2020-03-01, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Det är ganska skrämmande ändå att varje onsdag kommer ett plan ifrån Iran till Göteborg och Arlanda, känns ju jätte stabilt med tanke på att minst 1 på varje plan lär vara smittad

Eftersom ingen verkar veta utbredningen på smittan i Iran kan det lika gärna vara 50% som är smittade
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, kanske har du rätt. Men det är ju bara en ren spekulation. Knappast mer värd än mitt antagande att vi har noll allmän smittspridning i Sverige. Vi vet om nån mÅnad vart det barkar.

Jag har i vanliga fall ett utmärkt immunförsvar.

Och du har inga sympatier för folk med ett svagare immunförsvar?
Eller du kanske bara ville skryta.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Du tror det lugnar, jag tror det skapar panik och att det är en panikreaktion. Tänk så olika man kan se på saker. Dåligt beslut av skolan.

Vad skulle den paniken får för konsekvenser att de sitter hemma och spelar dataspel i stället för att vara i skolan?
Om de i stället får virusspridning till en hel klass då kan man snacka om orsak till panik.
Citera
2020-03-01, 07:24
Medlem
l00zekks avatar
Finns det risk för att smittade svenskar i Iran åker till Sverige för att få bättre vård?

Är det rimligt att stoppa smittan genom smittspårning utan större nedstäningar av områden?
Citera
2020-03-01, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Eftersom ingen verkar veta utbredningen på smittan i Iran kan det lika gärna vara 50% som är smittade

Precis... Jag har en kollega vars fru/kusin har varit i Iran sen i december och hon kom hem nu i veckan.... vettifan om jag är sugen på gå till jobbet alltså

Ja hans fru är också hans kusin, han är ifrån Afganistan dem jobbar så där
Citera
2020-03-01, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askregn
Ni som har planer på att sitta hemma, ekonomiskt oberoende eller? ;D Vissa kanske har möjlighet att jobba hemma? För min del går det inte isolera sig. Hanterar en del express Kina-paket de flesta arbetsdagarna också, jätteskoj! Idag såg jag de satt upp lappar om handhygien mot virus.
Det är bara bidragare som sitter hemma. Vanligt vettigt hederligt folk är inte speciellt oroliga och jobbar givetvis som vanligt.
Citera
2020-03-01, 07:26
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Hur kan man ärligt talat vara helt säker på att ha spårat alla potentiellt smittade? Omöjligt.
Och dessutom har Sverige inga reserestriktioner från högriskområden med flyg, så det lär ju komma in flera fall ändå i så fall gäller det ju att de repeterar den mirakulösa bedriften att vara hundra procent säker att man effektivt spårat alla potentiellt smittade. Du hör ju själv hur det låter.
Man kan såklart inte alls vara säker på det. Men en sak talar för att man har gjort det och det är att vi har noll allmän smittspridning dokumenterad. Inte ett endaste fall har upptäckts som smittats på det sättet. När den kommer igång så kommer vi förr eller senare få in nåt enstaka fall (eller massor) men än så länge är det på noll.

Problemet med Restriktioner på flyg är att det påverkar samhället väldigt negativt, inte bara ekonomiskt. Det bästa är såklart att undvika både restriktioner och virus
Citera
2020-03-01, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askregn
Ni som har planer på att sitta hemma, ekonomiskt oberoende eller? ;D Vissa kanske har möjlighet att jobba hemma? För min del går det inte isolera sig. Hanterar en del express Kina-paket de flesta arbetsdagarna också, jätteskoj! Idag såg jag de satt upp lappar om handhygien mot virus.
är förtidspensionerad och har bunkrat precis allt för 2månader🙂
har även köpt en gammal obes bil för 1000kr nu som funkar bra.
vem fan bryr sig om bes,skatt mm nu😅
Citera
2020-03-01, 07:27
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Och du har inga sympatier för folk med ett svagare immunförsvar?
Eller du kanske bara ville skryta.
Jo, jag har gamla föräldrar som jag oroar mig för. Men nu fick jag ju frågan om jag hade bra immunförsvar, så jag svarade på den. Jag är inte oroad för mig, inte för mina barn, men jag är oroad för mina föräldrar.
Citera
2020-03-01, 07:28
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Å andra sidan tar vi hand om de fall vi har mycket proffsigare än Kina gjorde. Kina hade fri spridning i början utan smittspårning. De som kritiserar hur sverige hanterar de hela är okunniga anser jag. Många vill ha helt orimliga proaktiva lösningar när dessa förmodligen inte skulle göra nån nytta mer än påverka sveriges ekonomi negativt.
Sverige och resten av Europa och världen har haft och har fri spridning sedan lång tid tillbaka. Det är hälsosamt att kritisera detta eftersom vi inte har någon sjukvård till övers. Det är även hälsosamt att kritisera berörda myndigheters förlamning.

Det kommer aldrig att gå att spåra. Glöm det. Istället nekas befolkningen tester. Syns det inte finns det inte.

Du säger att en individ som har velat se åtgärder är okunnig. Det skulle vara intressant att se en utveckling av det, hur tänker du?
Citera
2020-03-01, 07:29
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vad skulle den paniken får för konsekvenser att de sitter hemma och spelar dataspel i stället för att vara i skolan?
Om de i stället får virusspridning till en hel klass då kan man snacka om orsak till panik.
Massa missad lärarledd undervisning, ökad oro då folk kommer tro att det finns en specifik orsak till stängningen. Konspiratoriskt lagda kommer givetvis anta att de förs under ljuset. Nån mörkar nåt.
Citera
2020-03-01, 07:29
Medlem
SvenBergmans avatar
Det är något skumt med Sydkorea. Hur kan dom ha så låga antal döda och "serious critical "?

Mörkar dom eller har dom en bättre sjukvård?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in