2021-08-18, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
De är inte så neutrala i Frankrike precis, där man dagligen går och protesterar på gatorna, och vi pratar hundratusentals.

Det blir dock minst 2 sprutor per år eftersom om vi går efter Pfiezer i Israel så verkar skyddet sjunka månadsvis. 16% mot infektion efter 6 månader, menas att du får väl ta 3-4 sprutor per år för att motverka att bli smittad och smitta andra

https://joannenova.com.au/wp-content/israeli-virus-july-2021-covid.jpg

Personligt så ser jag att vi ska enbart vaccinera riskgrupperna och de äldre som far illa av detta. Vi får se i *Sverige hur villig alla är att ta 3-4 sprutor om året. Det fungerade jättebra nu för de två första sprutorna för att man intalade sig att det var de enda två man eventuellt måste ha tagit och så var pandemin slut.

Hur tror du det svenska folket kommer reagera när de kommer få veta att man måste ta det årligen flera gånger i framtiden?
Ungefär som nu.. svensken är lite eljest när det gället att tänka till och ståupp för sig.
Citera
2021-08-18, 10:01
Medlem
Citat:
De är inte så neutrala i Frankrike precis, där man dagligen går och protesterar på gatorna, och vi pratar hundratusentals.

Det blir dock minst 2 sprutor per år eftersom om vi går efter Pfiezer i Israel så verkar skyddet sjunka månadsvis. 16% mot infektion efter 6 månader, menas att du får väl ta 3-4 sprutor per år för att motverka att bli smittad och smitta andra

https://joannenova.com.au/wp-content/israeli-virus-july-2021-covid.jpg

Personligt så ser jag att vi ska enbart vaccinera riskgrupperna och de äldre som far illa av detta. Vi får se i *Sverige hur villig alla är att ta 3-4 sprutor om året. Det fungerade jättebra nu för de två första sprutorna för att man intalade sig att det var de enda två man eventuellt måste ha tagit och så var pandemin slut.

Hur tror du det svenska folket kommer reagera när de kommer få veta att man måste ta det årligen flera gånger i framtiden?

I Danmark är de inte lika uppjagade som i Frankrike över vaccinpass.

Huruvida vi får ta 3-4 sprutor per år återstår men jag tvivlar starkt på detta. Om skyddet var 16% mot infektion efter 6 månader borde vi ha märkt det i Sverige vid det här laget med tanke på att vi började vaccinera för 8 månader sedan.
Citera
2021-08-18, 10:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Haha, hoppas vi inför vaccinpass. Dumsvensken kommer hata det när de blir tvungna att börja ta spruta nummer 3, sedan 4, sedan 5 osv
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Är egentligen själv ganska neutralt inställd till dylika pass. Var i Danmark nyligen och det var dock intressant att se att samhället hade öppnat upp mer än i Sverige just p.g.a. införandet av vaccinpass.

Apropå ytterligare sprutor så tror jag de flesta inte har något emot en spruta om året (ungefär som influensasprutan).
Jag är också rätt neutralt inställd till vaccinpass för att gå på krogen och liknande.

Varför skulle någon som idag är för vaccinpass på krogen komma att hata det bara för att man behöver en spruta eller två om året?
Jag har svårt att se någon anledning till att man plötsligt skulle ändra inställning.

Var också nyligen i Danmark men behövde aldrig visa vågot vaccinpass, inte vid inresa, inte på krogen och inte när jag kom tillbaks till Sveriges.
Citera
2021-08-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Varför avtar vaccinationstakten snabbt?
Så kan det vara. Det kan ju också vara så att ökande smittrisk, skolstart och att vi närmar oss den mindre UV-intensiva delen av året (som leder till mindre D-vitamin) får fler att inse att det vore bra att vara vaccinerad.

Det som talar för att förklaringen är en annan är detta. Aktivera enbart "Vaccinerade idag" under grafen.

https://c19.se

Där ser det ut som om antalet som vaccineras minskat sex veckor i rad för att nu vara nere i nästan noll.

Hur ska man förklara det? I kombination med att "bara" 47% av befolkningen är "fullvaccinerade" och ytterligare 18% har fått en spruta (2021-08-13).

