2021-12-05, 15:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Än så länge vet vi för lite för att dra några slutsatser. Jag tror det är svårt att dra direkta paralleller med Sydafrika, yngre befolkning, sämre folkhälsa, sommar mm. Försöker hålla lite koll på Norge och där verkar ju julbordet hittills inte inneburit några svårare fall även om det är smittsammare variant.
Där har det vad jag förstår handlat om vaccinerade och i övrigt friska människor. Även från det kan vi inte säga något om farligheten. Men det är verkligen oroande att det sprids så omfattande och snabbt bland vaccinerade även om de inte blir sjuka.
Citera
2021-12-05, 16:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Andra vågens topp av avlidna kom redan kring julhelgen förra året. Sedan dess har dödstalen i stort sett fallit fram till början av hösten (det är sjudagarsmedelvärdet jag tänker på).

Det är svårt att se hur vaccinet ensamt står för den effekten eftersom effekten av vaccinet bör ha kommit senare. Smittspridningen föll iofs under januari men började öka igen i februari. Det var inte många som hunnit vaccineras då, framför allt inte hunnit få full effekt av 2a dosen. Man kanske ska dra slutsatsen att det egentligen var en rätt liten grupp som behövde vaccineras för att ge en påtaglig effekt på dödsfallen.
Vacciner har haft en mycket stor effekt framförallt i Sverige. De slutsatserna kan vi dra där vi samtidigt haft en stor smittspridning så har dödstalen sjunkit dramatiskt. Vi började med arr vaccinera de allra äldsta och de i riskgrupper medan den övriga befolkningen fick vänta. Det kan inte bli tydligare:

Antal fall:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-01-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE

Antal döda:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-01-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE
Citera
2021-12-05, 16:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Andra vågens topp av avlidna kom redan kring julhelgen förra året. Sedan dess har dödstalen i stort sett fallit fram till början av hösten (det är sjudagarsmedelvärdet jag tänker på).

Det är svårt att se hur vaccinet ensamt står för den effekten eftersom effekten av vaccinet bör ha kommit senare. Smittspridningen föll iofs under januari men började öka igen i februari. Det var inte många som hunnit vaccineras då, framför allt inte hunnit få full effekt av 2a dosen. Man kanske ska dra slutsatsen att det egentligen var en rätt liten grupp som behövde vaccineras för att ge en påtaglig effekt på dödsfallen.
Men vem i hela friden vill bli allvarligt sjuk när det finns vaccin som hjälper bra mot sådant.
Det handlar alltså inte bara om att avlida.
Jag var jäkligt sjuk av influensa 1993 och låg med hög feber i 10 dagar och misstänker att en covid kan bli liknande för mig. Visst det kan bli lindrigare med bara en veckas sjukdom men varför chansa.
Före 1993 var jag kaxig och tyckte de som tog influensavaccin var fegisar och att alla ej gamlingar fixade lite influensa. Skiten 1993 lärde mig snabbt att det inte var så kul.

Dessutom vet vi att vaccinerade har lägre risk för att bli sjuka och lägre risker att smitta andra och vuxna ansvarsfulla människor väljer givetvis att låta sig vaccineras.
Jo jag har tagit influensavaccin varje år sedan 1994. Är fantastiskt frisk och välmående.
Covid, nej tack.
Citera
2021-12-05, 16:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Där har det vad jag förstår handlat om vaccinerade och i övrigt friska människor. Även från det kan vi inte säga något om farligheten. Men det är verkligen oroande att det sprids så omfattande och snabbt bland vaccinerade även om de inte blir sjuka.

Jag lyssnar nu på John Campbell och han nämnde något om att det fullkomligt exploderat när de mätt virusmängden i avloppssystemet. De verkar även plockat (testat) många omikronsmittade som är på sjukhus av andra åkommor.

Angående den artikeln jag refererade till innan att delar av ett vanligt förkylningsvirus muterats in skulle kunna innebära att viruset binder lättare i övre luftvägarna och därmed inte tar sig så djupt ner i lungorna. Ren spekulation från mig såklart, men det skulle kunna ligga i linje med vad Campbell säger att majoriteten saturerar väl utan syrgas.

