2020-01-27, 13:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, precis som att det urval som utgör de 2900 är de som har sökt vård och konstaterats ha smittats.

Det vet vi inte ännu. Vi vet dock att antalet som sökt vård tredubblats de senaste tre dagarna.
Citera
2020-01-27, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Nej, vi har inte vaccin! Ett halvår eller ett år måste du nog räkna med att det tar innan det finns framme och kan börja användas.

Det är kanske inte om det hunnit dö folk som är det enda intressanta att kolla på. Vi bör väl också se att de flesta drabbade faktiskt frisknar till också innan vi kan andas ut.

Om de haft öppet hela januari är det nog ganska lugnt.

Om de haft semesterstängt precis, så har de nog varit hemma och hälsat på, och åkt 10 timmar i ett flygplan med andra hostande asiater.

Om just du besöker dem eller inte spelar kanske mindre roll. Det som skulle behövas är väl att staten/kommunen gick in och satte dem i karantän, och att det hölls stängt, i två veckor.

Läs om inkubationstid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inkubationstid

Troligen kan det även smitta vid hosta, och vid kontakt, samt via föremål. Men jag tror inte man hunnit kartlägga detaljerna ännu.

Förresten, hoppas alla globalistförespråkare, migrationsförespråkare och solsemestrande familjer är stolta.
Nä, men vi har kunskapen om vaccin. Vilket gör att vi har kunskap om att ta fram ett vilket man inte hade under spanska sjukan, som frågan handlar om.
Citera
2020-01-27, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Jag har samma uppfattning. Lite som att vara med i starten på en Thriller-film. Fast en möjlig verklighet.

Det är ju inte så att du och jag kan göra något åt det iaf om det sprids till Sverige. Kalle o Pelle kan ju inte stänga flygplatsen med ord på nätet.

Så det är bara att hålla sig uppdaterad. Intressera sig. Förbereda sig lite mentalt om det om 1-2 veckor börjar sprida sig på riktigt i Europa. Men helt ärligt. Inget idé att få panik över något som ligger över mitt ämbete..
Jag är inte orolig. Är man frisk i övrigt så fixar man det. Om det nu mot förmodan skulle komma hit.
Tror dock inte det kommer till Sverige i större mån.
Citera
2020-01-27, 13:23
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det vet vi inte ännu. Vi vet dock att antalet som sökt vård tredubblats de senaste tre dagarna.

Visst får vi se vad som sker framöver. Men jag gissar på att mortaliteten snarare sjunker än ökar.
Citera
2020-01-27, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jag är inte orolig. Är man frisk i övrigt så fixar man det. Om det nu mot förmodan skulle komma hit.
Jasså jag har letat och hittar inte någonstans att man klarar sig fina fisken om man lyckas dra på sig smittan som frisk man i 30 års åldern.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Läkare o sköterskor har för 2 dagar sen sagt att det är 100 000 smittade.

Nej, vad de sade var att 100 000 hade sökt sig till vården, vilket inte är så konstigt eftersom varenda kines som åker på säsongsinfluensan eller får lite hosta kommer att vilja testa sig i dagarna för säkerhets skull.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Men alla som söker vård är väl inte automatiskt smittade med coronaviruset, någon har kanske influensa, fis på tvären eller en förkylning?

Vad är det för siffra du kommer dragandes med, tredubbling av vårdsökande, vad söker de för?
Citera
2020-01-27, 13:25
Medlem
K.Blomkvists avatar
Det går så himla fort här inne så jag säkert missat en massa.
Ber om ursäkt om jag visar en länk som kanske redan finns här.

Wuhan Coronavirus (2019-nCoV) Global Cases (by JHU CSSE)
As of Jan 26, 2020 11 pm EST

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Kanske någon kan svara på detta.

Jag fick Asiaten 1957 och sedan Hongkong influensan 1968.
Jag blev jättesjuk men överlevde.
Jag undrar om jag då har bra skydd för Coronaviruset.

Tacksam för svar.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/krisberedskap/pandemiberedskap/pandemisk-influensa/
Citera
2020-01-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Jasså jag har letat och hittar inte någonstans att man klarar sig fina fisken om man lyckas dra på sig smittan som frisk man i 30 års åldern.
De flesta som blir smittade får bara symtom som en förkylning. Bland de första rapporterade dödsfallen så var majoriteten äldre & sjuka.
Citera
2020-01-27, 13:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur hänger det ihop med den officiella siffran på antalet konstaterat smittade, hur kan läkare och sjuksköterskor ha en siffra som avviker mot den officiella, har de åkt runt och räknat, hur kan en sjuksköterska konstatera 100000 smittade i ett land som påstås mörka siffrorna , förklara.

Lulle't har sett den där (medvetet?) felöversatta videon som cirkulerade i dagarna, där sjuksköterskor gråter över arbetsbelastningen.
Citera
2020-01-27, 13:27
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Jag har samma uppfattning. Lite som att vara med i starten på en Thriller-film. Fast en möjlig verklighet.

Det är ju inte så att du och jag kan göra något åt det iaf om det sprids till Sverige. Kalle o Pelle kan ju inte stänga flygplatsen med ord på nätet.

Så det är bara att hålla sig uppdaterad. Intressera sig. Förbereda sig lite mentalt om det om 1-2 veckor börjar sprida sig på riktigt i Europa. Men helt ärligt. Inget idé att få panik över något som ligger över mitt ämbete..

Fast å andra sidan. Då är det försent. Det är nu, innan, det finns möjligheter att påverka landets och din personliga citation.

När väl var och varannan är sjuk kommer det bli svårstoppat tror jag, om det skulle bli så illa.

När väl var och varannan får panik och ska hamstra förnödenheter så kommer allt ta slut i affärerna direkt, om det skulle bli så illa.

Dessa två förlopp kommer inte nödvändigtvis följa varandra. Det ena kan nog ske utan det andra. Men inget kan uteslutas just nu som jag ser det.
Citera
2020-01-27, 13:28
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Med tanke på alla dårar som tror att slutet är nära så kan det nog vara sunt med några som agerar motpoler. Uppenbarligen finns det några nervvrak i dessa trådar som faktiskt går på domedagsprofetiorna.
Sant, men man ska vara försiktig så man inte förvandlas till det man bekämpar. Det är väldigt lätt hänt.

” And if you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in