomförande till innehavare av matvarubutik.

Tror inte det, men visst man kan aldrig vara säker när det gäller denna fars. Vaccinationsplikt blir det inte. Bara för att klargöra så är jag inte vaccinerad och tänker inte göra det. Börjar dock luta åt att fler borde vaccinera sig mot dumhet som det ser ut nu, men det är väl obotligt.

Det är dock rädslan för en kollaps för IVA-vården som framför allt driver detta vansinne.
Citera
2021-12-09, 15:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
De sjuka är ju att personalen på dem ställen som kräver vaccinpass inte behöver vaccinera sig 🤣🤣 Så jävla mkt brister i de här alltså
Det är tydligen inte lagligt avskeda folk för att de inte vaccinerat sig, alltså går det inte ha vaccinkrav for personalen. Tror mig dock ha sett vaccinkrav nämnas för nyanställningar, kommer inte ihåg i vilket sammanhang. Är det lagligt?
Citera
2021-12-09, 15:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du har åter igen inga bevis för ditt svepande påstående.

Personer som vaccineras med två doser erhåller ca två veckor efter andra dosen ett högt men relativt snabbt avtagande skydd. Undantaget är de personer som genomgått infektion, vaccinerade eller ej erhåller de ett betydligt mer långvarigt skydd. Detta är iakttaget och fastställt.
Det är det inte alls det och nu håller inte genomgången infektion mot Omikron.

Det är tre doser vaxx eller infektion + vaxx som gäller.

Notera att de nu som ligger på IVA ovaccinerade finns säkerligen de med genomgången sjukdom. Jag är ganska säker på det då jag misstänker att många kommer från grupper där smittan var utbredd tidigare.
Senast redigerad av arbetet 2021-12-09 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in