2021-08-18, 10:21
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Fristad för antivaxxers?
Borde inte antivaxxers ha någonstans att ta vägen? Där dom kan röra sig fritt, utan vaccinpass?

Jag tror att det kan finnas en lösning.

Åtminstone i delar av Afghanistan är talibanerna på väg att förbjuda vaccinering.
https://www.news18.com/news/world/taliban-ban-covid-vaccine-in-east-afghanistans-paktia-province-claims-report-4082147.html

Kan inte Afghanistan bli en fristad för antivaxxers? Det kommer att hålla talibanerna sysselsatta och samtidigt slipper vi dom...

Det var lite på skämt...

Ökande krav på vaccinationspass
Allvarligt så tror jag att vi efter hand borde kräva vaccinationspass i växande utsträckning. På restauranger, i matbutiker, på allmänna kommunikationsmedel, etc. Får man bort dom ovaccinerade från dessa platser så kommer smittspridningen att avta snabbt.

Du smittar fortfarande även om du är vaccinerad så du vet.

Det motverkar dock svår sjukdom och död.
Citera
2021-08-18, 10:25
Medlem
Snart 500 000 svar i tråden
Citera
2021-08-18, 10:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du smittar fortfarande även om du är vaccinerad så du vet.

Det motverkar dock svår sjukdom och död.

Kanske borde man säga:
Kan smitta, men med mindre risk.

Can fully vaccinated people still transmit the virus to others, including other vaccinated people?
«While it is possible, Dr. Cardona says that the ability to transmit COVID-19 may occur at a lower rate.»
https://health.clevelandclinic.org/can-vaccinated-people-transmit-covid-19-to-others/

Jag hittade inga siffror, men "lower risk" tycker jag låter bra.

Citera
2021-08-18, 10:27
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Fristad för antivaxxers?
Borde inte antivaxxers ha någonstans att ta vägen? Där dom kan röra sig fritt, utan vaccinpass?

Jag tror att det kan finnas en lösning.

Åtminstone i delar av Afghanistan är talibanerna på väg att förbjuda vaccinering.
https://www.news18.com/news/world/taliban-ban-covid-vaccine-in-east-afghanistans-paktia-province-claims-report-4082147.html

Kan inte Afghanistan bli en fristad för antivaxxers? Det kommer att hålla talibanerna sysselsatta och samtidigt slipper vi dom (båda)...

Det var lite på skämt...

Ökande krav på vaccinationspass
Allvarligt så tror jag att vi efter hand borde kräva vaccinationspass i växande utsträckning. På restauranger, i matbutiker, på allmänna kommunikationsmedel, etc. Får man bort dom ovaccinerade från dessa platser så kommer smittspridningen att avta snabbt.

Vaccinpass är idioti på högsta nivå.
Franska kända vaccin experten Professor Christian Perronne tycker snarare att de som vaccinerat ska sitta i karantän.
"Vaccinated people should be put in quarantine and should be isolated from the society."
https://twitter.com/ATLEASTDIETRYN/status/1427125645927084036?fbclid=IwAR31RoWYzpI6zSWXidudA ss89wN-R4SoxNtScl_Oec22T1GwknA5D6BrtEk

Naturligtvis raderad från Wikipedia, det är bara en röst som får höras i vår nya idiotiska globalistiska värld.

Finns kvar på Wikispooks dock.
https://wikispooks.com/wiki/Christian_Perronne?fbclid=IwAR3tV7LrG_wgm7aOBmX2Ed ILJtTYMwJfs7avyoK7KHrTLOLFc9L62K-PTTg
Citera
2021-08-18, 10:28
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ungefär 1900000000 (1,9 miljarder) är fullvaccineraade (har fått två doser) och ytterligare 553000000 (553 miljoner) har fått en dos, så att säga att vaccinen är "helt oprövade" är väl att överdriva?

Kanske menar du att vaccinen kan tänkas ha långtidseffekter som vi inte känner till?

Vaccinen började testas för ungefär ett år sedan och med tanke på hur många som vaccinerats så tror jag att risken för att vi nu ska upptäcka någon allvarlig biverkning, som vi inte sett ännu, är ganska liten.

Jag menade inte biverkningar! Jag menade att vi vet inte om vaccinet kommer att fungera mot eventuella mutationer speciellt nu när det är så få procent i världen som är vaccinerade.

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
Citera
2021-08-18, 10:30
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Kanske borde man säga:
Kan smitta, men med mindre risk.

Can fully vaccinated people still transmit the virus to others, including other vaccinated people?
«While it is possible, Dr. Cardona says that the ability to transmit COVID-19 may occur at a lower rate.»
https://health.clevelandclinic.org/can-vaccinated-people-transmit-covid-19-to-others/

Jag hittade inga siffror, men "lower risk" tycker jag låter bra.

Japp.

Sedan tar man in hur effektiveten av vaccinet gradvis sjunker per månad som jag har redan postat ett par gånger om idag.

Ska vi ha vaccinpass för de som har 90% skydd och de som har 50% skydd får inte heller gå på Restaurang osv?

