Citat:
Ursprungligen postat av
Idiotsverige
Jo, du tänker att det vaccin de fick fick året innan även borde varit effektivt året efter. Men så fungerar det ju inte. Är du med på hur jag tänker?
Nej jag är nog inte det.

Men jag försöker gärna förstå! Jag tolkade dig som att du har en spaning om att vaccineringen skulle påverka hur stor andel av de insjuknade som dör.
Folkhälsomyndigheten skriver såhär om influensavaccin: "Influensavaccinets effekt varar i 6–9 månader, det vill säga tillräckligt för att ge skydd under en influensasäsong. Den som vaccinerats tidigare behöver alltså vaccineras igen inför den kommande säsongen. Inför varje säsong anpassas vaccinstammarna för att likna de som cirkulerar. ... Vaccinerna mot säsongsinfluensa innehåller delar av fyra olika sorters säsongsinfluensa, nämligen influensa A(H1N1)pdm09 och A(H3N2) samt båda linjetyperna av influensa B."
Den som blir sjuk blir sjuk tänker jag. Och det jag är/var fundersam på är säsongsinfluensans andel döda inom 30 dagar –*eftersom de årliga sifforna (döda per laboratoriebekräftade) var så höga.