Intressant att antalet vårdade på sjukhus peakade runt 4 januari för att därefter droppa. Högstadiet och gymnasiet stängde i början av december förskola, låg, mellan stängde 18 december. Cirka en månad förflöt innan antalet inlagda började minska.
https://covidstatistik.se/
Kollar vi på sommarsiffrorna inleddes nedgången redan innan sommarlovet, men det kan ju förklaras av varmare väder under våren. Intressant är ändå att se att den absolut lågplatån under sommaren inleddes ungefär 18 juli. Dvs, ungefär 5 veckor efter skolavslutningen.
Intressant är att uppgången i antalet vårdade på sjukhus inleddes ungefär 10 oktober. Cirka 5-6 veckor efter att höstterminen inleddes.
Jag tror verkligen inte att det är en slump att varje större förändring eller hack i kurvorna inträffar 5-6 veckor efter det att skolorna stänger/öppnar efter längre lov.
Under höstens smittkurva kan vi även se att det är ett hack i kurvan cirka 26 nov. Vad hände cirka en månad innan? Jo, skolorna hade höstlov...
En slump? Kanske, men jag tror inte det. Jag tror det finns ett klart SAMBAND mellan öppna skolor och ökad smittspridning.