Citat:
Ursprungligen postat av
MrStreamer
Dom som bär dom vet inte ett skit, de gör bara som andra gör, följer strömmen.
Professionella råd varnar att ett felaktigt hanterat munskydd kan innebära större rikser än om man avstår. Ska se om jag kan hitta källan. Det handlar om att OM virus träffar munskyddet så kan de "fastna" där och överleva för att sedan drabba dig om du handskas ovarsamt eller felaktigt med skyddet. Ja, det kan räcka med att du tar på ett kontaminerat skydd med fingrarna för att drabbas ändå.
En STOR skillnad på vårdpersonal och preti o kleti på gatan. Både i utbildning och utrustning.
Jag har funderat på det där en hel del men först och främst så det inte blir några missförstånd så finns det munskydd som används inom sjukvården för att skydda patienten och sedan andningsskydd FFP1-3, N95 osv som är en enkel variant av gasmask kan man säga och bör kompletteras med visir eller skyddsglasögon.
Rätt hantering av munskydd och andningsskydd är givetvis oerhört viktigt och istället för att säga att munskydd inte fungerar eller andningsskydd för den delen är givetvis helt felaktigt och då ska man istället informera om hur de ska hanteras på ett säkert sätt.
Nu ska jag inte skriva för mycket men ett vanligt munskydd skyddar faktiskt mot droppsmitta i den bemärkelsen att ett virus fastnar om någon hostar dig rakt i ansiktet, kanske någon minut men har du inga skyddsglasögon så spelar det ingen roll däremot skyddar ett munskydd andra om du själv är smittad och hostar.
Andningsskydd däremot skyddar effektivt enbart tillsammans med skyddsglasögon eller visir och med fördel en huva eller droppsäker dräkt som sluter någorlunda tätt.
Så att gå ut i media som många experter har gjort och säga att ett andningsskydd för pleti å kleti inte fungerar är fel om man hanterar dem rätt, men hur verkar det inte vara så viktigt att förklara?
Mycket märkligt faktiskt!