2021-11-30, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Att ovaccinerade har sämre skydd mot allvarlig sjukdom och död.
Fast det är försumbar andel som dör av friska individer
Citera
2021-11-30, 09:34
Medlem
Citat:
Att ovaccinerade har sämre skydd mot allvarlig sjukdom och död.
Ok, men alla var ju ovaccinerade i tidigare vågor?

Alabama har plötsligt 200% överdödlighet i 20-44 åringar.

Tidigare i pandemin har de aldrig varit över 50%.

Tänk på att det här är grupper med låg dödlighet som inte heller drabbas hårt av covid. Det behövs inte särskilt många dödsfall för att det ska bli höga tal.

Jag varnade för det här redan i somras. Ta t.ex. den här artikeln, där läkaren visar en fruktansvärd likgiltighet inför att ovaccinerade unga människor dör, i Alabama:

https://www.al.com/news/2021/07/im-sorry-but-its-too-late-alabama-doctor-on-treating-unvaccinated-dying-covid-patients.html

Dr. Brytney Cobia said Monday that all but one of her COVID patients in Alabama did not receive the vaccine. The vaccinated patient, she said, just needed a little oxygen and is expected to fully recover. Some of the others are dying.

“I’m admitting young healthy people to the hospital with very serious COVID infections,” wrote Cobia, a hospitalist at Grandview Medical Center in Birmingham, in an emotional Facebook post Sunday. “One of the last things they do before they’re intubated is beg me for the vaccine. I hold their hand and tell them that I’m sorry, but it’s too late.”
Eller här. Där tre ovaccinerade mammor dog på samma vecka på en och samma förlossningsavdelning i Mississippi:

https://www.mississippifreepress.org/15565/multiple-pregnant-women-die-of-covid-in-mississippi-hospital-were-talking-c-sections-in-the-icu/

Tror inte svenskar fattar hur politiskt polariserat USA är.
Citera
2021-11-30, 09:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Vi är snart där. Neofeudalismen är på G.
Jag lovar att din röst räknas, rättvisan är på din sida och de som har suttit vid spakarna de senaste 10 åren har dig och din familjs bästa i åtanke. <-------------- Jag förstår inte hur någon kan tro detta.

Allting är så jävla dumt. Det är NPC-memen och Idiocracy när man läser skiten som skrivs på SVT.se

Jag har inte röstat på sittande regering de senaste 20 åren så jag är oskyldig.
Citera
2021-11-30, 09:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Fast det är försumbar andel som dör av friska individer
Allting är givetvis relativt och det är du som benämner det försumbar.
Citera
2021-11-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Utveckla gärna vad du menar.
Kanske mer di som ska utveckla om du tror arr folk som löper mindre än 1 procents risk att bli svårt sjuk eller dö skulle få 50% mer skydd av vaccinen..
Citera
2021-11-30, 09:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Face-timade senast igår från en matvarubutik i San Francisco området, ALLA bar mask.

Var ute och handlade i ett större matvaruhus utanför Stockholm i morse. Nästan ingen bar mask, inte jag heller. Det verkar främst vara de äldre som bär mask, vilket man kanske också kan förstå.

Av de som bar mask hade alla utom en sådana där kirugskydd som nog egentligen inte gör så stor nytta. Såg en person som bar något som skulle kunna ha varit ett N95-skydd. Såg ingen som bar FFP3-skydd.
Citera
2021-11-30, 09:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ok, men alla var ju ovaccinerade i tidigare vågor?

Alabama har plötsligt 200% överdödlighet i 20-44 åringar.

Tidigare i pandemin har de aldrig varit över 50%.
Var ser du 200%?

Citat:
Jag varnade för det här redan i somras. Ta t.ex. den här artikeln, där läkaren visar en fruktansvärd likgiltighet inför att ovaccinerade unga människor dör, i Alabama:

https://www.al.com/news/2021/07/im-sorry-but-its-too-late-alabama-doctor-on-treating-unvaccinated-dying-covid-patients.html

Dr. Brytney Cobia said Monday that all but one of her COVID patients in Alabama did not receive the vaccine. The vaccinated patient, she said, just needed a little oxygen and is expected to fully recover. Some of the others are dying.

