2020-03-02, 01:24
Medlem
.
Senast redigerad av Impox 2020-03-02 kl. 01:30.
Citera
2020-03-02, 01:24
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Sverige har ganska låg statsskuld i förhållande till andra länder om jag minns rätt och inflationen är ju hyfsat låg så i värsta fall får pengapressarna gå.

Jag förstår dock vad du menar med att pengar och BNP spelar roll men ett fullskaligt virusutbrott är ett mycket större slag på ekonomin. Dum snål kan man kalla det om man inte tar åtgärder nu för att spara lite pengar och sedan får man betala enormt.

Vi har en relativ låg statsskuld men otrolig hög kommunskuld och personlig skuldsättning. Det i kombination med en redan lågt värderad krona är inge roligt om arbetslösheten ökar och folk inte kan betala tillbaka sina lån.

Pest eller kolera, men jag gillar inte att Tegnell underdriver situationen såpass mycket. De kommer ha blod på sina händer. Tyvärr tror jag dock att det är för sent att hindra smittan, om de satt in åtgärder för några veckor sedan med kontroll av flyg eller förbjud från riskzoner kanske vi hade kunnat förhindra det. Kanske inser man detta själva och låter Sverige tuffa på ekonomiskt för att sedan fallera långsiktigt när alla sjuknat in. Inte direkt så att folk får viruset och blir friska efter 1 vecka som en vanlig influensa, det som är problemet.
Citera
2020-03-02, 01:25
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Vad skulle få er att känna ett större lugn kring situationen? Om vi nästa helg inte har haft någon ökning värd namnet på antalet fall, skulle det peka på att hysterin eventuellt är en aning överdriven?

Jag är just nu supernojig över detta och det hade varit skönt att kunna slå fast något att hålla utkik efter som eventuellt hade kunnat tala för en ljusning. Just nu känns allt så nattsvart, även om antalet fall minskar i Kina så är det pga. att siffror mörkas etc etc.
Att folk kunde förstå att vi inte vet. Är inte den som drar i nödbromsen i första taget. Svininfluensan rörde mig inte i ryggen men detta är faktiskt något helt annat. Även om det låter futtigt med 15 fall i hela Sverige så är det ändå oroväckande med tanke på hur hårt den slår mot vissa grupper och den exponentiella ökningen som varit utanför Kina senaste veckorna.
Citera
2020-03-02, 01:26
Medlem
Citat:
Vad skulle få er att känna ett större lugn kring situationen? Om vi nästa helg inte har haft någon ökning värd namnet på antalet fall, skulle det peka på att hysterin eventuellt är en aning överdriven?

Jag är just nu supernojig över detta och det hade varit skönt att kunna slå fast något att hålla utkik efter som eventuellt hade kunnat tala för en ljusning. Just nu känns allt så nattsvart, även om antalet fall minskar i Kina så är det pga. att siffror mörkas etc etc.

Titta på Sydkorea som har en mycket låg dödlighet och tillförlitliga siffror. Blås inte upp det negativa. Gör det du kan i din vardag (tvätta händer, torka av dörrhandtag/kranar, håll för munnen när du hostar eller nyser, håll god hygien och ta hand om din hälsa). Panik hjälper inte. Oavsett vad som händer så finns inget scenario där panik hjälper. 80% av de som får viruset får en mildare variant. Om du begränsar ditt sociala liv som försiktighetsåtgärd så ta och ring folk mer, använd Skype eller Facetime. Sitt inte och gunga i ett hörn ensam, vi har turen idag att kunna ha social samvaro utan att sitta i samma rum.
Citera
2020-03-02, 01:26
Medlem
Jag har själv hosta och är snorig. Ingen feber.
Ingenting konstigt för årstiden, men under rådande omständigheter blir man ju fundersam.
Besökte tidigare i veckan några bekanta, ett par som just repat sig efter att ha varit sängliggandes med influensa.
När jag träffade dem var de båda på benen och hade jobbat den dagen, dock fortfarande lite rossliga i halsen och snörvliga med sporadisk hosta.
De insjuknade i mitten av februari, strax efter att de kommit hem från semester i Thailand.

