2021-08-17, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Majoriteten av alla 29 personer på IVA är alltså mellan 40-50 år samt ovaccinerade. Hur många av dom har underliggande sjukdomar?

Här finns en källa till hur det ser ut för vårdtillfällen på IVA sedan 1:a Augusti:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vaccincovid?filter=7561d908-33a5-9157-1e53-fc999f54f3ee

Ovaccinerade - 78,8% (41 vårdtillfällen - 35 personer)
Vaccinerade - 5,8% (3 vårdtillfällen - 3 personer)
1 Dos - 7,7% (4 vårdtillfällen - 4 personer)
Okänt - 7,7% (4 vårdtillfällen - 4 personer)

Man kan undra varför inte myndigheter och liknande går ut med den här informationen om de nu vill att så många vaccinerar sig?

Skulle inte förvåna mig om det finns forskning på sånt och om dessa siffror skulle komma ut så blir debatten så polariserad så att många börjar tveka och det blir våldsamma protester FÖR och EMOT vaccinering.

Som det är nu så är det ju bara några foliehattar som sitter och ylar på stängda Facebook-grupper och en och annan här också.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-08-17 kl. 14:02.
Citera
2021-08-17, 14:03
Medlem
Senaste data från Folkhälsomyndighetens excel-dokument.
Dagsvis, med statistikdatum 2021-08-16
Antal fall 1781 och sju dagar tidigare 1488
Antal döda 0
Antal IVA 1

Antal fall Fredag-Måndag 2806 och tidigare Fredag-Måndag 2313
Antal döda Fredag-Måndag 0
Antal IVA Fredag-Måndag 5

Veckovis statistik. Sju dagars rullande medel av antal fall per dag omräknat per miljon invånare:
(dubbla sju dagars rullande medel används nu när det är låg smittspridning, det ger lugnare beteende på bekostnad av ytterligare fyra dagars fördröjning).

senaste7 är för de senaste sju dagarna och tidigare7 är för en vecka sedan
procent anger procent ökning och sedan motsvarande R-värde
Kod:
region               senaste7  tidigare7  procent  R-värde
Gotland                   246        334    -26.5     0.81
Västerbotten              158        113     39.8     1.26
Stockholm                 122        101     20.1     1.13
Västmanland               101         72     41.1     1.27
Halland                    81         67     19.6     1.13
Totalt_antal_fall          78         62     25.9     1.17
Värmland                   75         70      7.6     1.05
Örebro                     66         38     73.1     1.46
Gävleborg                  64         38     65.8     1.41
Jämtland_Härjedalen        64         50     26.9     1.18
Västra_Götaland            64         48     32.6     1.21
Skåne                      63         50     27.1     1.18
Uppsala                    58         43     34.7     1.23
Dalarna                    55         31     77.1     1.48
Jönköping                  52         40     31.0     1.20
Östergötland               52         35     48.9     1.31
Sörmland                   51         48      5.8     1.04
Blekinge                   50         28     80.1     1.50
Kalmar                     45         27     68.1     1.43
Kronoberg                  41         36     13.7     1.09
Västernorrland             40         32     26.5     1.17
Norrbotten                 34         47    -26.8     0.81
Citera
2021-08-17, 14:07
Medlem
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/statistik-over-registrerade-vaccinationer-covid-19/

Ingen uppdatering över vaccinerade, how come?
Citera
2021-08-17, 14:36
Medlem
Zloths avatar
"Professor Christian Peronne, Vice-president of the European Advisory Group of Experts in Immunisation at the World Health Organisation: Vaccinated people should be put in quarantine and should be isolated from the society and unvaccinated people are not dangerous, vaccinated people are dangerous for others"

Vad oväntat

Vad ska grindvakterna skriva nu då? Är det ännu en foliehatt kanske?
Citera
2021-08-17, 14:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Var läser du in att de ska vaccinera sig?
De ska gå i skolan. That's it.
Inlägget var från en kortare diskussion och vaccinationen vad från inlägget innan.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Den här veckan samlas gymnasieelever i flera av länets kommuner för att inleda ett nytt skolår. En fråga som möter dem är hur de ställer sig till att vaccineras inom kort genom skolans försorg.
Man ska alltså börja vaccinera ungdomarna på skolan och som jag förstår det på skoltid av skolsköterskan.
– Eleverna får berätta i en enkät om de är intresserade och i nästa vecka räknar vi med att inleda vaccinationerna på skolorna här i Falun, berättar Christel Zedendahl som är verksamhetschef för gymnasieskolan i Falun.
Ungdomarna kan alltså vaccineras utan vårdnadshavares tillåtelse under skoltid. Som jag förstår det måste ungdomar och barn under 18 år har vårdnadshavares underskrift för att få vaccineras med andra vaccin. Så är det när det gäller TBE t.ex. Nu har man alltså ändrat den regeln och vaccinationen ska alltså inte ske när ungdomen själva söker den utan första dagen i skolan ska de tillfrågas och sedan vaccineras under skoltid. Att vägra är tillåtet men grupptrycket kommer ju onekligen att finnas där.