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

Borde vi inte försöka få nästan alla vuxna och kanske även tonåringar vaccinerade? Risken nu är ju att tonåringar och unga vuxna blir smittspridare och en bas där nya varianter som frodas bland dessa och i värsta fall slår hårt mot dessa, kommer fram. Jag hoppas jag överdriver risken, men jag kan inte bortse från den.

Har inte studerat vaccinationstakten lika ingående som du tror jag=). Håller med om att det finns en risk att de yngre sprider runt smittan i höst men det verkar i vart fall som gruppen 16-17 faktiskt är ganska pigga på att vaccinera sig. Kan bli intressant att jämföra utvecklingen i höst med de länder som var tidigt ute med att vaccinera tonåringar.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Inget är mer patetiskt anti-vaxers som är på gränsen till att behöva respirator efter vad jag hört. Många gråter som barn. De ångrar sig bittert men då är det för sent.

Har hört från en nära vän som jobbar mitt i smeten. Tydligen frågar de ibland typ ”snälla hjälp mig”. Eller kommer jag att dö? Han förklarar då lugnt att det är upp till viruset nu. Varken du eller jag kan påverka slutresultatet. Det är viruset som bestämmer.

För det är tydligen så. Behandlingen som finns är inte särskilt effektiv. Det lindrar kanske inflammationen lite grann. Men till syvende och sist så är det viruset som bestämmer vad det tänker göra med dina lungor, hjärna, njurar, hjärta, blodkärl och ja - även testiklar.

Ja det är illa. Men man ska inte vara för flabbig, vaccinet är inte 100% så man kan själv hamna där, men då har man gjort vad man kan i alla fall.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
I Danmark är de inte lika uppjagade som i Frankrike över vaccinpass.

Huruvida vi får ta 3-4 sprutor per år återstår men jag tvivlar starkt på detta. Om skyddet var 16% mot infektion efter 6 månader borde vi ha märkt det i Sverige vid det här laget med tanke på att vi började vaccinera för 8 månader sedan.

Hm ja, som sagt, vaccinera riskgrupperna och de äldre. Vaccinpass är lite av ondo med tanke på rådande situation.

Det har varit sommar i Sverige. Vi hade precis liknade siffror under förra sommaren som denna och skillnaden var att vi inte hade något vaccin överhuvudtaget då. Så för våran del så kommer vi antagligen få se resultat nu under de kommande månaderna, precis som vi fick göra förra året när det tog fart igen i slutet av september.

Dock så borde det även följa Israels statistik där smittspridningen ökar, men det motverkar svår sjukdom och död.
Citera
2021-08-18, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag är också rätt neutralt inställd till vaccinpass för att gå på krogen och liknande.

Varför skulle någon som idag är för vaccinpass på krogen komma att hata det bara för att man behöver en spruta eller två om året?
Jag har svårt att se någon anledning till att man plötsligt skulle ändra inställning.

Var också nyligen i Danmark men behövde aldrig visa vågot vaccinpass, inte vid inresa, inte på krogen och inte när jag kom tillbaks till Sveriges.

Precis så. På krogen är man mer inriktad på att få i sig ett glas och inte att reflektera över vaccineringsfrekvensen.

Fick för övrigt faktiskt visa vaccinpasset 4 gånger i Danmark; dock på hotell och restaurang, aldrig på flygplatsen.
Citera
2021-08-18, 10:09
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Det blir antagligen 3-4 sprutor om året om det sjunker gradvis till 16% varje halvår. Det är väldigt lätt att just nu intala svenska folket om vaccinpass eftersom Sverige har sagt till folket att det är två sprutor och sedan är det slut.

Ingenstans har Tegnell eller FHM nämnt att det eventuellt blir att man måste ta det flera gånger om året vad jag har läst, rätta mig om jag har fel. Det har pratas om en eventuell tredje spruta. Vilket borde tas nu för de som har vaccinerat sig runt jan/feb eftersom deras skydd enligt studier är runt 16% nu.
Citera
2021-08-18, 10:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Om du tänker logiskt: För att vaccinet är helt oprövat ingen vet hur detta kommer att sluta! Mutationer som vaccinet inte fungerar på m.m.
Kan komma på massor av anledningar!

