2020-03-01, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jo, absolut, för du skrev "Japan". Ryssarna som du hänvisar till skriver "Yukohoma". Bara det är en enorm skillnad. Fast de filmar bara i en butik i Yokohama.

Använd rätt termer. Några tomma hyllor i en butik betyder inte matbrist. Något har tagit slut.

Om det råder matbrist i Japan får du komma med mer info än denna snutt från Russia Today, en ökänd kanal. Exemplet från Venezuela var en lektion i hur Russia Today arbetar. Du får fortsätta att diskutera Venezuela i rätt tråd.

Men farttar ru inte? Du ska sprida fear mongering, det är en trend och DU skall följa trenden så som denna t råd föreskriver? Varför FÖR INGENG vet nånting och Chinesiska facist partiet kör med konstanta lögnar så om du fear mongering så vaknar det sovande folket.

Det var du som drog up Venezuela så du får faktiskt hålla dig till sådana trådar och inte här!

Du sover själv sitter där och bitter gnäller över en rysk kanal när ALLA kanaler är dyng skit FEJK MSM media, fattaru inte Georgia Guide Stones inebörd? Är du så naiv du fortfarande sitter där bakom skärmen och tror du är säker o trygg? DÖDEN kommer till banan svärje likt pesten på 1300 talet!

LIEMANNEN knackar snart på din dörr och du har ingenstans att ta vägen!
Citera
2020-03-01, 13:51
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.washingtonpost.com/world/2020/03/01/coronavirus-live-updates/

Ännu bara en fundering från Tysklands sida och även Italiens.

Och 117 fall i Tyskland nu

Undra om Sverige kan stimulera sin ekonomi? 🤔
Citera
2020-03-01, 13:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Landstingen tar in egen skatt sluta tramsa.
Jag bor i ett borgerligt landsting där privatiseringar leder till försämrad beredskap.

Det politiska styret har ingen betydelse. Det är ett grundfel i den modell som regionerna (inte längre benämnda landsting) styrs efter. Maktskifte har ingen betydelse eftersom problemet finns inbyggt i den mekanism som verksamheten följer.

Det är bara privata vårdgivare, skilda från regionerna, som har affärsmodeller som fungerar. De förstår att inte hålla på med allsköns andra saker, som regionerna gör, och koncentrerar sig på vården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är mest i denna tråd som det finns paniker.
Ja det har du rätt i men här söker sig människor till information och reagerar olika, något jag finner intressant. De flesta jag ser i samhället bryr sig lite utan gör vad dom brukar och reser även till ställen dom borde undvika. Tydlig information är viktig för precis som i denna tråd kommer vi till ett läge då de flesta börjar efterfågar information och råd om vad dom ska göra. Får dom inga bra svar eller inte ens kommer fram då dom ringer, ja då ökar oron dramatiskt. Panik vill jag inte kalla det men nog så störande för samhället. I dom drabbade ställerna i Italien tog produkter snabbt slut i hyllorna, hade man upplyst i tid att en del basprodukter är bra att ha hemma så hade rusningen (och därmed kanske smittspridning) blivit mindre.

Det här är bara hur jag naturlig skulle hanterat detta utan krishanteringsutbildning. Här tar jag inte hänsyn till turist eller reseindustrin utan enbart folkhälsa, sjukvård och basindustri.
Citera
Medlem
Citat:
Att bukra upp innebär att man köper mer än det finns att tillgå. Om man dessutom stänger produktionen finns inget att fylla på. Du förstår dig inte ens på enkel logik?

Så du menar att våra myndigheter har fel när de säger att man skall ha ett förråd av mat för säkerhets skull. Du menar att det är bra om folk går och småhandlar när det är smittorisk. Varför skulle folk köpa mer totalt under än längre period bara för att man storhandlar. Folk borde rimligen äta ungefär lika mycket. Enda skillnaden är att det kanske blir brist just nu på grund av att vi är i början av detta utbrott i Sverige.

Sedan kan det bli brist ändå längre fram, men det beror på produktionsbortfall och transportproblem.
Citera
2020-03-01, 13:53
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Landstingen tar in egen skatt sluta tramsa.
Jag bor i ett borgerligt landsting där privatiseringar leder till försämrad beredskap.

Läs på

Citat:
Landstingens helt dominerande inkomstkälla är skatteintäkter och statsbidrag.
Bidragen dom får kommer från mina skattepengar eller tror du att våra politiker tar det ur egen ficka?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/kommunal-ekonomi/landstingens-kostnader-och-intakter/
Citera
2020-03-01, 13:54
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Hellre det än din Aftonbladet källa.

Vad snackar du om??? Jag har aldrig länkat till Aftonbladet här...

Jag noterar att du duckar.
Citera
Bannlyst
Från någon på Facebook..

