2020-02-29, 23:50
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Nej, virus dödar inte. Det är som jag skrev: det kan bli ett dödligt utfall om komplikationer som exempelvis lunginflammation drabbar en person i riskgrupp. Lunginflammation har absolut potentiell dödligt för en person i riskgrupp även om de flesta såklart överlever.

Läste du länken?

När dina lungor slits sönder har det föga betydelse om du är 30 eller 80 år, eller vad du har för sjukdomar innan.
Citera
2020-02-29, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Detta har jag försökt förklara oxå, du har dock en brist i ditt resoneman, siffermässigt.

Om du tittar här https://www.worldometers.info/coronavirus/

Så kan du lätt se att "Severe or critical" nu ligger på 18%. Denna siffra har varit högre, uppe i 22%. Men många har dött av sig, och många av de som nyss blivit insjunknade är fortf mild, men kommer migrera över till "sever or critical" innan de antingen dör eller tillfrisknar.

Dessa behöver alla intensivvård utan att dö.

Du räknar med 10%, medans verkligheten säger 20%.

I italien är det nytt, därför är siffran fortf lägre. I Iran ser det värre ut.

Du räknar även med att vi har 515 intensivvårdsplatser, trots att FHM har gått ut och sagt att vi bara har 100 st med 1400 vårddygns kapacitet. Det är för att coronasmittade behöver isoleras oxå, vanliga intensivvårdsplatser duger därför inte, vilka är de du räknar på. Dessutom behöver en typisk coronavirussmitta 4 veckor på sjukhus, och med 1400 vårddygns kapacitet räcker det bara till 50 fall.

Så om du nu räknar om med dessa siffror så ser du att vi inte har kapacitet för 5000 som du säger, utan snarare 50 pers, och alla utöver dessa kommer att dö, om de behöver intensivvård. 20% av 10 miljoner är 2 miljoner, som kommer att dö, om alla i lander blir smittade. Mer realistiskt blir nog bara hälften smittade, så 1 miljon kommer dö.
De har ju gått ut och sagt idag att det finns lokaler runtom i Sverige som kommer bli ”sjukhus” vid utbrott.
Citera
2020-02-29, 23:52
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du talar helt emot dig själv. Om myndigheterna börjar kommunicera ut sådant som paniska människor tycker att de ska göra så kommer givetvis de paniska att anse att det ändå är för lite och vanliga normala människor kommer att dras med i paniken.

Det är sådana som du som är grunden till ett potentiellt kaos.

Citat:
Men varken Folkhälsomyndigheten eller Skolverket ser en anledning för elever att stanna hemma – även om de vistats i coronadrabbade områden.

Uttalanden som dessa skapar nog fan mer kaos än att säga åt folk att hoppa sin weekend till Milano.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
De har ju gått ut och sagt idag att det finns lokaler runtom i Sverige som kommer bli ”sjukhus” vid utbrott.

Vilka är "de"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Är det någon som kan länka till hur statistiken på dödsfall ser ut separerat mellan män och kvinnor?

Om det nu är så som kinesiska forskare påstår, att viruset angriper njurarna och testiklarna primärt för sin reproduktion, så skulle det kunna vara en förklaring på varför Kina ej har haft något dödsfall bland personer under 9år.
Personer under 9år har normalt sett inga fungerande testiklar vilket medför att testiklarna kanske ej kan producera några nya virus. Detta skulle då medföra att hos män under 9år (samt de med ej fungerande testiklar) och hos kvinnor så kan viruset bara replikera sig i njurarna.
Celldelningen i njurarna torde vara betydligt långsammare än i testiklarna, vilket borde medföra att virusnivåerna i kroppen blir betydligt lägre. Vilket i sin tur medför att immunförsvaret har betydligt lättare att bekämpa infektionen med en minskad dödlighet som följd.

Så, finns det någon som sitter på informationen om hur det statistiskt ser ut med fördelningen mellan döda män och kvinnor p.g.a Coronainfektion?
Varsågod, senaste kinesiska studien. Den har dock data fram till 31/1. Scrolla ner för Demographics:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2002032
Citera
2020-02-29, 23:53
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag har själv ett lager hemma.
Men det är i grunden för litet. Räcker knappt en vecka till mig och min familj, totalt fyra pers inkl jag. Men det är ganska mycket mer än ingenting, och då har vi två välfyllda frysar dessutom.

