2020-01-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Okej, men varför ens blanda in ordet vaccin då.

Men jo, du kan förhindra smitta om du sänker mängden aktivt virus hos patienten med antiviral behandling.
Detta underlättar omvårdnaden på sjukhuset.
Fast nej, det hade ingen verkan på riktigt sjuka och var därför inget bra hjälpmedel.
De som är inlagda på sjukhus är oftast riktigt sjuka.
Att massutge tamiflu är heller inget alternativ då det dels kan skapa resistens och dels ingen bevisad effekt på riktigt sjuka & dels så var det dyrt. Så NEJ, det hjälper inte.
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-01-27 kl. 13:07.
Citera
2020-01-27, 13:06
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Det var verkningslöst för de riktigt sjuka då och har dömts ut. Hade det varit ett fungerande läkemedel så hade det använts.

De har en lista på 30 droger de prövar just nu som kan ge terapeutisk effekt(ej vaccin) många antivirala medel som används mot AIDS. https://m.weibo.cn/status/4464714450554337

Tamiflu verkar inte finnas med på listan.
Citera
2020-01-27, 13:06
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Tittar på live-Bloomberg där den ena efter den andra experten talar om osäkerhet på marknader och dess psykologiska effekter på hela finanssektorn, under denna vecka kan vad som helst hända är budskapet allt beror på coronaviruset och osäkerheten hur utvecklingen och åtgärder hanteras. Tokyo ner 1,9 nyss, guld upp 🤔
Finans handlar bara om riskhantering, eftersom det handlar om framtiden. Så är det inom allt entreprenörskap och inom många andra yrken också. Polis och räddningstjänst vet inte vad som väntar dem på en larmutryckning. De går inte omkring som nervvrak för det, och låter okontrollerade känsloimpulser styra deras arbete. Helt obildade s.k. finansjournalister ljuger om det för att de inte fattar nånting. Professionella placerare arbetar med siffror lika distanserat som astrofysiker. De har algoritmer som anger vilka omplaceringar som löpande behöver göras för att fastställda mål för riskexponering ska nås oavsett scenaria.
Citera
2020-01-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
De har en lista på 30 droger de prövar just nu som kan ge terapeutisk effekt(ej vaccin) många antivirala medel som används mot AIDS. https://m.weibo.cn/status/4464714450554337

Tamiflu verkar inte finnas med på listan.
Nä, exakt det jag påpekat....
Citera
2020-01-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Jävla töntar, sluta oroa er, vem fan bryr sig? Orka snacka om detta
Jag är inte orolig. Däremot tycker jag det är kul när nånting händer. Lite spännande liksom...
Citera
2020-01-27, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Jag har arbetat inom Förvarsmakten i många år = min tilltro till dem är intakt.
OT: Jag önskar min var det också men efter soppan med den falska officeren måste jag erkänna att den fått sig en törn. Hur många fler femtekolonnare lyckats nästla sig in där och på andra myndigheter och institutioner?
Citera
2020-01-27, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Fast enligt uppgifterna är det ju inte själva influensan man dör av, utan av lunginflammationen som den framkallar. Lunginflammation brukar det ta 7-14 dagar innan man dör av, så siffrorna kommer att stiga.

Som tur är, är Sverige väl rustat, med en blandad befolkning och många som har högre motståndskraft mot sjukdomar. Kanske blir det flyktingarna som räddar Sverige när "de etniska svenskarna" ligger däckade eller döda. De länder som har satsat på etnisk homogenitet är illa ute. Man ska inte lägga alla ägg i samma korg.

Varför skulle flyktingar från MENA vara bättre rustade mot Corona än oss?
Citera
2020-01-27, 13:14
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Vi har vaccin och en helt annan sjukvård i dag. Vi bor bättre & äter bra mat.

Nej, vi har inte vaccin! Ett halvår eller ett år måste du nog räkna med att det tar innan det finns framme och kan börja användas.

Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Hade det varit så allvarligt hade folk redan dött utanför Kina, men ge det en vecka. Dör ingen inom en vecka utanför Kina så kan ni börja återvända till en tråkig vardag.

