2021-12-05, 16:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag sökte på Google, och hittade den här artikeln.

Citat från Dagens Medicin, 29:e november 2021:
WHO: Mycket om omikron fortfarande oklart
...
WHO skriver att det ännu är oklart om omikronvarianten sprider sig snabbare från människa till människa än andra varianter, men lyfter fram preliminära data som tyder på att sjukhusinläggningarna för covid-19 har ökat i Sydafrika. WHO flaggar dock för att sjukhusinläggningarna kan ha ökat till följd av att fler patienter har smittats med covid-19 på sistone, alltså inte på grund av att de specifikt har smittats med omikronvarianten.

Kan dröja flera veckor

”Det finns för närvarande ingen information som tyder på att symptomen som orsakas av omikron skiljer sig från de som orsakas av andra varianter. De infektioner som rapporterats inledningsvis fanns bland studenter – yngre personer som tenderar att bli mildare sjuka – men att förstå omikronvariantens farlighetsgrad kommer att ta dagar till flera veckor”, skriver WHO och påminner om att alla coronavarianter kan leda till svår sjukdom och död.
...
Det är alltså lite för tidigt att dra slutsatser om variantens eventuella farlighet. Kan det vara klokt att ta det säkra före det osäkra?
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det går inte säga något ännu.

Vi kan säga att det verkar som att Omikron är bättre på att runda immunförsvaret.

Jag kan tänka mig att det är för tidigt att veta. Varianten har ju alldeles nyss kommit till Europa, och det dröjer en period innan smittspridningen märks på sjukhus och bårhus.

Men skribenten "HARD-WORKER" tyckte att det redan nu går att veta att Omikron är ofarligt:
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Men omikron är ju inget farligt. Så varför denna hysteri?

Därför undrade jag vilket underlag skribenten "HARD-WORKER" har för sitt påstående. Än så länge har jag bara fått svaret att jag själv ska leta på Google.
Citera
2021-12-05, 16:38
Medlem
Larmet från Danmark: Kraftig ökning – fall saknar resekoppling

https://www.expressen.se/kvallsposten/larmet-kraftig-okning-fall-saknar-resekoppling/

Nu dröjer det väl inte länge tills det bara smäller till även här.

Gällande reserekommendation lyder ju så här från FoHM:

"Folkhälsomyndigheten rekommenderar alla resenärer som har vistats i ett land utanför Norden att ta ett PCR-test för covid-19 efter inresan i Sverige."

Tur att vi har grannländer som kan förse oss med Omikron, hmm, vi väntar väl och ser om vi får några smittofall från våra grannländer innan vi kanske eventuellt tillsätter en utredning om vi ska fortsätta blunda.
Senast redigerad av Mysadname 2021-12-05 kl. 16:43.
Citera
2021-12-05, 16:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Men det är väl klart att de blir. De hamnar utanför ekvationen iom att de blir vaccinerade. Kurvan bryts när det gäller dödstal även om smittspridningen fortsätter.

Du får gärna komma med en annan förklaring.

Kanske är det Gud som visat barmhärtighet. Vad vet jag?

En alternativ förklaring till att allt färre avlider sedan vaccineringarna kom igång skulle kunna vara att antalet svaga har minskat sedan smittan började skörda liv, eller bättre behandlingsmetoder eller en mildare variant av viruset.

Du påstår att det är vaccinet som har gjort skillnad, jag säger inte att du har fel, men vad är beviset för att du har rätt.

Du ger mig en förklaring, men vad visar att din förklaring är ett vetenskapligt faktum?
Citera
2021-12-05, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej men det finns en gråzon därimellan. Jag tycker att folk ska få dricka alkohol men jag tycker inte att man ska få köra påverkad. D.v.s det finns ett specifikt tidsfönster där man får välja alkohol ELLER köra bil. Jag tycker vaccinationen är samma grej. Man kan välja att vaccinera sig ELLER social distansering.

Men då förutsätter ditt resonemang att man inte ska vara påverkad när man kör bil och det skulle snarare kunna jämföras med att man inte ska gå ut bland andra när man är påverkad av covid. När man inte är påverkad, av alkohol eller ett farligt virus borde man alltså få leva som vanligt? Konsekvensen av ditt resonemang blir snarare att den som är benägen att dricka och bli påverkad aldrig får sätta sig i förarsätet på en bil oavsett om den är nykter eller inte.
Citera
2021-12-05, 16:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Men då förutsätter ditt resonemang att man inte ska vara påverkad när man kör bil och det skulle snarare kunna jämföras med att man inte ska gå ut bland andra när man är påverkad av covid.

