Citat:
Ursprungligen postat av
ünder
"Äldre och sjuka ska undvika folksamlingar uppmanar världshälsoorganistaionen WHO under eftermiddagen.
”Om du är 60+, eller har en underliggande sjukdom som hjärtkärlsjukdom, andningsbesvär eller diabetes löper du högre risk att utveckla allvarlig covid-19. Försök att undvika folksamlingar eller platser där du kan komma att interagera med människor som är sjuka” skriver WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus på Twitter.
Han uppmanar också dem i riskgrupperna att sova och äta avskilt från sin familj för att undvika smitta."
Ska bli intressant att se vad folkhälsomyndigheten går ut med för information nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
M.J.A
Ja, sannolikheten att det blir något imorgon är väl högre än vad den är under helg.
Men jag trodde vi skulle sett ett mycket större utbrott sedan det började i torsdags.
Virus tar inte helg och hade det varit riktigt allvarligt hade vi sannolikt sett massor av fall även denna helg.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrStreamer
Låter mkt möjligt. Länder som Japan har redan vidtagit såna åtgärder eller i varje fall delvis.
Vad beträffar "HerrGickhan" vekar det som om han/hon är rädd. På riktigt. Skräckslagen typ. Det rår inte personen för och kan heller inte lastas för. Tidigare var jag inne på agendaspåret men det verkar mer handla om rädsla.
Med detta sagt så hoppas jag förståss att "HerrGickhan" har rätt. I allt. Men min mer rationella sida tvivlar och jag väljer därför bort alla folksamlingar - om jag kan - tills vidare.
Var någon som påpekade innan i tråden att denna typ av smitta minskar vid varmare årstider.
Förklaringen var 2 stycken.
1. Man vistas mindre inomhus på sommaren?
2. Luften inomhus är mycket fuktigare på sommaren än på vintern. Detta leder till att slemhinnor och luftvägar inte blir torra lika mycket som på vintern, och därvid är det mindre risk bli smittad?
Vore intressant ifall någon vill kommentera dessa uppgifter!