“I’m admitting young healthy people to the hospital with very serious COVID infections,” wrote Cobia, a hospitalist at Grandview Medical Center in Birmingham, in an emotional Facebook post Sunday. “One of the last things they do before they’re intubated is beg me for the vaccine. I hold their hand and tell them that I’m sorry, but it’s too late.”
Eller här. Där tre ovaccinerade mammor dog på samma vecka på en och samma förlossningsavdelning i Mississippi:

https://www.mississippifreepress.org/15565/multiple-pregnant-women-die-of-covid-in-mississippi-hospital-were-talking-c-sections-in-the-icu/

Tror inte svenskar fattar hur politiskt polariserat USA är.
Jag tycker snarare att det beror på uppgivenhet och inte likgiltighet. Hur hade du själv känt om du hade uppmanat en befolkning att vaccinera sig och så väljer de att inte göra det och sen dör?

Såklart de kämpar för att hålla dem vid liv men vad mer kan de göra. Finns massa liknande historier när läkare inte kan göra mer. De är inga trollerigubbar.
Citera
2021-11-30, 09:59
Medlem
Citat:
Var ser du 200%?

Jag tycker snarare att det beror på uppgivenhet och inte likgiltighet. Hur hade du själv känt om du hade uppmanat en befolkning att vaccinera sig och så väljer de att inte göra det och sen dör?

Såklart de kämpar för att hålla dem vid liv men vad mer kan de göra. Finns massa liknande historier när läkare inte kan göra mer. De är inga trollerigubbar.
Gå in här och filtrera 20-44 år:

https://www.usmortality.com/excess-percent

Du kommer se direkt att många av de här sydstaterna har en gigantisk peak i september, som inte liknar tidigare vågor.

Det behöver inte vara avsiktligt dödande. Den kan vara enskild vårdpersonal som demoraliserats såpass att de inte längre anstränger sig för patienterna. Att hata sina patienter är ingen bra förutsättning.
Citera
2021-11-30, 10:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Gå in här och filtrera 20-44 år:

Du kommer se direkt att många av de här sydstaterna har en gigantisk peak i september, som inte liknar tidigare vågor.

Det behöver inte vara avsiktligt dödande. Den kan vara enskild vårdpersonal som demoraliserats såpass att de inte längre anstränger sig för patienterna. Att hata sina patienter är ingen bra förutsättning.
Jag ser fortfarande inga 200% men skitsamma.

EDIT: Ok, du menar alltså under en kort period. Totalt sett över året så är inte överdödligheten 200% någonstans.

Faktumet att vaccin hjälper. Ser du inte det eller väljer du at inte se det?
Citera
2021-11-30, 10:06
Medlem
Citat:
Jag ser fortfarande inga 200% men skitsamma.

Faktumet att vaccin hjälper. Ser du inte det eller väljer du at inte se det?
Länken:

Filtrera 25-44 år, avmarkera de andra åldrarna. Sen skrolla ner lite för att se de olika staterna. Det går inte att missa. Alabama är bland de första och kurvan försvinner långt utanför fönstret.

Självklart hjälper vaccinet. Det skyddar jättebra mot svår sjukdom och död. Jag påstår inget annat.

Men det här är en grupp med låg dödlighet med eller utan vaccin. De ska inte plötsligt dö som flugor i tredje-fjärde vågen när hälften är vaccinerade.
Citera
2021-11-30, 10:12
Bannlyst
Jaha vaccinpass på restauranger och gym i närtid enligt nya statsministern. Spännande samtidigt som vi ligger hyfsat bra till i Sverige.
Citera
2021-11-30, 10:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Länken:

Filtrera 25-44 år, avmarkera de andra åldrarna. Sen skrolla ner lite för att se de olika staterna. Det går inte att missa. Alabama är bland de första och kurvan försvinner långt utanför fönstret.

Självklart hjälper vaccinet. Det skyddar jättebra mot svår sjukdom och död. Jag påstår inget annat.

Men det här är en grupp med låg dödlighet med eller utan vaccin. De ska inte plötsligt dö som flugor i tredje-fjärde vågen när hälften är vaccinerade.
Det finns en annan tolkning här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in