2021-02-06, 15:24
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Av dem som fått andra sprutan i Israel så har bara 0,06% insjuknat och då med mild sjukdom. Jag tror vi kommer att få sen en ganska abrupt nedgång snart, det är ju eftersläpning pga inkubationstid mm. Israelerna verkar inte heller så bra på att följa restriktionerna, speciellt inte de ultraortodoxa.

Nä hörde också att dom har bekymmer med korkskruvarna. Det hade varit flera tusen på en begravning härom veckan.
Citera
2021-02-06, 15:33
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Borde vi inte se en tydligare nedgång i Israel?

Tar typ en månad från första dosen till fullt skydd från andra, plus fördröjning från smittad till symptom till testad, etc.

Trög skuta att vända, men datan ser finfin ut.
Citera
2021-02-06, 16:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reme
Nytt dödsfall efter att ha fått vaccinet

https://newsonthegotoday.com/9tpavb

Wow vilket scoop!

Snart har 50 miljoner fått sprutan, och en nyhet om att någon dött i anslutning till detta..
Citera
2021-02-06, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Wow vilket scoop!

Snart har 50 miljoner fått sprutan, och en nyhet om att någon dött i anslutning till detta..

Det är många till som har dött av vaccinet.
Citera
2021-02-06, 16:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
I Danmark har vi problemer med at dem, der ikke får opholdstilladelse nægter at lade sig teste og derfor ikke kan komme hjem. Tvangstest bliver diskuteret.

Dom illegala bosättarna är experter på att suga sig fast i dom länder som dom har tagit i besittning. Vad kan man lära sig av det? Man kan lära sig att man inte borde ha släppt in migranterna från början. Dom ska aldrig tillåtas att passera gränsen. Skrota hela asylrätten! Asylrätten har missbrukats såpass mycket att den inte längre är moraliskt legitim.

Vad kan man göra för att avvisa dom bosättare som redan befinner sig i Europa? Det kommer knappast inträffa att Europas länder tvångsvaccinerar utlänningarna för att kunna skicka ut dom.

Men det kanske finns andra lösningar. I paniken kring Covid-19, har Europas länder beställt mer vaccin än dom själva behöver. En del av överskottet skulle kunna skickas till Afghanistan. Utvisningshotade afghaner i Europa kan tacka nej till vaccin. Men afghanerna i Afghanistan skulle förmodligen tacka ja till vaccin, ifall det erbjöds. Ifall Afghanistan bygger upp immunitet genom vaccination, så kan dom ta emot dom afghaner som utvisas från Europa, utan att frukta att det utlöser smittspridning i Afghanistan.

Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Valet längre fram i tiden hjälper oss inte nu.

Det har du helt rätt i. Men politikerna behöver veta att ifall dom släpper in nya mutationer utan att ens försöka stoppa dessa vid gränsen, så straffar det sig på valdagen.

Kan väljarna på något sätt påminna politikerna att deras epidemi-hantering kommer att ge avtryck på valsedlarna?
Citera
2021-02-06, 16:35
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister

Inte en enda vad jag läst!
Har du andra uppgifter?

Eller menar du kanske att det finns fler i rapporterna om misstänkta biverkningar?

I Norge var det ju 22 på den listan.
Samtliga avskrevs..
Citera
2021-02-06, 16:49
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister

Jag tror att du menar att det är personer som dött efter att ha fått vaccin. Det stämmer att personer dött med vaccinet och är väl rätt naturligt eftersom de som vaccineras först är de allra svagaste och det är över 40 miljoner som vaccinerats.

Men att flera skulle ha dött av vaccinet får du gärna verifiera med en källa.

Det gäller att hålla koll på prepositionerna. Eller fakta.
Senast redigerad av Richard-III 2021-02-06 kl. 16:50. Anledning: Edit
Citera
2021-02-06, 17:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Precis. Det var väldigt bra gjort av dom att gå ut med den här "farliga mutationen och tredje vågen" nu när siffrorna blivit så låga. Allt handlar självklart om att vi ska fortsätta som vi gjort hittills.

Jag hoppas bara att det verkligen fick ett stort genomslag hos folk och satte sig i skallen på dom.

Om du tror att nuvarande restriktioner, med dess nuvarande efterlevnad, kommer att räcka för att hantera de muterade varianterna från från England och Sydafrika så är du inte bara korkad, utan även oerhört naiv.
Senast redigerad av LeeVan 2021-02-06 kl. 17:06.
Citera
2021-02-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men inte alls lika otrevlig som de som ständigt förnekar att det är en allvarlig pandemi där en del dör en för tidig död.
Fruktansvärt sätt och i strid med ett modern humant samhälle.
Visst det finns många som det inte blir mycket mer än en förkylning, en del lite värre men en hel del riktigt allvarligt.
Min far hade redan dåligt hjärta då han var 75 och ett par gånger fått stoke men återhämtat sig mycket bra och hade aldrig överlevt en covid-19
Inte på grund av övervikt eller dålig kost som vissa påstår är enda orsak att inte att klara sig.
Han blev 90 och när ni förnekare skriver om att det är bara äldre som dör och annan skit spottar du på mig och min fars minne.
Svärmor är 91 och kommer troligen bli närmare 100 men får hon covid nu är det kört.
Nej hon är inte senil utan surfar på nätet varje dag och har egen iphone. Bor i egen lägenhet på äldreboende som vi inte besöker med risken att denna av er så kallade förkylning tar livet av folk.