Angående Corona. Jag är intensivvårdssjuksköterska och jobbar på intensiven på Kalnes Norge. Vi i personalen får information om coronaviruset från smittskyddsavdelningen på Kalnes, som i sin tur samlar info från folkhelseinstitutet och från den forskning som hittills finns i ämnet. Var på informationsmöte senast igår. Syftet med dessa möten är att vi sjukvårdspersonal ska få korrekt info och veta hur vi ska möta detta nya virus. Vi inom sjukvården är oxå människor och blir oxå påverkade av massmedia och av generell hysteri. Det första personalen från smittskydd sa var: "Sänk skuldrorna. Det här kan ni! Corona sprids med droppsmitta och inte luftsmitta". Dvs när en smittad hostar bildas droppar, dessa är tunga och faller till marken inom 1 till 1,5 meter. Där dör viruset. Dom sa vidare: "Skärp era vanliga smittskyddsrutiner och era hostrutiner, det är vad ni behöver tänka på. Corona kan jämföras med maginfluensa eller vanlig influensa. Skillnaden är att vi ännu inte har ett vaccin, vilket tros komma om ett till ett och ett halvt år. Basala smittskyddsrutiner är: tvätta och sprita händerna, hosta i armvecket och stanna hemma om du har förskylningssymtom. Coronaviruset är lättdödat, dödas av alla kända desinfektionsmedel tex handsprit.
Ytterligare info: undvik resa till delar av världen där det är utbrott av corona. Vanlig influensa dödar betydligt fler än corona. Riskgrupperna är de samma som vid influensa : människor med hjärt o kärlsjukdomar, äldre, små barn eller generellt infektionskänsliga personer (tex patienter som står på cellgifter).
Det blev sagt mycket mer, men kontentan var: "Sänk skuldrorna. Lyssna på info från smittskyddsinstitutet, Who eller liknande, inte på massmedia som driver upp en osund hysteri" .
💕
Citera
Medlem
Citat:
Att få en virussläng innebär inte att man behöver vård. Däremot är en funktionsoduglig sjukvård ett hot mot människor som verkligen behöver vård. Ett annat hot är dårar som vill piska upp en katastrofstämning för att det finns ett virus som de uppenbarligen tror är ett dödsvirus, vilket det inte är.

En större hot är alla förnekare, detta är ett allvarligt virus, det är bara att se Kinas agerande.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ytterligare ett klipp från Russia Today med några tomma hyllor i en butik…

Bilden är säkerligen korrekt men ger inte "rätt bild" av situationen. Coronan har inte stoppat matproduktionen, men den har förändrat människors beteende. Människor agerar i bland i grupp och både viruset men även diskusionsforum som FB påverkar oss att handla mat på ett sätt vi inte gjort tidigare. Därför uppstår en tillfällig brist.

Exempel:
Jag var och handlade idag. Bullens pilsnerkorv var helt slut på hyllan. Det är inte för att bullens pilsnerkorv faktiskt är fundamental för överlevnad och endast de som har 20x burkar hemma går levande ur det här, utan för att det i normalfallet finns 40x burkar i min lilla butik och då räcker det med att en eller två personer frångått sitt mönster och rensat hyllan. Det kanske ger dem en inre frid att ha dessa burkar hemma, men min kunskap om hur flödet till butiker fungerar gör att jag vet att det kommer nya leveranser och att hyllan faktiskt kommer att fyllas ända fram till att en verklig apokalyps är här. Coronan ÄR allvarlig men det är inte den stora undergången där allt i samhället fallerar så som matleveranser till butiker.
Citera
2020-03-01, 13:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja det har du rätt i men här söker sig människor till information och reagerar olika, något jag finner intressant. De flesta jag ser i samhället bryr sig lite utan gör vad dom brukar och reser även till ställen dom borde undvika. Tydlig information är viktig för precis som i denna tråd kommer vi till ett läge då de flesta börjar efterfågar information och råd om vad dom ska göra. Får dom inga bra svar eller inte ens kommer fram då dom ringer, ja då ökar oron dramatiskt. Panik vill jag inte kalla det men nog så störande för samhället. I dom drabbade ställerna i Italien tog produkter snabbt slut i hyllorna, hade man upplyst i tid att en del basprodukter är bra att ha hemma så hade rusningen (och därmed kanske smittspridning) blivit mindre.

Det här är bara hur jag naturlig skulle hanterat detta utan krishanteringsutbildning. Här tar jag inte hänsyn till turist eller reseindustrin utan enbart folkhälsa, sjukvård och basindustri.

MSB har skickat ut en broschyr till alla svenska medborgare att vara förberedd på en krisk kan komma i olika skepnader, men väldigt få lyssnar på det. Att ge råd om att bunkra kopplat till enskilda händelser skulle bara få negativa konsekvenser. Det är i denna tråd som paniken piskas upp. Lyckligtvis har ju inte denna tråd ingen som helst betydelse.
Citera
2020-03-01, 13:55
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Sköt hygienen noga så är risken nära 0.

Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Återigen. God hygien är inte att tvätta händerna var 3:e minut. Tvätta händer efter toalett och innan samt efter måltid räcker.

Man ska inte heller glömma att tvätta händerna direkt när man kommer hem från var man nu har varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in