Jag är för vaccination i all fall i riskgrupper och att alla vuxna sedan ska kunna ta ställning till ett eget val. Men att köra detta mot ungdomarna är ju verkligen inte bra. Det är inte alla 16 åringar som klarar att stå i mot grupptryck och då kan det ju ske att ungdomar vaccineras mot sin egen vilja bara för att de inte har mod att stå emot.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/vaccinfragan-het-for-gymnasieeleverna
Citera
2021-08-17, 14:40
Medlem
Väljer man att inte vaccinera sig mitt i en rådande pandemi så får man stå sitt kast när man ligger där på intensivvårdsavdelningen i höst. Nu lär chansen vara direkt löjeväckande liten att man faktiskt hamnar på IVA, även för icke-vaccinerade, men ett fåtal fall av anti-vaxx människor som hamnar i respirator kommer naturligtvis dyka upp i medierna även här i Sverige i höst.
I det läget kommer man man ju inte direkt känna överdriven sympati, förutsatt att valet att inte ta vaccinet hamnar om allmän dumhet och inte bakomliggande sjukdomar som omöjliggör vaccinering.
Citera
2021-08-17, 14:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Erbjuda antikropptest till alla ungdomar låter som en bättre och bra idé.

Jag har ju en unge, inte tillräckligt gammal för vaccination, så det här är ju inte mitt problem. Men jag reagerade över ett mail jag fick för någon dagsedan.

Citat ur mailet
Undervisning ska hållas på plats i skolans lokaler
Som huvudregel ska all undervisning ske på plats från och med höstterminens start. Fjärr- och distansundervisning får enbart användas vid smittspridning och utbrott av smitta i skolmiljön. Det här får endast ske efter samråd med Smittskydd, som huvudman kan vi inte fatta det beslutet själva.
Man har alltså gjort det svårare för skolor att bedriva distansundervisning.
Regeringen har ändrat den tillfälliga förordningen för skolan under coronapandemin och från och med den 10 augusti gäller nya regler för skolan. Det innebär bland annat att fjärr- och distansundervisning bara får användas vid smittspridning och utbrott av smitta i skolmiljön. Det är till exempel inte längre möjligt att införa distansundervisning för att förhindra trängsel i skolan eller kollektivtrafiken.
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/coronaviruset-och-covid-19---regler-for-skolor-och-forskolor/regler-som-galler-fran-den-10-augusti-2021

Så den nya planen för skolor verkar vara, mer eller mindre trycka ner vaccinet i halsen på ungdomarna och försvåra för distans. Det ser ut för mig som om man igen (likt första våren) vill få smittan att skölja över befolkningen, med skolan som den platsen som ska generera smittan ut. En bra idé? Vem vet, men jag tycker att man bör vara tydlig med att det är det som är planen.

När det gäller den mängd distans som vi haft i Sverige nu under pandemin så kan jag inte finna något argument i mot distansundervisningen. Vi har ju sett att gymnasiekompetensen ökat bland de som gick ut 9-an. Om ungdomarna får bättre studie resultat av en viss mängd distans, vad är då problemet och varför kan man inte få fortsätta ha den mängden. Är inte det bättre en att försöka förmå samtliga ungdomar att vaccinera sig? Och det mot ev. deras egen och föräldrarnas vilja.

Tegnells flockimmunitetsplan via smitta verkar leva kvar. FHM har aldrig velat erkänna det offentligt och tydliga har de väl inte lyckats vara någon gång. Jag har inte heller sett något problem med distansundervisningen, utom att möjligtvis den sociala biten blir lidande.
Citera
2021-08-17, 14:45
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
"Professor Christian Peronne, Vice-president of the European Advisory Group of Experts in Immunisation at the World Health Organisation: Vaccinated people should be put in quarantine and should be isolated from the society and unvaccinated people are not dangerous, vaccinated people are dangerous for others"

Vad oväntat

Har du länk till uttalandet? Ledsen om jag missat det om det postats tidigare.

Mvh
Citera
2021-08-17, 14:48
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Har du länk till uttalandet? Ledsen om jag missat det om det postats tidigare.

Mvh

https://streamable.com/h881fu
Citera
2021-08-17, 14:53
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
https://streamable.com/h881fu

Tackar!

Mvh
Citera
2021-08-17, 14:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Vad oväntat

Hej!
Vad är källan till det citatet? Skulle gärna vilja ta reda på mer om denne vise man.

edit: såg att du la ut en totalt legit länk till en stream där man med säkerhet vet att det är denna herre.
edit: han borde dock presentera sig som f.d. medlem i den där ETAGE eftersom han inte är med sedan 2016
Senast redigerad av Beaver14 2021-08-17 kl. 15:03.
Citera
2021-08-17, 14:58
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:

Vad oväntat

Kanske? Han har tidigare "botat" autism hos barn med favoriten HCQ, kolla in hans teori om att Borrelia smugglades in i USA av nazibakteriologer och, naturligtvis, bara kunde botas med hans kvacksalverikur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in