2020-03-01, 16:20
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Från någon på Facebook..

Angående Corona. Jag är intensivvårdssjuksköterska och jobbar på intensiven på Kalnes Norge. Vi i personalen får information om coronaviruset från smittskyddsavdelningen på Kalnes, som i sin tur samlar info från folkhelseinstitutet och från den forskning som hittills finns i ämnet. Var på informationsmöte senast igår. Syftet med dessa möten är att vi sjukvårdspersonal ska få korrekt info och veta hur vi ska möta detta nya virus. Vi inom sjukvården är oxå människor och blir oxå påverkade av massmedia och av generell hysteri. Det första personalen från smittskydd sa var: "Sänk skuldrorna. Det här kan ni! Corona sprids med droppsmitta och inte luftsmitta". Dvs när en smittad hostar bildas droppar, dessa är tunga och faller till marken inom 1 till 1,5 meter. Där dör viruset. Dom sa vidare: "Skärp era vanliga smittskyddsrutiner och era hostrutiner, det är vad ni behöver tänka på. Corona kan jämföras med maginfluensa eller vanlig influensa. Skillnaden är att vi ännu inte har ett vaccin, vilket tros komma om ett till ett och ett halvt år. Basala smittskyddsrutiner är: tvätta och sprita händerna, hosta i armvecket och stanna hemma om du har förskylningssymtom. Coronaviruset är lättdödat, dödas av alla kända desinfektionsmedel tex handsprit.
Ytterligare info: undvik resa till delar av världen där det är utbrott av corona. Vanlig influensa dödar betydligt fler än corona. Riskgrupperna är de samma som vid influensa : människor med hjärt o kärlsjukdomar, äldre, små barn eller generellt infektionskänsliga personer (tex patienter som står på cellgifter).
Det blev sagt mycket mer, men kontentan var: "Sänk skuldrorna. Lyssna på info från smittskyddsinstitutet, Who eller liknande, inte på massmedia som driver upp en osund hysteri" .
💕

Tack för att du delger oss detta. Under dessa veckor har man stött på folk med stor rädsla för det nya viruset. Fler sådana här uppgifter måste ut för att lugna den delen av befolkningen som inte vågar sig ut i samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Inte jag. Flashbacks användare har haft mer rätt än svenska myndigheter länge i de flesta frågor eftersom vi inte drivs av politik.

Invandrarbrottslighet
Migration
Ålder på ensamkommande
Apatiska barn bluffen med mera...
En bra insikt, och det har underminerat tilltron till myndigheterna, så inget konstigt alls att det finns en djup misstro.

Sen är det klart att farhågor spretar i alla riktningar, några skriker i panik, och andra försöker lugna genom att skrika ännu högre.
Personligheter polariserar polemiken.
Flashback brawling...

Ur kaos föds kunskap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Till er som inte har pluggat biologi: vi som har studerat biologi fattar att myndigheterna resonerar som de gör för det går inte att göra på speciellt många andra sätt. De kan välja att informera så mycket som möjligt men generellt gör det inte det och det är så vi fick lära oss att det går till när man står inför en epidemi som man inte kan hejda. Filmen "Contagion" ingick i vår kurslitteratur (inte så mycket för just det virologiska utan hur myndigheterna resonerar och arbetar under en epidemi) och väldigt mycket av det vi ser nu är som taget ur den filmen.
Jepp, dagens högskola och Hollywoodfilmer samt att resten beskriver sig själv.
Citera
2020-03-01, 16:21
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
”1 mars: Ytterligare ett bekräftat fall av coronavirusinfektion (covid-19) i Västra Götaland”

https://news.cision.com/se/vastra-gotalandsregionen/r/1-mars--ytterligare-ett-bekraftat-fall-av-coronavirusinfektion--covid-19--i-vastra-gotaland,c3049962
Igen. Stoppade flyg från Italien och Iran hade hindrat detta.

Politiker gör något!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
https://www.youtube.com/watch?v=5S8XuGmK4zo

Pence är inte särskilt övertygande tycker jag. Han kan inte sitta still och har ett märkligt tonfall och rösten är sprucken och låg. Hans kroppsspråk motsäger en del han säger. Och han kan inte säga att demokrater inte vill att miljontals ska dö i USA. Eller tycker ni han var duktig?

Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Han rynkar pannan. Alla politiker som rynkar pannan ljuger. Man säger skämtsamt att de ljuger så fort de öppnar munnen, men nej, det är pannrynkningarna som avslöjar dem.

(Bra lögnare rynkar inte pannan, så det är inte felsäker observation)

Och han sitter och vaggar som en anka. Det var inte en trovärdig uppvisning. Han låter faktiskt som att det viktigaste är vad Trump tycker om vad han säger. Och det är man inte förvånad över iofs men det är ändå sorgligt.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irene199
14e fallet av corona i Sverige nu

Norge och Sverige springer om varandra som om det vore en tävling.

Får se vad Norge kontrar med (jag vet att kontringen blir stor, min syster berättade att hennes norska fästmö precis satts i karantän, vi snackar ett företag med flera hundra, nyheten borde komma inom ett dygn)
Senast redigerad av kato85 2020-03-01 kl. 16:31.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Ge källa, kan inte finna det.
Här: https://news.cision.com/se/vastra-gotalandsregionen/r/1-mars--ytterligare-ett-bekraftat-fall-av-coronavirusinfektion--covid-19--i-vastra-gotaland,c3049962
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har ingen direktinformation om detta och kan således inte slå fast vad virologer, medicinska exeperter och andra verkligen tycker. De exeperter jag hört som uttalat sig direkt har inte ens snuddat vid det du tycks tro.

Att tala om att detta är »ett helt annat virus« upplever jag som att du tror något du inte vet.
Jag har inte samma bild som du. Jag lyssnar också och följer detta. Den här experten tycker jag säger precis som det är:
https://youtu.be/a91_dTaJf2o?t=90
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irene199
14e fallet av corona i Sverige nu

Kom hem efter resa till Italien. Jag förstår inte varför man kan göra slag i saken och sätta alla resande från smittande länder i hemma karantän.
Citera
2020-03-01, 16:23
Medlem
15:10: 3 new cases in Lebanon. (Source)
14:30: 3 new cases in the Netherlands. (Source)
14:15: 1 new presumptive case in the United States. First in Rhode Island. Patient recently returned from Italy. (Source)
14:00: 1 new death in South Korea. The other deaths mentioned in the article were previously reported. (Source)
13:38: 12 new cases in England, United Kingdom. (Source)
11:13: 38 new cases in Germany. (Source)
10:52: 2 new deaths in South Korea. The other death mentioned in the article was previously reported. (Source)
Citera
2020-03-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kom hem efter resa till Italien. Jag förstår inte varför man kan göra slag i saken och sätta alla resande från smittande länder i hemma karantän.
Ja varför sätter man inte folk i karantän. Även frivillig hem-karantän skulle hjälpa!
Citera
2020-03-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Låter mkt möjligt. Länder som Japan har redan vidtagit såna åtgärder eller i varje fall delvis.

Vad beträffar "HerrGickhan" vekar det som om han/hon är rädd. På riktigt. Skräckslagen typ. Det rår inte personen för och kan heller inte lastas för. Tidigare var jag inne på agendaspåret men det verkar mer handla om rädsla.

Med detta sagt så hoppas jag förståss att "HerrGickhan" har rätt. I allt. Men min mer rationella sida tvivlar och jag väljer därför bort alla folksamlingar - om jag kan - tills vidare.

Tror också på rädsla faktiskt. Det är okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in