Ungefär 1900000000 (1,9 miljarder) är fullvaccineraade (har fått två doser) och ytterligare 553000000 (553 miljoner) har fått en dos, så att säga att vaccinen är "helt oprövade" är väl att överdriva?

Kanske menar du att vaccinen kan tänkas ha långtidseffekter som vi inte känner till?

Vaccinen började testas för ungefär ett år sedan och med tanke på hur många som vaccinerats så tror jag att risken för att vi nu ska upptäcka någon allvarlig biverkning, som vi inte sett ännu, är ganska liten.

Citera
2021-08-18, 10:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Så där är det väl alltid. Rökare som får cancer önskar att de aldrig började röka. Den som får stroke och diabetes vid 55 år ångrar att den tillät sig utveckla extrem fetma.

Men det är bara rädslan som talar. De har gjort ett val varje dag i sitt liv, och då valde de annorlunda.

Så länge läkare och sköterskor får arbeta normala tider så finns det inget att klaga på. Det finns många jobb som är värre än en läkares (typ alla arbetarklassjobb). Man kan ju inte jobba på en IVA-avdelning och beklaga sig över att människor dör på ens jobb. Då har man valt fel yrke.

Ja jo iofs, men en pandemi är ju inte normalläge för sjukvården. Att gå runt i full mundering hela dagarna är nog mindre kul än normalläget. Vad jag har hört så klagar de inte över att människor dör egentligen utan över att de borde ta större ansvar i sitt vardagsliv så de slipper ligga där och dö. Döden är alltid närvarande inom sjukvården.
Citera
2021-08-18, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jo iofs, men en pandemi är ju inte normalläge för sjukvården. Att gå runt i full mundering hela dagarna är nog mindre kul än normalläget. Vad jag har hört så klagar de inte över att människor dör egentligen utan över att de borde ta större ansvar i sitt vardagsliv så de slipper ligga där och dö. Döden är alltid närvarande inom sjukvården.
Ja, det förstår jag är sjukt påfrestande. Men deras problem är inte sjukdomen, utan att samhället kräver att just deras yrkesgrupp går runt i rymdkläder på jobbet utan rimliga skäl.
Citera
2021-08-18, 10:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Inget är mer patetiskt anti-vaxers som är på gränsen till att behöva respirator efter vad jag hört. Många gråter som barn. De ångrar sig bittert men då är det för sent.

Har hört från en nära vän som jobbar mitt i smeten. Tydligen frågar de ibland typ ”snälla hjälp mig”. Eller kommer jag att dö? Han förklarar då lugnt att det är upp till viruset nu. Varken du eller jag kan påverka slutresultatet. Det är viruset som bestämmer.

För det är tydligen så. Behandlingen som finns är inte särskilt effektiv. Det lindrar kanske inflammationen lite grann. Men till syvende och sist så är det viruset som bestämmer vad det tänker göra med dina lungor, hjärna, njurar, hjärta, blodkärl och ja - även testiklar.

Fristad för antivaxxers?
Borde inte antivaxxers ha någonstans att ta vägen? Där dom kan röra sig fritt, utan vaccinpass?

Jag tror att det kan finnas en lösning.

Åtminstone i delar av Afghanistan är talibanerna på väg att förbjuda vaccinering.
https://www.news18.com/news/world/taliban-ban-covid-vaccine-in-east-afghanistans-paktia-province-claims-report-4082147.html

Kan inte Afghanistan bli en fristad för antivaxxers? Det kommer att hålla talibanerna sysselsatta och samtidigt slipper vi dom (båda)...

Det var lite på skämt...

Ökande krav på vaccinationspass
Allvarligt så tror jag att vi efter hand borde kräva vaccinationspass i växande utsträckning. På restauranger, i matbutiker, på allmänna kommunikationsmedel, etc. Får man bort dom ovaccinerade från dessa platser så kommer smittspridningen att avta snabbt.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in