Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Andra vågens topp av avlidna kom redan kring julhelgen förra året. Sedan dess har dödstalen i stort sett fallit fram till början av hösten (det är sjudagarsmedelvärdet jag tänker på).
Det är svårt att se hur vaccinet ensamt står för den effekten eftersom effekten av vaccinet bör ha kommit senare. Smittspridningen föll iofs under januari men började öka igen i februari. Det var inte många som hunnit vaccineras då, framför allt inte hunnit få full effekt av 2a dosen. Man kanske ska dra slutsatsen att det egentligen var en rätt liten grupp som behövde vaccineras för att ge en påtaglig effekt på dödsfallen.
Men vem i hela friden vill bli allvarligt sjuk när det finns vaccin som hjälper bra mot sådant.
Det handlar alltså inte bara om att avlida.
Jag var jäkligt sjuk av influensa 1993 och låg med hög feber i 10 dagar och misstänker att en covid kan bli liknande för mig. Visst det kan bli lindrigare med bara en veckas sjukdom men varför chansa.
Före 1993 var jag kaxig och tyckte de som tog influensavaccin var fegisar och att alla ej gamlingar fixade lite influensa. Skiten 1993 lärde mig snabbt att det inte var så kul.
Dessutom vet vi att vaccinerade har lägre risk för att bli sjuka och lägre risker att smitta andra och vuxna ansvarsfulla människor väljer givetvis att låta sig vaccineras.
Jo jag har tagit influensavaccin varje år sedan 1994. Är fantastiskt frisk och välmående.
Covid, nej tack.