Så, ska jag jobba imorgon? Kan ju för f-n inte låsa in mig i 14 dagar bara för att jag hostar lite, eller? Och Thailand betraktas ju inte som ett riskområde så ingen lär väl gå med på att testa mig.
Citera
2020-03-02, 01:27
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easterman
Skriv till Anders.Tegnell@folkhalsoinstitutet

Enda argumentet som krävs för att knäcka honom är försöka få honom att förstå att han genom sin passivitet kommer att tvingas till landsflykt inom ett par månader för att han kommer att vara landets mest hatade man på flera hundra år.

Efter en stund kommer det sjunka in och han kanske kan leva i den verkliga världen igen. Där han säkert kommer vara mycket lyckligare.

Direktdemokrati i sin enklaste form. Tror inte att det krävs alltför många brev innan han bryter ihop.

Det går inte att bara sitta och gnälla och invänta kraschen för nu är det jävligt bråttom...

Han kommer inte läsa en massa mail, han tror på det han säger.
Citera
2020-03-02, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Nån som har koll på om man nämnt att dessa virus inte bara sprids genom droppsmitta utan även genom vanlig utandningsluft? Känns som de snöat in på att folk måste nysa eller hosta, vilket inte är nödvändigt. Det ökar förvisso risken till lite över det dubbla.

Det är därför det enda som hjälper är isolering. Man kan absolut tvätta händerna och allt det, men i det stora hela är det enda som fungerar att inta klumpa ihop människor med varandra. Trist men sant.

Har också hört att luftburen infektion är möjlig men att de flesta fallen har skett via närkontakt ifall man ska tro på WHO. Men det är lika sannolikt att det är för att minska panik i världen. För snabba vändningar gör stor skada på infrastrukturen. Ifall vi tar det stegvis så kanske vi kan behålla vatten och el till exempel vilket skulle underlätta mycket.
Citera
2020-03-02, 01:28
Medlem
Citat:

Jag är just nu supernojig över detta och det hade varit skönt att kunna slå fast något att hålla utkik efter som eventuellt hade kunnat tala för en ljusning. Just nu känns allt så nattsvart, även om antalet rapporterade fall minskar i Kina så är det pga. att siffror mörkas, att antalet dödsfall sjunker beror på att vi i Europa ligger efter i förloppet etc etc.

Allt positivt slås blixtsnabbt ner av alternativa förklaringar.

Fast västerländska forskare bland annat från WHO som varit på besök i Wuhan säger att siffror inte mörkas i Kina.

Du får tänka på att Kina har i regel sämre hygien och sjukvård än Europa och har betydligt mer människor. Dessutom har Europa ett försprång i och med att vi fick nys om viruset innan Kina.

Just nu är det 800x mer sannolikt att du dör i trafiken än av Coronaviruset. Oavsett ålder.

Det läskiga med Coronaviruset är paniken och dess konsekvenser, inte sjukdomen.
Citera
2020-03-02, 01:28
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
De har varit snabba på att uppdatera tidigare så kan stämma.
Tjeckien finns inte med i denna länk t ex, så helt snabba är de inte på att uppdatera.
Citera
2020-03-02, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Detta börjar verkligen likna Kina eller Nordkorea generellt sätt i att ge lögner till folket.

Pengar och BNP i första hand och folks hälsa i andra hand.

Nordkorea utklassar våra myndigheter.

https://www.youtube.com/watch?v=iZA-H63ScfY&t=88s
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Att folk kunde förstå att vi inte vet. Är inte den som drar i nödbromsen i första taget. Svininfluensan rörde mig inte i ryggen men detta är faktiskt något helt annat. Även om det låter futtigt med 15 fall i hela Sverige så är det ändå oroväckande med tanke på hur hårt den slår mot vissa grupper och den exponentiella ökningen som varit utanför Kina senaste veckorna.

Instämmer. Jag följer utvecklingen i USA och där får man information av de som leder task forcen mot Corona. Och de är betydligt mer öppna med information som "We expect more cases", "There is possibility for community spreading". Och när de inte vet så verkar de säga att de inte vet. Det är intrycket jag fått.

Angående ursprungsfrågan så antalet fall är lite klurigt för det är så beroende av hur många man testar.
Citera
Medlem
ShadeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impox
Artikel som säger att "Tencent" kan ha råkat visa riktig data över coronasmittade.
154,023 smittade
79808 misstänkt smittade
269 tillfrisknade
24,589 döda
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3871594
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7971401/Have-real-coronavirus-death-figures-leaked-Chinese-conglomerate-lists-death-toll-24-589.html

"2020/02/05" Nästan en månad gammal artikel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in