Tillhör du de som tycker hon likväl kan dö nu?
Ärligt svar nu när jag ärligt besvarat ditt svar till något jag skrev åt en förnekare här.

Jag har inte uppfattat det som så att någon skulle ha påstått fetma vara den ENDA orsaken att inte klarar av C19. Bara en av dem. Och en helt onödig orsak dessutom.
”Dålig kost” är också lite ironiskt med tanke på att det är den växande välfärden exempelvis i Indien som gör att medelklassen får diabetes på löpande band. Och därmed sämre motståndskraft mot C19.

Även invandrare här i Sverige – åtminstone från vissa länder – tycks insjukna i välfärdssjukdomar i större utsträckning än infödda svenskar när dessa invandrare har bott i landet x-antal år. Det ”fattiga och hårdare livet” med kanske kroppsarbete och ibland sämre tillgång till mat under alla perioder har visat sig vara bättre för deras hälsa än coca-cola och hamburgare i paradislandet Sverige.

Att någon här i tråden påpekar statistisk fakta är inte samma sak som att de har som avsikt att spotta skit på dig eller dina släktingar. Eller någon annan för del delen.

Men man måste väl erkänna verkligheten?

C19 tycks inte vara särskilt farlig för de yngre än 70+ Och även av de 90+ är det ”bara” ca 16% som dör i C19.

Jag anser inte att din svärmor ”likaväl kan dö”. Jag anser bara att hon säkert redan har levt ett gott och rikt liv och ifall hon skulle råka dö av C19 då borde du minnas henne med värme och vara glad och tacksam att hon fick leva så länge istället för att vara arg på regeringen eller FoHM att hon inte blev 100.
Citera
2021-02-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Dom illegala bosättarna är experter på att suga sig fast i dom länder som dom har tagit i besittning. Vad kan man lära sig av det? Man kan lära sig att man inte borde ha släppt in migranterna från början. Dom ska aldrig tillåtas att passera gränsen. Skrota hela asylrätten! Asylrätten har missbrukats såpass mycket att den inte längre är moraliskt legitim.

Vad kan man göra för att avvisa dom bosättare som redan befinner sig i Europa? Det kommer knappast inträffa att Europas länder tvångsvaccinerar utlänningarna för att kunna skicka ut dom.

Men det kanske finns andra lösningar. I paniken kring Covid-19, har Europas länder beställt mer vaccin än dom själva behöver. En del av överskottet skulle kunna skickas till Afghanistan. Utvisningshotade afghaner i Europa kan tacka nej till vaccin. Men afghanerna i Afghanistan skulle förmodligen tacka ja till vaccin, ifall det erbjöds. Ifall Afghanistan bygger upp immunitet genom vaccination, så kan dom ta emot dom afghaner som utvisas från Europa, utan att frukta att det utlöser smittspridning i Afghanistan.

Det har du helt rätt i. Men politikerna behöver veta att ifall dom släpper in nya mutationer utan att ens försöka stoppa dessa vid gränsen, så straffar det sig på valdagen.

Kan väljarna på något sätt påminna politikerna att deras epidemi-hantering kommer att ge avtryck på valsedlarna?

Det blir svårt. Vilket parti ska man hota att rösta på istället?

Angående vaccinationsmängderna som är helt överdrivna är det väl från första början menat att man skickar en del till u-länder? Plus att man har velat gardera sig - vilket ha visat sig vara klokt med tanke på hur läkemedelsbolagen har betett sig hittills.
Citera
2021-02-06, 17:55
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är farligare i form av att det är mer lättsmittat, men är restriktionerna tillräckligt hårda så biter de även på detta virus.

Sedan tror jag att skrämselbudskapen i media också har effekt på så sätt att folk blir mycket mer försiktiga och mer rädda (du är inne på det med "ändrat beteendemönster"). Det dämpar spridningen.

Att hota med en "farlig mutation" tror jag har effekt. Det låter som något väldigt farligt. Många blir rädda. Mutationer brukar förknippas med något farligt. Och det dämpar då spridningen. Folk ändrar beteendemönster i en ännu högre grad.

Nää jag tror det inte går att skrämma till ökad försiktighet. Munskydd har blivit vanligare men färre låter sina barn handla åt sig det är jobbigt i längden att leva så.
Sedan ser man att yngre inte bryr sig alls de tror inte de blir annat än lindrigt sjuka.

Man ser de som inte nås av information och som kommer från kulturer där man har en fatalistisk inställning för de har upplevt krig sjukdomar och död. Många jobbargrupper byggarbetare, hantverkare etc. verkar också skita i försiktighet men de är oftast inte lastgamla.

Som spanare på stan ser jag att de äldsta har minskat mycket i centrumanläggningar och köplador. Men de unga trängs som vanligt i kollektivtrafiken kanske måste dom resa?
Citera
2021-02-06, 18:27
Medlem
Dopaminas avatar
Fick erbjudande om vaccination! Ta eller inte ta? Skyddar det mot den här tredje vågen och brittiska varianten, Sydafrikas variant? Sry orkar inte leta i tråden men jag tillhör riskgrupp och har inte allt för lång tid att bestämma mig.

Tillägg: jag är ingen döing på 70+ utan ung vuxen smal. Har ett sviktande organ bara. Ingen större grej. Känns läskigt med vaccinet i denna fas av pandemin.
Senast redigerad av Dopamina 2021-02-06 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in