2020-03-02, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tror faktiskt att just Sverige kommer att få stora problem att hantera Corona-utbrottet:
1. Vi vill ge väldigt bra vård till varje enskilt fall, vår sjukvård är helt inställd på kvalitet (om man väl lyckas ta sig fram i kön) men notoriskt dålig vad det gäller kvantitet.
2. Mycket inflexibel sjukvård som har svårt att ställa om till en ny situation där man måste hantera mycket stora patientströmmar. Brist på flexibilitet och improvisationsförmåga.
3. En regering som är tämligen handlingsförlamad och inte verkar ha förmågan att fatta tuffa, men nödvändiga, beslut.

1. Håller med.
2. Jag vet inte, många länder verkar försöka med att inhysa patienter i stora karantäncenter/jättesjukhus. Jag tror det blir omöjligt att skala upp. Hemkarantän är den enda vettiga lösningen.
3. Som påtalats av mig och många andra tidigare så är det inte regeringen som ansvarar för detta. Det är myndigheterna och samverkan hos dessa. Vi har inte ministerstyre. T.ex. fick inte statsråden ens närvara vid mötet idag som bl.a. ledde fram till att vi stängde ner flygtrafiken fån Iran.
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
"För övrigt läser man om döda och kritiska i 40-50-årsåldern."

-Personer med andra sjukdomar?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgLk4B/34-arig-lakare-dod-i-corona--har-ar-de-kanda-offren
Nu var det länge sedan vi diskuterade detta så det här är väl länkat i tråden kanske men många yngre här från Kina som dött. Oroande.
Citera
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Instämmer och som visades i tidigare länkade svt artikeln med video från smittsskyddsläkaren så har de begänsade testresuser och testar bara fall som varit i ett högriskområde eller träffat en tidigare bekräftat fall.

Så i detta fall Maria som uppvisar symptom och som i Berlin träffat många italienare från högriskområden blir nekad att testa för Corona. Detta förklarar att Sverige inte har fler fall ännu också.

Hur ska dem då ha möjlighet att få reda på om det finns en smittspridning inom landet om endast inresande med symptom får lov att testas. Börjar bli mer och mer säker på att regeringen bara vill vinna tid nu och hålla nere siffrorna.
Citera
2020-03-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Ett urbota korkat inlägg vars logik haltar med tanke på att du själv framstår som en extrem alarmist, precis som Goebbels.
Länder stänger ner alla skolor.
Italien stänger alla arbetsplatser och butiker, utom de som anses livsviktiga och kritiska för samhället, i sina röda zoner.
Regeringen håller presskonferenser.
FHM håller presskonferenser.
Who håller presskonferenser.
Kina har stängt in ca 700 miljoner, i olika grad i en månad nu. I Wuhan har de precis utökat karantänen till 1 månad till.

Spanska sjukan hade dödstal på 2.5% ca.
Nuvarande epidemin ligger på ca 2.5-3.4% senaste veckan. Italien var på 3.4% igår.

Det är faktiskt du som framstår som svagbegåvad snarare.
Citera
2020-03-02, 22:30
Medlem
Nu börjar censuren flera twittterkonton och subreddits och andra sidor som sammanställt information stängs hastigt ner:
https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/fc95hb/twitter_suspended_my_coronavirus_information/
Citera
2020-03-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Såg du länken? : https://www.atzlabs.com/pdf/Airborne-microbe-list.pdf

Oj, det blev fel. Jag menade att svara Askregn fast jag fick med ditt inlägg.
Citera
2020-03-02, 22:31
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Varför? Det är ju exakt det jag säger... Det är skillnad på luftburen droppsmitta och luftburen, och finna ett par difinitioner av dem också. Dvs, mässlings aresoler bildar kluster som kan färdas längre av hostningar etc, än covid-19. Så vitt vi vet ännu. Men har du andra källor så?
Min källa = Din källa d.v.s. cdc.gov/folkhalsomyndigheten.se..
&
covid-19 = aerosol & mässling = aerosol enl. din åsikt?
MEN .cdc.gov är begåvade nog till att inte endast grunda sig på SARS-2002. Ity denna smitta vi har nu äro i anno 2020!
=>
EXAKT hur denna smitta fungerar äro högaktningsfullt EJ utrett!
Citera
2020-03-02, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Vad i helvete är det här? Är detta ett skämt eller?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/maria-sjuk-efter-utlandsresa-de-tar-det-inte-ett-dugg-pa-allvar

Har varit i Tyskland och har nu alla symptom men testas inte. Bara för att hon inte har befunnit sig i Italien. Bollas runt i vården som en jävla råtta av vårdpersonal som inte har skyddsutrustning på sig.
Sådär, blev helt paff.

Mix av bristande resurser och att människor förlitar sig på auktoritet. Men kanske främst bristande resurser.
Citera
2020-03-02, 22:33
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Kina har haft det sedan december.

Läste att de misstänker att smittan funnits 6 veckor i USA

https://www.boston.com/news/health/2020/03/01/coronavirus-may-have-spread-undetected-for-weeks-in-u-s

Tänk på att inget land vet de korrekta dödstalet och smittade och både Kina och Iran döljer de verkliga dödstalen. Det är säkerligen flera hundra smittade i Sverige.
Vad vi ser i Kina och Iran är troligen att viruset muterat och börjat bli riktigt jäkla aggressivt.
Måste säga att jag blir verkligen orolig när jag ser utvecklingen i Iran.
Det går rykten att viruset nu finns i Lagos/Nigeria...då är det kört.
Citera
2020-03-02, 22:34
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Som jag fattade det var det felaktigt, hon dog inte?

Hursom, någon har säkert det, liksom någon annars ung fullt frisk ibland dör av diverse oförklarligheter och komplikationer från alla andra sjukdomar också. Kontentan är dock att att som ung och frisk är det ingen anledning att noja över det, ur den aspekten iaf.
Har bara hört om ett fall under 20 år, så unga tycks klara sig utmärkt..
Citera
2020-03-02, 22:35
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp23
Oj, det blev fel. Jag menade att svara Askregn fast jag fick med ditt inlägg.

Tackar för videon oavsett då jag missat den....
Citera
2020-03-02, 22:35
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Min källa = Din källa d.v.s. cdc.gov/folkhalsomyndigheten.se..
&
covid-19 = aerosol & mässling = aerosol enl. din åsikt?
MEN .cdc.gov är begåvade nog till att inte endast grunda sig på SARS-2002. Ity denna smitta vi har nu äro i anno 2020!
=>
EXAKT hur denna smitta fungerar äro högaktningsfullt EJ utrett!

Va? Jag fattar inte ens vad du vill ha sagt. Jag har ju precis förklarat skillnaden. Jag har heller inte sagt att jag vet EXAKT. Men det sades tvärsäkert att "den är luftburen". Det finns faktiskt inte särskilt mycket som tyder på det just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in