2021-01-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 206
Nya fall: 4715

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffra nya avlidna: 169
Senaste onsdagssiffra nya fall: 5362
R-värdet är nere på ca 0,75 nu. Det är bra, men vi får inte släppa taget - vi behöver minska smittspridningen så mycket som möjligt nu innan någon av de mer smittsamma nya virusvarianterna tar fart.
Citera
2021-01-20, 14:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vilka bra nyheter. Även om det nu skyddar anser jag ändå att vi ska ta det osäkra före det säkra och nu stänga några veckor för att verkligen få full effekt av vaccinet och be människor vara extra försiktiga nu, även om det säkert är svårt att kommunicera ut pga att många bara de hör vaccin så tror de vi är skyddade 100%.
Jag uppskattar att vi i Sverige haft ett relativt öppet samhälle, men jag tror som du att det just nu skulle vara effektivt att stänga ner så mycket som det bara är möjligt i ett par veckor.

Kommer det att hända?
Citera
2021-01-20, 14:26
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Usch! Det är en bedrövlig siffra.

Över jul och nyår förekom fördröjningar i rapporteringen. Men dessa fördröjda fall borde ha rapporterats nu. Trots det, så är dagens siffra såpass hög. Det är illa.
Du kan ju räkna själv i stället för att bara gissa?

Med utgångspunkt i att ledigheterna bör leda till ökad fördröjning i rapporteringen från strax innan jul och fram till och med den 10 januari, räknar jag till att 111 dödsfall av de som rapporterades i dag inträffade den 10 januari eller tidigare.
Citera
2021-01-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tråden handlar ju om Covid19 och smittspridningen. Att sluta skriva om skolornas betydelse i detta blir otänkbart så länge de håller öppet och befolkningen inte är immun genom vaccin.

Av ren nyfikenhet, vad tror du att du kommer få ut av det?
Citera
2021-01-20, 14:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man tror det kan ha funnits i bl a Boden i Norrbotten i slutet av oktober hos personer som deltagit i militära olympiska spelen i Wuhan som hölls i slutet av oktober. Många blev sjuka nog för att söka läkare, och familjemedlemmar smittades. Men naturligtvis kände man inte till sars-cov-2 då.

En möjlighet, om man vill spekulera, är att dessa tidigare varianter inte var lika smittsamma som de senare. Men nog verkar det rimligt att viruset kan ha funnits i landet långt innan jul, även om det är svårt att bevisa eftersom inga tester gjordes.
Jo, det har undersökts om deltagarna i militär-OS var smittade och som jag minns det så fanns inga tydliga bevis på att så var fallet. (Bara minnesbild, inte alls säker jus nu.)
Citera
2021-01-20, 14:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tråden handlar ju om Covid19 och smittspridningen. Att sluta skriva om skolornas betydelse i detta blir otänkbart så länge de håller öppet och befolkningen inte är immun genom vaccin.

Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Det roligaste man få ut av evigt tjat om samma sak är att ingen bryr sig om vad man skriver.

Skriv gärna nya intressanta inlägg om vad stängning a skolor kan innebära, men tjata inte om samma sak om och om och om och om igen.
Citera
2021-01-20, 14:32
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
En mycket stadig minskning i antal nya fall. Det går åt rätt håll nu!
'
Man kan ju alltid hoppas men ni är ju några som än så länge haft så mycket fel. Det som är det liknande från många som haft fel är att man bara går inte och skriver att ni minskar det och allt går ner men samtidigt så har man haft en inställning från början att det här är inget.

Det handlar inte om alarmister eller inte utan den fakta vi har på Covid-19

Bara en liten liknelse från dina egna utdrag.

Citat från dig

2020-03-01

Citat:
Inga nya svenska fall på snart två dygn. Snacka om samhällskollaps.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har upplevt flera så kallade pandemier och hysterier under min levnad och vet att det inte kommer att bli som vissa i denna tråd tror. Vissa anser ju till och med att läget är kaotiskt redan nu.

Inget kommer att hända och jag ska intresserat följa vad alarmisterna säger om två månader.
Jag också.