Aja, vi får se, blir ju mest spekulationer i nuläget.
Citera
2021-12-05, 16:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vacciner har haft en mycket stor effekt framförallt i Sverige. De slutsatserna kan vi dra där vi samtidigt haft en stor smittspridning så har dödstalen sjunkit dramatiskt. Vi började med arr vaccinera de allra äldsta och de i riskgrupper medan den övriga befolkningen fick vänta. Det kan inte bli tydligare:

Antal fall:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-01-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE

Antal döda:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-01-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE

Du drar en slutsats och utesluter en annan?

Vad visar att förklaringen inte kan vara att de svaga individerna ständigt blir färre?

Du kan ha rätt, jag efterfrågar bara något som utesluter en alternativ förklaring, finns det?
Citera
2021-12-05, 16:20
Medlem
Hur länge brukar man påvisa positivt test vid infektion ?
Citera
2021-12-05, 16:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag lyssnar nu på John Campbell och han nämnde något om att det fullkomligt exploderat när de mätt virusmängden i avloppssystemet. De verkar även plockat (testat) många omikronsmittade som är på sjukhus av andra åkommor.

Angående den artikeln jag refererade till innan att delar av ett vanligt förkylningsvirus muterats in skulle kunna innebära att viruset binder lättare i övre luftvägarna och därmed inte tar sig så djupt ner i lungorna. Ren spekulation från mig såklart, men det skulle kunna ligga i linje med vad Campbell säger att majoriteten saturerar väl utan syrgas.

Aja, vi får se, blir ju mest spekulationer i nuläget.
Jo, men vi har nu unga med genomgången sjukdom och vaccinerade friska. Två grupper att titta på. Vi kan inte säga något än alls om farligheten.
Citera
2021-12-05, 16:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du drar en slutsats och utesluter en annan?

Vad visar att förklaringen inte kan vara att de svaga individerna ständigt blir färre?

Du kan ha rätt, jag efterfrågar bara något som utesluter en alternativ förklaring, finns det?
Men det är väl klart att de blir. De hamnar utanför ekvationen iom att de blir vaccinerade. Kurvan bryts när det gäller dödstal även om smittspridningen fortsätter.

Du får gärna komma med en annan förklaring.

Kanske är det Gud som visat barmhärtighet. Vad vet jag?
Citera
2021-12-05, 16:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jo, men vi har nu unga med genomgången sjukdom och vaccinerade friska. Två grupper att titta på. Vi kan inte säga något än alls om farligheten.

Nä, vi får vänta på de resultaten, men jag håller tummarna för ett mildare förlopp.
Citera
2021-12-05, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Hur länge brukar man påvisa positivt test vid infektion ?

Tänker på denna artikel om passagerarna som flög till NL, där antalet fortsätter öka, det har ju ändå gått mer än en vecka nu.

https://www.dutchnews.nl/news/2021/12/airport-omicrom-cases-revised-up-to-18-passengers-are-still-testing-postive/
Citera
2021-12-05, 16:29
Medlem
Citat:
Det är så allmänt känt att det knappast behöver beläggas. Jag borde be dig googla själv men här är ett resultat:
Stor underrapportering av läkemedelsbiverkningar
Cirka 40 procent av patienterna på Karolinska universitetssjukhusets akutmottagning hade minst en möjlig läkemedelsbiverkning i en ny observationsstudie. Men knappt några biverkningar rapporterades till Läkemedelsverket.

10 okt 2016
Borde inte Karolinska fungera bättre än så?

https://www.svenskfarmaci.se/2016/10/10/kolossal-underrapportering/

Från 2016 På den tiden hade antivaxxarna ännu inte hunnit bli en sekt. Jag skulle gissa på att biverkningar snarare överrapporteras nu med tanke på det enorma mediafokuset på de tillgängliga vaccinen.
Citera
2021-12-05, 16:30
Medlem
Davys avatar
Citat:

Precis som med influensavaccinet med andra ord. .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in