Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag la till lite i mitt inlägg, som du citerar, efter att du läst det.
Så kan det vara, det har ju inte gått så väldigt lång tid ännu heller ens i Israel, sedan den första dosen. Vi får se var det landar. Du får gärna leta rätt på Pfizers egna studier, och lägga ut dem här. Jag har inte tid att leta nu. Läs gärna artikeln här:
https://news.sky.com/story/covid-19-real-world-analysis-of-vaccine-in-israel-raises-questions-about-uk-strategy-12192751
EDIT: om det tar fem veckor för att uppnå 52 procents immunitet efter dos 1, så är det nog smartare att spara den andra dosen och vaccinera folk efter schemat i stället. Alltså med tre veckor emellan. Eller i alla fall tala om för folk som fått första dosen på skarpen, att det inte betyder att de kan börja strunta i reglerna efter ett par veckor. Eller ens någonsin. Förrän de fått dos 2 och det har gått två veckor efter det... Så man vinner inte mycket på det.[/quote]
Problemet med det här med vaccinationerna tror jag är att de flesta människor verkar tro att
en vaccination gör att vi kan leva normalt
direkt efter 1 2 dosen. Det är ju så det kommuniceras ut hela tiden. Vi har ljuset i tunneln, vi har vaccin.
Det är ju så, men det kommer ta tid. Dels tar det tid innan kroppen börjar tillverka antikroppar 2 veckor, sen tar det tid innan man tar 2 dosen 3 veckor, sen måste man ändå var försiktig eftersom det är osäkert hur smittsam man är efter vaccination.
Vaccinationen kan ju endast lova
EN sak egentligen som jag förstått det. Risken att få
allvarlig sjukdom vilket är fantastiskt. Men det är så tidigt än så vi måste ändå agera försiktigt ett tag framöver efter vaccination då det saknas en del forskning fortfarande.