Om du hela tiden visste om du var smittad eller inte ja vilket du inte gör. Så tidsfönstret är inte under tiden du är smittad utan under tiden vi har en pandemi.
Citera
2021-12-05, 16:49
Medlem
Citat:
Vacciner har haft en mycket stor effekt framförallt i Sverige. De slutsatserna kan vi dra där vi samtidigt haft en stor smittspridning så har dödstalen sjunkit dramatiskt. Vi började med arr vaccinera de allra äldsta och de i riskgrupper medan den övriga befolkningen fick vänta. Det kan inte bli tydligare:

Antal fall:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-01-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE

Antal döda:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-01-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE
hur ser det ut med överdödligheten månad för månad när dödstalen för covid minskade och sverges vaccinering ökade
Citera
2021-12-05, 16:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä, vi får vänta på de resultaten, men jag håller tummarna för ett mildare förlopp.
Jag med.

Vi har information faktiskt ganska mycket nu men inte så vi kan säga bu eller bä.
Citera
2021-12-05, 16:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag kan tänka mig att det är för tidigt att veta. Varianten har ju alldeles nyss kommit till Europa, och det dröjer en period innan smittspridningen märks på sjukhus och bårhus.

Men skribenten "HARD-WORKER" tyckte att det redan nu går att veta att Omikron är ofarligt:

Därför undrade jag vilket underlag skribenten "HARD-WORKER" har för sitt påstående. Än så länge har jag bara fått svaret att jag själv ska leta på Google.
Här är lite andra synpunkter. Han verkar vara initierad. En tråd:

gianluca c #TeamFauci #MaskUp #no GBD
@gianlucac1
3) doing nothing, hoping sarscov2 is flu is what failed us in the previous waves. And data from SA, though preliminary, DO NOT Omicron indicate is mild. if any, one could think the opposite

Inaction and ignorance are not gonna benefit us.

And we should have learned that
16/16
https://twitter.com/gianlucac1/status/1467496465442476032?s=20

Min gissning är att Omikron är ungefär på samma nivå som tidigare varianter.
Citera
2021-12-05, 16:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En alternativ förklaring till att allt färre avlider sedan vaccineringarna kom igång skulle kunna vara att antalet svaga har minskat sedan smittan började skörda liv, eller bättre behandlingsmetoder eller en mildare variant av viruset.

Du påstår att det är vaccinet som har gjort skillnad, jag säger inte att du har fel, men vad är beviset för att du har rätt.

Du ger mig en förklaring, men vad visar att din förklaring är ett vetenskapligt faktum?
Men helt plötsligt började våra äldsta sluta att dö. Vad har du för förklaring?

Och viruset har inte blivit mildare. Tvärtom!

Och bättre behandlingsmetoder har vi. För de allvarligt sjuka. På IVA.
Citera
2021-12-05, 16:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
hur ser det ut med överdödligheten månad för månad när dödstalen för covid minskade och sverges vaccinering ökade
Det vet jag inte. Det får du fråga siffernissarna i tråden om.

Jag ser bara visuellt att något hände vad årsskiftet och dragit slutsatser av det från kurvorna.
Citera
2021-12-05, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om du hela tiden visste om du var smittad eller inte ja vilket du inte gör. Så tidsfönstret är inte under tiden du är smittad utan under tiden vi har en pandemi.

Fast de som har haft covid, särskilt inom ramen för de senaste sex månaderna, är kanske de som är säkrast på att inte föra smittan vidare. Anledningarna till att de inte får tillträde är tydligen främst två, Sverige har ingen kontroll på alla som har testat positivt för covid och att vaccinsamordnaren vill att allt vaccin han har beställt ska användas så att han inte får stå i skamvrån.
Citera
2021-12-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Dr. John Campbell: Latest data, looking good
https://www.youtube.com/watch?v=1Paq17X6ucQ

Den nya super mutationen verkar vara mild!!!!!!!

Vilket förefaller logiskt. Det ska bli spännande att se framöver hur myndigheter rationaliserar att hålla samhället öppet, vid denna milda variant av Covid-19, efter två års panik och demonisering. Går det verkligen i detta läge att ta ett steg tillbaka och låta sjukdomen ha sin gång? För siffrorna kring smittspridningen finns ju där. Förhoppningsvis sprids skiten snabbt nog i världen att man inte behöver reflektera över det dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in