2020-03-01, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Är det någon annan tid då det hade passat bättre med ett virus???

Ja, kanske när man är 90 år och inte behöver göra massa skit dagligen. Men nej, detta virus valde då att komma på besök när man är i 20 års åldern och har massa skit att göra, sedan är det heller inte så lägligt då jag bor utomlands och måste besöka Sverige flera gånger om året. Lägligt!
Citera
2020-03-01, 06:31
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Ja, kanske när man är 90 år och inte behöver göra massa skit dagligen. Men nej, detta virus valde då att komma på besök när man är i 20 års åldern och har massa skit att göra, sedan är det heller inte så lägligt då jag bor utomlands och måste besöka Sverige flera gånger om året. Lägligt!

Vad gulligt.
Av alla i hela världen som har råkat ut för detta virus är det dej det är mest synd om.
Citera
2020-03-01, 06:33
Medlem
Nalle22s avatar
Att Norge skulle gå om Sverige så fort trodde jag inte, när Sverige fick sitt 13de fall fick Norge sitt 15de.
Citera
2020-03-01, 06:33
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag håller med. Det skulle köpa tid och spridningen skulle hejdas. Med nuvarande inställning kommer det här gå utom kontroll, om det inte redan gjort det. Sverige har ingen som helst möjlighet att erbjuda sjukhusvård vid större utbrott. Vi klarar max 100 fall över hela landet.

Aa Dr. Fauci som leder kampen mot corona i USA sa på trumps presskonferans att cirka 15-20% som drabbas av corona kommer att behöva advanced medical care, hospitalization and possibly intensive care. Så om det blir rejäl spridning så är det oroväckande, framför allt när enligt OECD så har Sverige per capita minst antal sjukhussängar i hela Europa.
Citera
2020-03-01, 06:34
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jag skulle addera beror endel på hur gammal du är. Om du är gammal så är risken högre och WHO chefen rekommenderade för folk över 60 att undvika platser som har mycket folk. Oavsett ålder är det dock essensiellt att agera på ett sätt för att minska spridningen.

Det har väckts en hel del kritik, både mot Kinas försök att manipulera siffror och hålla inne med information, och WHO:s opartiskhet har ifrågasatts.
Här är en av många länkar till saker man kanske vill läsa innan man lyssnar för mycket på alla inblandade.

"The coronavirus crisis is raising questions over China's relationship with the World Health Organization"

https://edition.cnn.com/2020/02/14/asia/coronavirus-who-china-intl-hnk/index.html
Citera
2020-03-01, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Befolkningen är ju beroende av turismen för sin överlevnad i Thailand, så jag kan inte se att regeringen och befolkningen skulle ha olika åsikter här.
Det är inte frågan om att mörka heller kanske... om de inte testar någon har de ju heller inget att rapportera. Jag har läst lite obekräftade uppgifter om att det är så somliga länder resonerar.
Sverige har även vi kriterier för att testa folk, som gör att antalet hålls nere.
Antagligen inte med avsikt, men så är det.
För källa läs under "kriterier för testning" på folkhälsomyndigheten.

Nu strök någon med

Första dödsfallet i Thailand 35åring som jobbat med turister,

Han hade både Denguefeber och coronaviruset

Vilket inte är en rolig kombination.

Men jag tror inte de mörkar något i Thailand om jag ska vara ärlig det finns alcogel och gratis munskydd iprincip överallt , jag blev testad och frågad om min hälsa och resor varje dag tempen tog dem varje gång jag gick in på hotellet.
Citera
2020-03-01, 06:36
Medlem
Här är en mamma som håller sin sexåriga son hemma från skolan på måndag och hon har även köpt en skyddsmask. Ska tillägga att han har leukemi

https://www.expressen.se/nyheter/monica-haller-sonen-angelo-hemma-pa-grund-av-corona/
Citera
2020-03-01, 06:38
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle22
Att Norge skulle gå om Sverige så fort trodde jag inte, när Sverige fick sitt 13de fall fick Norge sitt 15de.
Nej det var en riktig skräll faktiskt. Ögonläkaren som hade vart på semster i Italien frågade ju myndigheter om det var värt att testa sig, men fick ne som svar. Därefter blev han sjuk och smittade kollegor och patienter på kuppen. Lurt...
Citera
2020-03-01, 06:38
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Här är en mamma som håller sin sexåriga son hemma från skolan på måndag och hon har även köpt en skyddsmask. Ska tillägga att han har leukemi

https://www.expressen.se/nyheter/monica-haller-sonen-angelo-hemma-pa-grund-av-corona/

Klokt agerat.
Citera
2020-03-01, 06:41
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Nu strök någon med

Första dödsfallet i Thailand 35åring som jobbat med turister,

Han hade både Denguefeber och coronaviruset

Vilket inte är en rolig kombination.

Men jag tror inte de mörkar något i Thailand om jag ska vara ärlig det finns alcogel och gratis munskydd iprincip överallt , jag blev testad och frågad om min hälsa och resor varje dag tempen tog dem varje gång jag gick in på hotellet.

Ja det vet vi ju inte. Vi kan ju bara gissa. Men såklart att jag hoppas att du har rätt.
Citera
2020-03-01, 06:41
Medlem
Citat:
Jag skulle addera beror endel på hur gammal du är. Om du är gammal så är risken högre och WHO chefen rekommenderade för folk över 60 att undvika platser som har mycket folk. Oavsett ålder är det dock essensiellt att agera på ett sätt för att minska spridningen.

Kan inte sluta med lite oberoende granskning, så fort det rör sig om IPCC t.ex. eller WHO.

https://www.nationalreview.com/2017/06/world-health-organization-corrupt-wasteful/
https://www.devex.com/news/who-fraud-harassment-cases-on-the-rise-94955
Citera
2020-03-01, 06:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Klokt agerat.

Läste att en gymnasieskola på Lidingö kommer hålla stängt nästa vecka. Klokt anser jag också. Tycker det borde gå ut direktiv till samtliga skolor att följa det exemplet. Det skulle lugna många och hindra spridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in