2020-02-29, 23:55
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Denna tråd har jag följt med stort intresse och som lekman tycker jag den har givit mig en god lägesbild tidigt, före uttalanden från regering, media och WHO. Med många initierade sakliga inlägg och intressanta länkar. Blandat med trams upprepningar och oväsentligheter, förstås. Jag tror att CoVid-19 är en avgörande brytpunkt för både samhälle och mänsklighet. Och för framtida forskare tror jag att denna tråd kommer att bli ett tidsdokument med källa till viktig kunskap om hur vi i inledningen av katastrofen resonerade, hoppades, förnekade, avfärdade eller slogs lamlösa av skräck. Hoppas det framgått att jag själv tror att CoVid-19 är allvarligare än att få en kråka eller två i näsan.
Håller med.

Hörde en intervju med vår smittskyddsläkare och den statistik han tog upp och rapporter han nämnde har alla förekommit i tråden.

Den utgör en informationsbank utöver det du i övrigt nämner. Sedan får man sålla - men hellre det än att någon sållar åt en.
Citera
2020-02-29, 23:55
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharadjan
Till deras försvar så har dom tidigare gett ut foldern "om kriget (krisen?) kommer" med tydliga tips inför liknande situationer. Att själv räkna ut vad man behöver hemma i ett läge av shutdown är inte heller raketförskning. Följ nyhetsläget världen över, ha ditt på det torra och gå på sunt förnuft.

Sen förstår jag heller inte varför vårdguiden är nedringda. Vad undrar folk om? Varför panikringer man?

Tja. Ett virus sprids vind för våg och flera andra länders myndigheter tar i med hårdhandskarna. Japan stänger skolor. Frankrike förbjuder folksamlingar över 5000 pers. Klart folk blir orolig över att vi i norden rullar tummarna. Jag har inte ringt. Men folk som varit iväg på semester och kommer hem med snuva kanske inte vara vill "hosta i armvecket." Med det skattetrycket vi har vore en telefonlinje vid sådana här situationer inget underligt.
Citera
2020-02-29, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
NU böjar det bli riktigt jävla sjukt!!!!

https://twitter.com/aliostad/status/1233680174174134273/photo/1

Bilder från en internationell flygplats i Iran där flygplatspersonal/bärare kollapsar vid flygplanet. Mannen skall senare ha avlidit.

Hoppas inte det var något plan som var på väg till Sverige.

Vad är det som är sjukt? Är det ens ett bekräftat fall? Hjärtinfarkt och stroke tex existerar fortfarande och är en troligare förklaring till att någon kollapsar på det sättet än att personen skulle ha varit smittad. Blir du dödligt sjuk i det här är du inte på jobbet, ens om du vill. De som dör har ju varit väldigt väldigt sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
De har ju gått ut och sagt idag att det finns lokaler runtom i Sverige som kommer bli ”sjukhus” vid utbrott.
gymnastikhallar ev...ligga där som packade sillar blir en ond bråd död för alla
Citera
Medlem
Rickard Sjöberg, tv-medarbetaren i danmark, crisis actorn på Diamond princess
Det är ju inte så att det blir mer trovärdigt när de få smittade som hamnar i rampljuset är frimurare hela bunten.
Existerar det ens ett virus blir följdfrågan??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Läste du länken?

När dina lungor slits sönder har det föga betydelse om du är 30 eller 80 år, eller vad du har för sjukdomar innan.
Spela roll, död av livsstilssjukdomar är betydligt högre än detta virus. Och det kan vi styra över, börja propagera för det istället...mer liv på nära och kära att rädda där. Inte lika spännande kanske?!
Citera
2020-02-29, 23:57
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotera
Det är skillnad på lungorna om du är 30 eller 80 år..

Virus sliter sönder dina celler oavsett med hjälp av ditt immunförsvar.
Citera
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Lade till en edit. Jag tror absolut att det stämmer att förhöjda temperaturer försvagar viruset. Molekyler blir mer instabila då, och virus är mycket primitiva.

Men kroppen sköter vanligtvis temperaturförsvaret alldeles utmärkt genom att kicka igång feber - ibland lite för mycket till och med.

Så tror inte att bastu vid feber ökar ens överlevnadschanser. Kom ihåg att en kroppstemperatur över 42 är livsfarligt

Ja, men du hinner inte höja kroppstemp nämnvärt om du knatar in i en bastu vid +120, och andas djupt i 3-4 min och sedan gå ut igen, Om temp är 120+ vid munnen är den då runt c:a 100+ när den når lungvävnaden, sen borde man kunna mäta resultatet med en oximeter som man kan köpa för typ 500:- där man ser lungkapaciteten i %.

