Citat:
Ursprungligen postat av
Blingon
Jovisst, men nu ser inte verkligheten ut så, att folk stannar hemma bara för att de "borde" ta eget ansvar.
Den här större vårdkapaciteten du nämner, har du några konkreta siffror jag kan använda? Hur många är idag inlagda på sjukhus i onödan och kan sparkas ut för att bereda extra plats?
Problemet för alla sjukhus är att de inte vill få in smittan på sjukhusen. För då går det inte att bedriva vanlig vård som blindtarmar, benbrott, gikt, artros, struma, hemorojder, hjärsvikt o diabetes.
Utan smittsamma sjukdomar ska o kan bara sötas separat i speciella avdelningar med undertryck. O den info jag fått av personal som arbetar inom vård o nyligen tränats att arbeta i skyddsdräkter säger att man pallar högst 3-4 timmar o dryper av svett. O bara proceduren att ta på o av dessa dräkter är djäkligt betungande.
Så utbildad personal är ett stort problem. Likaså medicinska skyddsdräkter.
När det kommer till de militära resurserna så gissar jag på att det finns resurser att slå upp fältsjukhus (tält) för provosoriska provtagnings center. Samt dela ut ABC-dräkter/masker till sjukvården. Samt dela med sig av morfin till ikke prioriterade döende patienter.
Deras utrustning är främst till för att sy ihop skottskadade o söndersprängda.
Även mycket av Abc-materialet kommer behövas att om de beordras vakta karantän o undvika plundring vid nedstängningar o avspärrningar.
Det kan även hända att dessa resurser måste delas med polisen.
Ingen vet, få vågar spekulera. Det är bara att hoppas på det bästa.