Citat:
Jag sökte på Google, och hittade den här artikeln.
Citat från Dagens Medicin, 29:e november 2021:
Citat från Dagens Medicin, 29:e november 2021:
WHO: Mycket om omikron fortfarande oklartDet är alltså lite för tidigt att dra slutsatser om variantens eventuella farlighet. Kan det vara klokt att ta det säkra före det osäkra?
...
WHO skriver att det ännu är oklart om omikronvarianten sprider sig snabbare från människa till människa än andra varianter, men lyfter fram preliminära data som tyder på att sjukhusinläggningarna för covid-19 har ökat i Sydafrika. WHO flaggar dock för att sjukhusinläggningarna kan ha ökat till följd av att fler patienter har smittats med covid-19 på sistone, alltså inte på grund av att de specifikt har smittats med omikronvarianten.
Kan dröja flera veckor
”Det finns för närvarande ingen information som tyder på att symptomen som orsakas av omikron skiljer sig från de som orsakas av andra varianter. De infektioner som rapporterats inledningsvis fanns bland studenter – yngre personer som tenderar att bli mildare sjuka – men att förstå omikronvariantens farlighetsgrad kommer att ta dagar till flera veckor”, skriver WHO och påminner om att alla coronavarianter kan leda till svår sjukdom och död.
...
Citat:
Jag kan tänka mig att det är för tidigt att veta. Varianten har ju alldeles nyss kommit till Europa, och det dröjer en period innan smittspridningen märks på sjukhus och bårhus.
Men skribenten "HARD-WORKER" tyckte att det redan nu går att veta att Omikron är ofarligt:
Citat:
Därför undrade jag vilket underlag skribenten "HARD-WORKER" har för sitt påstående. Än så länge har jag bara fått svaret att jag själv ska leta på Google.