Men någon brist idag är det inte i butikerna, det var det jag kommenterade.
Imorgon kan man inte heller tro på någon brist, så imorgon är väl en bra dag att då bunkra upp möjligen.

Jag tror dock personligen att inget av det jag har kommer vara nödvändigt för detta virus.
Jag har mest bunkrat för ett elavbrott på någon vecka eller liknande som jag inte ser som otroligt vid ett prekärt tillfälle.
Bra vettigt svar, mer sånt.
Tycker det är oavsett situation är positivt med ett lager.

Sedan är det så att om man har ett lager, eller pengar på banken osv så kan man sova betydligt tryggare än om man lever från den ena inköpet / lönen till den andra. Man blir mindre sårbar och känslig för omvärlden och klarar störningar på ett betydligt bättre sätt.

Jag tror dock att det kommer bli störningar i matförsörjningen, och jag tror att inom en vecka så kommer det synas i affären att vissa varor är mer utplockad än normalt. Dessutom så tror jag att Sverige kommer bli värre drabbad än många andra länder, just för att vi har myndigheter som vägrar agera i förebyggande syfte i kombination med en sjukvård som ens i verkar fungera under normala förhållanden.
Citera
2020-02-29, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Kineserna som har sjukt mycket mer data och erfarenhet av Covid-19 visar att 14% av de friskrivna i en region, där man efter minst 2 tester inte hittade virus längre, senare har virus nog i kroppen igen för att testas positivt.

https://www.caixinglobal.com/2020-02-26/14-of-recovered-covid-19-patients-in-guangdong-tested-positive-again-101520415.html

Detta skulle kunna bero på att viruset gömmer sig i könscellerna.
Precis som med Ebola, som kan smitta genom sperma 6mån efter att det ej går att upptäcka viruset hos en person med det vanlig blodprovet.
Virus kan även i vissa fall (t.ex. Ebola) gömma sig i ögon utan att påverka resten av kroppen.
Citera
2020-02-29, 23:54
Medlem
roteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Läste du länken?

När dina lungor slits sönder har det föga betydelse om du är 30 eller 80 år, eller vad du har för sjukdomar innan.

Det är skillnad på lungorna om du är 30 eller 80 år..
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Det första intressanta i denna tråd på de senaste 309 sidorna. Tack

Varsegod.

Personligen har jag läst en hel del intressant på tråden och fått många goda skratt.

Resten scrollar jag bara förbi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Kineserna som har sjukt mycket mer data och erfarenhet av Covid-19 visar att 14% av de friskrivna i en region, där man efter minst 2 tester inte hittade virus längre, senare har virus nog i kroppen igen för att testas positivt.

https://www.caixinglobal.com/2020-02-26/14-of-recovered-covid-19-patients-in-guangdong-tested-positive-again-101520415.html

Finns säkerligen andra faktorer som att man har smittats igen.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Citat:
Men varken Folkhälsomyndigheten eller Skolverket ser en anledning för elever att stanna hemma – även om de vistats i coronadrabbade områden.

Uttalanden som dessa skapar nog fan mer kaos än att säga åt folk att hoppa sin weekend till Milano.

Varför tror du att du har bättre koll än de har?
Citera
2020-02-29, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Är det någon som kan länka till hur statistiken på dödsfall ser ut separerat mellan män och kvinnor?

Om det nu är så som kinesiska forskare påstår, att viruset angriper njurarna och testiklarna primärt för sin reproduktion, så skulle det kunna vara en förklaring på varför Kina ej har haft något dödsfall bland personer under 9år.
Personer under 9år har normalt sett inga fungerande testiklar vilket medför att testiklarna kanske ej kan producera några nya virus. Detta skulle då medföra att hos män under 9år (samt de med ej fungerande testiklar) och hos kvinnor så kan viruset bara replikera sig i njurarna.
Celldelningen i njurarna torde vara betydligt långsammare än i testiklarna, vilket borde medföra att virusnivåerna i kroppen blir betydligt lägre. Vilket i sin tur medför att immunförsvaret har betydligt lättare att bekämpa infektionen med en minskad dödlighet som följd.

Så, finns det någon som sitter på informationen om hur det statistiskt ser ut med fördelningen mellan döda män och kvinnor p.g.a Coronainfektion?
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in