2020-02-29, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
därför att i deras kultur ingår det inte att vara undergångs hypokondriker som i sverige
singapore, taiwan, thailand, vietnam mm har extremt få fall.

I Thailand är folk ganska skärrade. De har stängt gallerior och skolor, men de har en stor fördel. Virus klarar sig inte så bra i värmen. Därför är de flesta fallen i Thailand Kineser som redan var smittade. Det verkar inte sprida sig i temperaturer på 30 eller högre.
Citera
2020-02-29, 23:17
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArmandDuplantis
Jag har lyckats få tag på en enda mask av typen som man rekommenderas bära, en enkel variant som täcker näsa och mun och sägs skydda mot virus. Är dessa typer av masker bara engångsartiklar eller hur många gånger kan man återanvända en mask?

Jag undrar också när man kommer börja se människor ute med dessa? Jag var tyvärr tvungen att gå ett par rundor i centrala Stockholm idag, rörde mig mellan kl 14-21, och såg inte en enda person med skyddsmask. Inte för att det egentligen förvånade mig, men med tanke på att de är slutsålda kan man ju anta att folk har planerat att börja bära dem vid någon tidpunkt?

Jag sparar mina någon vecka till. Låt säga att vi i dagsläget har 50 smittsamma ute o rör på sig i Stockholm. Om man inte rör sig i T-banan o åker buss. Undviker trängsel så är risken så liten att smittas att det inte är värt att slösa en mask. Dessa masker behövs när hela sverige hostar o man måste handla.
Citera
2020-02-29, 23:19
Medlem
Lova33s avatar
Sluta sprid desinformation.
För det första så finns ingen säker siffra då de flesta som drabbas får så lindriga symtom att de ej behöver söka sjukvård öht.
Siffrorna för COVID-19 ligger just nu på runt 85000 och antalet dödsfall runt 2800 globalt. Hade vanliga säsongsinfluensan drabbat samma individer hade utfallet med största sannolikhet blivit detsamma.

Så sluta tramsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Ubbegubbe
Du har nog missuppfattat något här minst 20 gr dödligare än vanlig influensa
Italien har ca1000 smittade o 40 döda =4%
Citera
2020-02-29, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskatilltuppen
FB's tråd om svininfluensan hade typ samma ton (fram tills vaccinet kom). Då var det digerdöden och Fans moster som var på väg at förinta halva jorden.

Bara en liten undran: ni som tro att detta är digerdöden 3.0, var ni lika oroade när svininfluensan svepte över världen?
Stängde Kina ner större delen av landet? Stängde flera länder ner arbetsplatser och skolor, alla skolor stängda i Japan och flera länder just nu. Infördes karantän i hela städer och regioner?

Vad i hela världen har fått dig att tro att svininfluensan var liknande? Var du möjligtvis barn när det hände?
Citera
2020-02-29, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Om nu Covid-19 viruset tacklar av från +25 och uppåt, varför inte lura termostatet på en bastu så temp på torr luft går upp till c:a 110-120, gå in i bastun och andas djupt i 2-3 min ?
Borde ju sänka viruset avsevärt om skiten hunnit sätta sig i lungorna ?
kanske bättre sitta 1 tim i 70 grader
Citera
2020-02-29, 23:24
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
NU böjar det bli riktigt jävla sjukt!!!!

https://twitter.com/aliostad/status/1233680174174134273/photo/1

Bilder från en internationell flygplats i Iran där flygplatspersonal/bärare kollapsar vid flygplanet. Mannen skall senare ha avlidit.

Hoppas inte det var något plan som var på väg till Sverige.
Citera
2020-02-29, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
kanske bättre sitta 1 tim i 70 grader

Varför inte testa båda? Manligare med 120 grader och en liter sprit i kroppen! Sen ut och däcka i -20 minus med kuken i givakt!

Nä det lär inte funka så effektivt. Viruset sitter väll i cellerna, är viruset som ska spridas som går sönder. Inte det man redan har fått in i kroppen. Men kanske bättre att sitta några timmar i 70 grader som du sa. Det kan ha en effekt.
Citera
2020-02-29, 23:27
Medlem
ArmandDuplantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag sparar mina någon vecka till. Låt säga att vi i dagsläget har 50 smittsamma ute o rör på sig i Stockholm. Om man inte rör sig i T-banan o åker buss. Undviker trängsel så är risken så liten att smittas att det inte är värt att slösa en mask. Dessa masker behövs när hela sverige hostar o man måste handla.

Ah, ja om den anses förbrukad efter en användning så förstår jag det förstås.
Citera
2020-02-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Jo, du tänker att det vaccin de fick fick året innan även borde varit effektivt året efter. Men så fungerar det ju inte. Är du med på hur jag tänker?

Nej jag är nog inte det.
Men jag försöker gärna förstå! Jag tolkade dig som att du har en spaning om att vaccineringen skulle påverka hur stor andel av de insjuknade som dör.

Folkhälsomyndigheten skriver såhär om influensavaccin: "Influensavaccinets effekt varar i 6–9 månader, det vill säga tillräckligt för att ge skydd under en influensasäsong. Den som vaccinerats tidigare behöver alltså vaccineras igen inför den kommande säsongen. Inför varje säsong anpassas vaccinstammarna för att likna de som cirkulerar. ... Vaccinerna mot säsongsinfluensa innehåller delar av fyra olika sorters säsongsinfluensa, nämligen influensa A(H1N1)pdm09 och A(H3N2) samt båda linjetyperna av influensa B."

Den som blir sjuk blir sjuk tänker jag. Och det jag är/var fundersam på är säsongsinfluensans andel döda inom 30 dagar –*eftersom de årliga sifforna (döda per laboratoriebekräftade) var så höga.
Citera
2020-02-29, 23:28
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Ung man som kollapsat i Shiraz/Iran

https://twitter.com/IranIntl/status/1233805409753980934
Citera
2020-02-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Ett positivt test innebär inte att man återinsjuknat.
Jo, det är precis det det betyder. Återinsjukna är antingen att man blir smittad igen, eller att virus/bakterier legat latent och blossar upp igen. Kände du att det kliade i fingrarna och du behövde skriva något du inte vet något om?
Citera
2020-02-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Om nu Covid-19 viruset tacklar av från +25 och uppåt, varför inte lura termostatet på en bastu så temp på torr luft går upp till c:a 110-120, gå in i bastun och andas djupt i 2-3 min ?
Borde ju sänka viruset avsevärt om skiten hunnit sätta sig i lungorna ?

egentligen intressant teori, om man utsatt sig för viruset, skulle en lång bastusession döda viruset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in