2020-03-02, 16:25
Medlem
Folkhälsomyndigheten gjorde en bra presskonferens, nu har jag mer förtroende för dem.
Citera
2020-03-02, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Lägg inte ord i min mun. Jag är realist och kan faktiskt använda huvudet.

Vart skall du ta flera hundra utbildade sjukvårdare ifrån ?

Lägg inte blaj i tråden?

Vi ser screening på flygplatser i hela världen.

Det är en helt riktig resurs. Förebyggande och viktig samt en möjlighet att nå fram till andra nationaliteter.
Citera
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Och sånt jävla pack ska vi behöva ha i Sverige plus handlingsförlamade myndigheter på det, det går bra nu.

Eftersom det är en samhällsfarlig sjukdom vi pratar om så borde det vara direkt kriminellt att inte samarbeta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nu tror jag iofs att vi kommer att åka på karantänszoner, stängda arbetsplatser, inställd kollektivtrafik och allt det där vi nu ser i de drabbade områdena i Italien oavsett, men ett större utbrott måste skjutas upp så länge det går, eftersom vi är så extremt dåligt förberedda.
Snarare tvärt om. Är man dåligt förberedd så måste man hålla sjukdomen borta så länge som möjligt så att sjukvården kan förstärkas med mer resurser. Hade man stängt gränserna så hade man vunnit massor med tid och kunnat förbereda sig för den dagen då man är tvungen att öppna igen.

Nu gör man tvärt om. Man har fritt inträde från alla världens länder så att spridningen går så snabbt som möjligt. Då har vården inte en chans att hinna med att bygga upp resurser.
Citera
2020-03-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Och du vet att detta inte funkar i praktiken?
Min polare var med familjen i just Thailand nyligen. Hans fru fastnade i screeningen och det var fett långa köer.

Hon var fullt frisk, lite varm efter transferflighten.

Men dem fångade upp 3 st eller hur så då funkar det i praktiken eller hur?
Citera
2020-03-02, 16:28
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det står en länk på den här videon: https://youtu.be/QVQC1hAYZBs?t=970

Tror det är baserat främst på den italienska strainen, helt omöjligt att Italien och Iran skulle bli så här smittade med ett så lågt R0 som WHO påstår, men oavsett så spelar det ingen roll, en R0 över 1 leder till pandemi förr eller senare. Det är ett matematiskt faktum, fånigt att argumentera om det.

Konspirationstrams.

Enligt The Lancets senaste så är r0 på 2.68.

Att använda Iran och Italien som exempel är idioti då smittspridningen där pågått en längre tid.

I Italien räknar man med att det började spridas redan i slutet på januari.

Ja, det finns variationer på viruset - nej det betyder inte att viruset "muterat" till att bli värre. Ingen forskare har påstått det.
Citera
2020-03-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jaha nu har FHM bytt ståndpunkt angående direktflygen från Iran. Tydligen har de det eftersom de inte litar på Irans rapportering och att Iran kan kontrollera situationen. Betyder det alltså att de litat på Iran i dessa hänseenden tidigare!?

Tidigare var det enligt FHM ineffektivt att stoppa flygen från Iran. Men idag har det alltså blivit en effektiv åtgärd.

Nåväl, jag ska inte raljera för mycket, det gläder mig att FHM kan ompröva en ståndpunkt.

Det hade varit bättre om Iran stoppade all trafik ut vilket har varit effektiva åtgärder. Om det finns andra resvägar hit via andra flyg kommer vi ha ännu mindre koll. Tyvärr.
Citera
2020-03-02, 16:30
Medlem
Haddos avatar
Jag önskar att jag kunde visa denna video, jag som inte tittar på videos. Men det var en kvinna som sa att "dom vill inte ta våra vaccin." Jag såg den på Red Ice. Jag tror det kan vara en ledtråd.

Hur får man folk att ta vaccin som dom inte vill ha?
Citera
Medlem
Mycket hög risk nu för importfall? Det har vi vetat länge. DRA ÅT FHM!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det hade varit bättre om Iran stoppade all trafik ut vilket har varit effektiva åtgärder. Om det finns andra resvägar hit via andra flyg kommer vi ha ännu mindre koll. Tyvärr.
Dyrare och svårare minskar resandet.
Citera
Medlem
Tyvärr hotas folkhälsan om de vägrar delta i smittskyddsarbetet. Sådana personer borde tamejfan nekas vård om det blir allvarligt. Eller så borde man med tvång plocka de här personerna direkt, alternativt straffa dem i domstol för vägran. Sprids smittan från dem till oskyldiga är det väl vållande till kroppsskada/annans död som gäller.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Jag förespråkar inte denna grad av extrema åtgärder även om jag är imponerad att de förstår skadan en fullständig katastof kan göra:

BREAKING: Tajikistan has informed airlines that it will deny entry to citizens of 35 countries due to coronavirus, including the U.S., the UK, China, Iran, and Japan - Reuters
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in