Vart drar man gränsen?
Citera
2021-08-18, 10:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Så där är det väl alltid. Rökare som får cancer önskar att de aldrig började röka. Den som får stroke och diabetes vid 55 år ångrar att den tillät sig utveckla extrem fetma.

Men det är bara rädslan som talar. De har gjort ett val varje dag i sitt liv, och då valde de annorlunda.

Så länge läkare och sköterskor får arbeta normala tider så finns det inget att klaga på. Det finns många jobb som är värre än en läkares (typ alla arbetarklassjobb). Man kan ju inte jobba på en IVA-avdelning och beklaga sig över att människor dör på ens jobb. Då har man valt fel yrke.
De flesta är nog rätt på det klara med vad deras olämpliga val kan leda till, men hoppas att det inte blir så.
De som väljer att inte vaccinera sig gör säkert ett lika väl avvägt val som den som väljer att vaccinera sig. Man väljer det man tror är bäst, men gör helt olika bedömningar.

Jag lever hellre som jag vill och är lycklig till jag är 75 år än att leva för maximal livslängd, men vara olycklig hela tiden.
Troligen kommer jag att ändra uppfattning om jag blir sjuk och framför allt när döden närmar sig, men då är det för sent.
Då har jag varit lycklig och det var ju det jag valde från början.

Det är inte så enkelt att jämföra olika arbeten och komma fram till att det ena är bättre än det andra tror jag.
Vi är alla olika och gillar/ogillar olika saker.
Det finns de som uppskattar sina monotona arbetsuppgifter eftersom man kan ägna dagarna åt att fundera på annat, lyssna på musik, ljudböcker, poddar, mm. samtidigt som man tjänar pengar och det finns de som nästan hatar sina intressanta yrken för att man inte kan släppa tankarna på jobbet när man gått hem för dagen.

Mitt bästa råd är att välja utbildning och arbete efter vad man tycker är roligt och intressant. Då blir livet lätt, roligt och intresant att leva. Kanka tjänar man inte maximalt med pengar, men det är få som blir lyckliga av pengar om jobbet är skittrist.
Citera
2021-08-18, 10:33
Medlem
Citat:
Japp.

Sedan tar man in hur effektiveten av vaccinet gradvis sjunker per månad som jag har redan postat ett par gånger om idag.

Ska vi ha vaccinpass för de som har 90% skydd och de som har 50% skydd får inte heller gå på Restaurang osv?

Vart drar man gränsen?
Ska vi ha pass ska det funka så
Citera
2021-08-18, 10:37
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Ska vi ha pass ska det funka så

George Orwell skulle vara stolt

Fick inte judarna gå omkring med en stjärna i nazityskland för att markera? Börjar bli lite återupprepning av historien
Citera
2021-08-18, 10:38
Medlem
Citat:
George Orwell skulle vara stolt

Fick inte judarna gå omkring med en stjärna i nazityskland för att markera? Börjar bli lite återupprepning av historien
Jag är emot passen.. men ska vi ha SKA det vara till 100%. Och ja de ska baseras på din invuduella immunitet inte generella

Hu högre immunitet desto mer samhälle får du tillgång till. Tex 90% får du gå till banken och handla osv osv.. 50% får du max jobba med dagliga tester till självkostnadspris
Citera
2021-08-18, 10:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Varför är det så svårt att boka vaccinering?
För fram till för ca tre månader sedan var det enkelt. Man fick tid och möjlighet att få vaccin utan lång resa. Nu är det svårt att få en tid och man måste vara beredd att resa långt (två gånger) för att få sina sprutor.

Varför är det så här? Är det likadant i hela landet? Är det ett resultat av medvetna beslut eller har bara luften gått ur hela organisationen så att det inte längre fungerar?

Jag ser det som viktigt att även huvudelen av dom som ännu inte vaccinerats får sina sprutor. Men, många av dessa har dragit på det därför att dom, av olika orsaker, är tveksamma. Är inte risken stor att dom inte gör långa och komplicerade resor för att göra något som dom är tveksamma till?

I Skåne kryllar det av tider, vet ju inte vilken region du tillhör.
Citera
2021-08-18, 10:44
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Jag är emot passen.. men ska vi ha SKA det vara till 100%. Och ja de ska baseras på din invuduella immunitet inte generella

Jag ser hur det kommer bara att krascha.

Om man har ett vaccinpass för alla som är vaccinerade, det vill säga de som har runt 90 till 16% skydd så kraschar själva tanken i och med de sistnämnda utgör precis samma risk som ovaccinerade i principen med att föra vidare smittan till andra.

Börjar vi sedan med olika privilegierar beroende på hur länge sedan det var du tog sprutan, dvs 6 olika steg för varje månad som effekten har avtaget så har vi skapat ett klassamhälle där överheten enbart ska gå göra saker.

Båda kommer antagligen leda till inbördeskrig oavsett hur man ser på det. Det sistnämnda kommer ju krascha ekonomin med tanke på att folk kommer sluta konsumera på grund av de inte kommer att kunna få göra det, och det förstnämnda blir ju bara symboliskt eftersom man skyddar sig själv mer eller mindre och sprider smittan lika mycket som de är inte har immunitet.

Have fun I guess
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in