2020-03-01, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nu börjar det mer och mer krypa fram.

Vem har ens hört talas om magiska sjukdomar som inte smittar barn? Eller om hur barn är naturligt antiseptiska och dödar bakterier och virus, istället för att kladda och snora och föra dem vidare?

Att barn inte skulle kunna smittas, eller ens föra smittan vidare (ett dött föremål som en fotboll kan ju som sagt föra smittan vidare!), är ju helt förryckta påståenden.
Citera
2020-03-01, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Barn kan ju inte smittas enligt Anders och FHM

Lär ju inte lugna föräldrar.
Citera
2020-03-01, 15:59
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Lär ju inte lugna föräldrar.

Speciellt inte föräldrar med barn som har lågt immunförsvar.
Citera
Medlem
Någon villa ha perspektiv så här är lite.

Antalet döda i Sverige 2019: 88 766 människor.
Antalet döda i trafiken 2019: 223, nollvision här.

Varje år avlider mellan 300 och 700 personer, direkt eller indirekt, av influensa. Ett fåtal år upp till 1000.

5 200 personer dör årligen i cancer orsakad av rökning. Men det ödet kan man styra över själv.

För ett nytt virus som Covid-19 finns en stor osäkerhet men vi har ju data från Kina och mer ramlar in från Sydkorea och Italien.

Vi låter det få fäste här i landet då.

Om vi antar en insjuknandefrekvens på 30%:
3 000 000 smittade under en period

20% av dessa med värre symtom som behöver uppsöka vård (kan även vara 10%):
600 000 personer.

4% dödlighet av dessa:
24 000 döda

eller om bra sjukvård 1%:
6000 döda

Man kan laborera med siffrorna lite hur som helst men klart är att det blir fler döda än i säsongsinfluensa. Ingen vet ännu vilka skador och men tillfrisknade kan få på lungor och andra organ.

Att bromsa är en god ide tills vaccin eller sommaren kommer. Kina har visat att karantän är effektiv då det nu planar ut där men det krävs nog en disciplinerad befolkning.

Vi kan ju också se det som att gud rensar lite bland de gamla och sjuka befolkningen och sen sitta bedjande i kyrkan, Anders Tegnell blir prästen som tröstar folket och samtidigt försöker hålla ekonomin snurrande.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Du får tänka att folkhälsomyndighetens approach är att alltid ta det osäkra före det säkra. Så ser man i det ljuset så. För det du citerar säger ju inte att barnet smittar effektivt och då betyder det väl att barnet inte smittar effektivt enligt folkhälsomyndighetens logik.

Du vet inte ens vad uttrycket »säkra före det osäkra« betyder. Om det inte finns ovedersägliga bevis för något så är det inte säkra uppgifter. Om man inte vet om en sak är det ena eller andra så ska man inte vidta åtgärder som verkar i en viss riktning.

Du förespråkar att det ska göras saker (som du kallar »säkra«) utan att man verkligen vet om det är så. Ditt »säkra« har ingenting med verkligt säkra uppgifter att göra.
Citera
2020-03-01, 16:00
Medlem
ünders avatar
"Äldre och sjuka ska undvika folksamlingar uppmanar världshälsoorganistaionen WHO under eftermiddagen.

”Om du är 60+, eller har en underliggande sjukdom som hjärtkärlsjukdom, andningsbesvär eller diabetes löper du högre risk att utveckla allvarlig covid-19. Försök att undvika folksamlingar eller platser där du kan komma att interagera med människor som är sjuka” skriver WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus på Twitter.

Han uppmanar också dem i riskgrupperna att sova och äta avskilt från sin familj för att undvika smitta."

Ska bli intressant att se vad folkhälsomyndigheten går ut med för information nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Du kan väl inte på fullaste allvar jämföra en händelse för 100 år sedan?

Oavsett hur mycket dina pojkfantasier vill se att flera oskyldiga människor dör så kommer det inte hända. Du får runka vidare till den vanliga influensan, för den kommer i slutändan ha betydligt större spridning.
Va? Det är ju den som de flesta experter jämför med när det kommer till coronaviruset.
Citera
Avslutad
Ny intressant intervju om läget med bland annat Professor Neil Ferguson:

https://www.youtube.com/watch?v=4g7Qpvhh5m4
Citera
2020-03-01, 16:01
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Kan man ta emot paket från Italien eller ska jag skita i att ta emot?

Finns det risk att få problem eller kanske bättre ta paketet med handskar?
Hur lång är postgången från Italien? ”Slow boat from China” lär ha påverkat paketens elakhet avsevärt gällande virusets möjligheter att lifta på döda ytor, men hur länge reser ett italienskt postvirus?
Citera
2020-03-01, 16:01
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=5S8XuGmK4zo

Pence är inte särskilt övertygande tycker jag. Han kan inte sitta still och har ett märkligt tonfall och rösten är sprucken och låg. Hans kroppsspråk motsäger en del han säger. Och han kan inte säga att demokrater inte vill att miljontals ska dö i USA. Eller tycker ni han var duktig?
Citera
2020-03-01, 16:02
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du vet inte ens vad uttrycket »säkra före det osäkra« betyder. Om det inte finns ovedersägliga bevis för något så är det inte säkra uppgifter. Om man inte vet om en sak är det ena eller andra så ska man inte vidta åtgärder som verkar i en viss riktning.

Du förespråkar att det ska göras saker (som du kallar »säkra«) utan att man verkligen vet om det är så. Ditt »säkra« har ingenting med verkligt säkra uppgifter att göra.

Om ett lejon hoppar fram så tänker jag inte ta dna test för att bekräfta att det verkligen är ett lejon innan jag hoppar åt sidan.
Citera
2020-03-01, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Oavsett vad du vill se så kommer vi om 2 veckor ha stängda skolor, screening på flygplatser, rekommendationer om att undvika folksamlingar.

Låter mkt möjligt. Länder som Japan har redan vidtagit såna åtgärder eller i varje fall delvis.

Vad beträffar "HerrGickhan" vekar det som om han/hon är rädd. På riktigt. Skräckslagen typ. Det rår inte personen för och kan heller inte lastas för. Tidigare var jag inne på agendaspåret men det verkar mer handla om rädsla.

Med detta sagt så hoppas jag förståss att "HerrGickhan" har rätt. I allt. Men min mer rationella sida tvivlar och jag väljer därför bort alla folksamlingar - om jag kan - tills vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in