Sen påstår vetenskapen att viruset inte gillar torr luft, vilket det garanterat blir vid 120+, om man låter bli att ösa vatten på aggregatet. Men vi skulle ju kunna forska vidare på vilka ämnen som kan ta död på virus utan att skada människan, om man vill tillsätta vattenånga med något i och hälla på aggregatet.
Citera
Bannlyst
Viruset i sig är en sak.

Sverige har genom in/utkommande trafik från utlandet - importerat viruset, ett aktivt medvetet beslut. Detta utan att ens stänga gränser och avvakta hur smittan sprids i Europa, höra sig för med sitt folk.

Sverige och bleka experter i tv med tomma ögon, skiter i att gå in på detaljer, finns aldrig nåt att oroa sig för, oro är livsfarlig enligt dom, informationen friseras och läggs tillrätta, "experter" berättar vad du antagligen känner, samtidigt som de är mycket nogranna att basunera ut "filosofisk" information som tex :

-"Den största faran är rädslan "disinformation".

Rädslan är befogad i ett land av skitsnack och trasig samhällsapparat.

Folk får mer information av att söka information på nätet. Skiljer den sig för mycket från svensk media blir de än mer paranoida och ringer ner telefonslussar på folkhälsomyndigheten.

Sen är rädsla naturligt, söka information, sammanställa, utvärdera. Men nedå Tv säger att folks hjärnor är kaputt att folk är idioter som dom äger.

Sverigekorea har importerat viruset genom att som zombier tillåta inkommande flygtrafik från utsatta länder INNAN man ens avvaktat och analyserat hur allvarligt läget är/kan bli.

Om en zombieepidemi bryter ut kommer Sverige antagligen att släppa in zombierna. "Största faran är rädslan".

Samtidigt sitter tanter och målar naglarna och slickar runt karameller på Vårdguiden, , ringer du oroad at din familj har Corona har de direktiv att hålla nere provtagningar. Du ombeds avvakta tills du ruttnar.

En annan psykfall-Sverige-retarded-sak till är att Svenska "myndigheter" sminka upp nån käck At-läkare-Annika som lite glatt och skojjigt står i två och säger "tvätta händerna är jätte-bra" som att en jävla handtvättning skulle stoppa viruset.

Sverige har inte ens sett till att apotekshyllorna är fulla med STORA förpackningar 85% handsprit.

Eyopener för hela samhället om det blir en större epidemi i Sverige.

Barn ska gå till skolan som vanligt, de väntar in en "större epidemi".

Detta samtidigt som varje svensk vet att vården inte skulle mäkta med 100 000 Coronafall.

Sen, var är informationen om hur de 12 smittade i sverige -mår?

Hur detta borde hanterats :

1. Stäng gränser. Stoppa inkommande flygtrafik. (Byt långtradar chaufförer vid gränsen, descinficera utrymmet).

Descinficera skeppslaster.

2. Avvakta.

Beslutsförfattare langar runt allas säkerhet som ett tuggummi.

Dom får vara försiktiga.

Det är ingen jävla leksak att ansvara om ett lands befolkning.
Senast redigerad av snuttis 2020-03-01 kl. 00:08.
Citera
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
De har ju gått ut och sagt idag att det finns lokaler runtom i Sverige som kommer bli ”sjukhus” vid utbrott.

Finns det nån källa på det?...
Citera
2020-02-29, 23:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Sedan tycker jag att moderator kan byta rubrik, "dödligt virus" sänder bara onödiga signaler till ett redan lättlett och lättskrämt folk.
ALLA virus har potentiellt dödligt utfall för personer i riskgrupper om de drabbas av komplikationer som exempelvis lunginflammation.
Det är liksom inte själva viruset som dödar...
Det är inte kulan som dödar dig om de skjuter dig. Det är blodförlusten.

Inse hur dumt det är det du skrev.
Citera
2020-02-29, 23:59
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför tror du att du har bättre koll än de har?

Japan har t.ex stängt skolor. Andra länder har stoppat flyg. Socialstyrelsen berättar inte ens hur beredskapen är. Regeringen vill börja inventera lager samma dag som de första fallen börja trilla in på allvar.

Jag kan inte ett skit. Men jag kan läsa hur andra länder gör och se att Sverige agerat reaktivt snarare än proaktivt. Sånt skapar oro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in