Det är kanske inte om det hunnit dö folk som är det enda intressanta att kolla på. Vi bör väl också se att de flesta drabbade faktiskt frisknar till också innan vi kan andas ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Gidrobot
Bör man undvika Kina restauranger och asiatiska affärer?

Om de haft öppet hela januari är det nog ganska lugnt.

Om de haft semesterstängt precis, så har de nog varit hemma och hälsat på, och åkt 10 timmar i ett flygplan med andra hostande asiater.

Om just du besöker dem eller inte spelar kanske mindre roll. Det som skulle behövas är väl att staten/kommunen gick in och satte dem i karantän, och att det hölls stängt, i två veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Finner det lustigt efter läst chatten med Anders Tegnell som är expert, att många frågar varför det inte sprider sig utomlans, var på han svarar ingen spridning har påträffats alla som insjuknat har insjuknat i kina. Konstigt då att det samtidigt sägs vara extremt smittsamt, är det bara Kineser som blir sjuka eller?

Läs om inkubationstid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inkubationstid

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Man kan bara smittas om någon nyser?

Troligen kan det även smitta vid hosta, och vid kontakt, samt via föremål. Men jag tror inte man hunnit kartlägga detaljerna ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Förresten hoppas alla fina köttätare är stolta. Veganism är hotet mot världen right?!

Förresten, hoppas alla globalistförespråkare, migrationsförespråkare och solsemestrande familjer är stolta.
Citera
2020-01-27, 13:14
Medlem
Citat:
Jag är inte orolig. Däremot tycker jag det är kul när nånting händer. Lite spännande liksom...

Jag har samma uppfattning. Lite som att vara med i starten på en Thriller-film. Fast en möjlig verklighet.

Det är ju inte så att du och jag kan göra något åt det iaf om det sprids till Sverige. Kalle o Pelle kan ju inte stänga flygplatsen med ord på nätet.

Så det är bara att hålla sig uppdaterad. Intressera sig. Förbereda sig lite mentalt om det om 1-2 veckor börjar sprida sig på riktigt i Europa. Men helt ärligt. Inget idé att få panik över något som ligger över mitt ämbete..
Citera
2020-01-27, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Varför skulle flyktingar från MENA vara bättre rustade mot Corona än oss?

Nordeuropeer är ett svagt och mjukt folkslag när det gäller hälsan. Se bara på alla allergier.
Citera
2020-01-27, 13:16
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur hänger det ihop med den officiella siffran på antalet konstaterat smittade, hur kan läkare och sjuksköterskor ha en siffra som avviker mot den officiella, har de åkt runt och räknat, hur kan en sjuksköterska konstatera 100000 smittade i ett land som påstås mörka siffrorna , förklara.

Vad de här läkarna och sjuksköterskorna påstår bör verifieras innan det kan tas på allvar.

Många glömmer också att det finns anledning för folk att misskreditera myndigheterna, samtidigt finns det även stater som också har skäl att misskreditera regimen.

Ja! Exakt så!
Tack för lite logiskt tänkande bland allt brus.
Citera
2020-01-27, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Nej, vi har inte vaccin! Ett halvår eller ett år måste du nog räkna med att det tar innan det finns framme och kan börja användas.

Det är kanske inte om det hunnit dö folk som är det enda intressanta att kolla på. Vi bör väl också se att de flesta drabbade faktiskt frisknar till också innan vi kan andas ut.

Om de haft öppet hela januari är det nog ganska lugnt.

Om de haft semesterstängt precis, så har de nog varit hemma och hälsat på, och åkt 10 timmar i ett flygplan med andra hostande asiater.

Om just du besöker dem eller inte spelar kanske mindre roll. Det som skulle behövas är väl att staten/kommunen gick in och satte dem i karantän, och att det hölls stängt, i två veckor.

Läs om inkubationstid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inkubationstid

Troligen kan det även smitta vid hosta, och vid kontakt, samt via föremål. Men jag tror inte man hunnit kartlägga detaljerna ännu.

Förresten, hoppas alla globalistförespråkare, migrationsförespråkare och solsemestrande familjer är stolta.

Jag vet vad inkubationstid är och jag hoppas Anders Tegnell vet det med, men han ger inte skenet av att han vet vad det är då han säger det är chillans vanillans då det bara är kineser som har blivit smittade, och spridning inte skett utomlans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in