2020-03-02

Citat:
I den här takten har vi 100 smittade i april någon gång, men jag tvivlar på att vi uppnår så många fall.

Du 2020-12-06

Citat:
Nja, ingenting tyder på att dödstalen skulle bli så höga. Jag är tveksam till att Sverige "ens" får mer än 10 000 dödsfall, främst av två anledningar:

1. De svagaste har redan dött.
2. Snart börjar vaccineringen.

Många här i tråden är övertygade om att Sverige får fler än 10 000 dödsfall innan årsskiftet, men det håller jag för rena fantasierna.

Vi har en pandemi som fortfarande är långt ifrån över och Sveriges hantering är inte bra. Även om man söker ljuset och ser positivt så går det inte blunda vad som händer och sker. Och framför allt hjälper det inte att gång på gång ha fel likt Tegnell.
Citera
2021-01-20, 14:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Intressant att antalet vårdade på sjukhus peakade runt 4 januari för att därefter droppa. Högstadiet och gymnasiet stängde i början av december förskola, låg, mellan stängde 18 december. Cirka en månad förflöt innan antalet inlagda började minska.

https://covidstatistik.se/

Kollar vi på sommarsiffrorna inleddes nedgången redan innan sommarlovet, men det kan ju förklaras av varmare väder under våren. Intressant är ändå att se att den absolut lågplatån under sommaren inleddes ungefär 18 juli. Dvs, ungefär 5 veckor efter skolavslutningen.

Intressant är att uppgången i antalet vårdade på sjukhus inleddes ungefär 10 oktober. Cirka 5-6 veckor efter att höstterminen inleddes.

Jag tror verkligen inte att det är en slump att varje större förändring eller hack i kurvorna inträffar 5-6 veckor efter det att skolorna stänger/öppnar efter längre lov.

Under höstens smittkurva kan vi även se att det är ett hack i kurvan cirka 26 nov. Vad hände cirka en månad innan? Jo, skolorna hade höstlov...

En slump? Kanske, men jag tror inte det. Jag tror det finns ett klart SAMBAND mellan öppna skolor och ökad smittspridning.
Citera
2021-01-20, 14:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff

Det som alla andra får ut av att skriva i tråden. 'kanske något mer. tycker om att skriva och analysera.
Citera
2021-01-20, 14:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det roligaste man få ut av evigt tjat om samma sak är att ingen bryr sig om vad man skriver.

Skriv gärna nya intressanta inlägg om vad stängning a skolor kan innebära, men tjata inte om samma sak om och om och om och om igen.

Läs mitt inlägg XXXXXX28 här nedan. Klart intressant! Har inte sett någon analysera utifrån datumen på det sättet tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Det är ytterst pinsamt för supermakten USA att man spelar i samma division i pandemihantering som kalkonländerna Sverige och Brasilien. Makalöst dålig pandemihantering, precis som Sverige. USA har ju inte ens haft en strategi.

Hundratusentals amerikaner har dött helt i onödan på grund av Anders Tegnells anti-vetenskapspolare Donald Trump. Biden har stor press på sig att leverera. Det har ju snackats om 1.000.000 vaccinerade om dagen i 100 dagar.

USA är ju inte direkt en supermakt när det gäller sjukvård och folkhälsa. Lägg sen till en galning/narcissist som förnekar viruset och tror att positivt tänkande samt massor med andra spännande alternativa behandlingsformer ska rå på viruset, så vips har man massmördat 400.000 amerikaner. Det kan ju bara gå åt ett håll för Biden om vi säger så.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 206
Nya fall: 4715

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffra nya avlidna: 169
Senaste onsdagssiffra nya fall: 5362
Nya fall minskar men ganska långsamt tycker jag.

Sverige ligger nu på 250 nya fall per 7 dagar och 100 000 invånare (Platz).

Tyskland, som just skärpt restriktionerna proaktivt inför de nya varianterna, ligger endast på 120 (RKI).

Är det någon svensk region där nya fall ökar?
Senast redigerad av Madagascar 2021-01-20 kl. 14:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in