2020-12-30, 19:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Med tanke på att hela hanteringen av skogskanten i Sverige genomsyrats av sena beslut, långsamhet och avvaktan på bevis så lär det inte bli några konserter eller festivaler i Sverige.

Kulturministern har ju tydligt visat att hon inte alls förstår att det krävs många, många månaders framförhållning för att ordna kulturella evenemang.

Precis. Bara för att smittspridningen går ner är det långt ifrån säkert att kulturministern och regeringen lyfter restriktionerna i tid.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För att få ned smittspridningen tror jag det är en ypperlig idé.

Vi vänder på det. Man kan inte som arbetsgivare varken säkra produktion eller arbetsmiljö i den miljön att det är barn i förskole/grundskolenivå i hemmet där man arbetar. Det resulterar att arbetsgivaren kallar in arbetstagaren eller som i mitt fall de själva kommer in på jobbet. Det är ju inte heller bra för smittspridningen. Därav denna fråga är komplex och inte självklar utan FHM har ju kompetens att räkna på det
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Skåne kommer denna vinter och vår att vara den region som skiljer ut sig från övriga Sverige. Närmare en halv miljon bekräftat positiva nationellt. Mörkertalen i VG och Stockholm är enormt från våren. Stockholm och VG kommer klara sig alldeles utmärkt baserat på detta. Det är alltid bättre att ha blivit exponerad än att inte varit det alls. Det säger sig självt.
Jag har dock en förhoppning om att resurser sätts in i invandrartäta områden i Region Skåne, för att på så sätt avlasta vården. Etniska svenskar tycks inte bli speciellt sjuka.

Dubbelpost
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Iofs missar du några av restriktionerna när du anger de tre men det har vi redan gått igenom du och jag. Det glädjer mig emellertid att du inte längre tror att den enda restriktionen eller uppmaningen är att tvätta händerna. Det är samtidigt synd att du fortfarande inte tagit del av de andra, det hade kanske räddat liv? Du kanske även bidrar till mer olycka genom att kategoriskt göra dylika inlägg? Vem vet, kanske läser folk dina inlägg och tror de kan nöja sig med den informationen, och därför inte söker rätt på den korrekta informationen som bl a finns på Folkhälsomyndighetens hemsida?

Men för att hårdra det så är det ju relativt enkelt. Folk följer inte restriktionerna. Det och demografi i Sverige är orsaken. Senfärdighet och misstag från myndigheter finns det flera exempel av, definitivt. Men. Det blir inte bättre av att folk ljuger och påstår det ena och andra i dubiösa syften, som ditt eget sätt att tolka statistik mellan länders dödstal t ex, eller raljera kring restriktioner och råd.

I IMBILDENS spegel ser man inget, ty IMBILDEN saknar speglar av egoistiska skäl.

Så bra då, för då kan ju du redogöra för de fantastiska åtgärder och rekommendationer som FHM anger på sin hemsida som du anser att folk inte följer och hur det påverkar smittspridningen i Sverige om folk följde rekommendationerna. Du inser att inte att FHM är direkt skyldiga till den situation vi har i Sverige idag?
Citera
2020-12-30, 19:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fast nu sa man väl att svenska medborgare ska testa sig omgående och sen sätta sig i karantän för att göra ett nytt test efter 5 dagar?
Det räcker inte att säga hur man vill att det ska vara.

Det funkar ju inte ens när statsministern säger att man ska undvika att ge sig ut i julhandeln och mellandagsrea (vet inte vad han sagt ordagrant), då går både Löfven och Johansson ut och handlar.

Inledningsvis trodde jag att det skulle funka med uppmaningar och rekommendationer, men den tiden verkar vara förbi i egoSverige.
Citera
2020-12-30, 19:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Skåne kommer denna vinter och vår att vara den region som skiljer ut sig från övriga Sverige. Närmare en halv miljon bekräftat positiva nationellt. Mörkertalen i VG och Stockholm är enormt från våren. Stockholm och VG kommer klara sig alldeles utmärkt baserat på detta. Det är alltid bättre att ha blivit exponerad än att inte varit det alls. Det säger sig självt.
Jag har dock en förhoppning om att resurser sätts in i invandrartäta områden i Region Skåne, för att på så sätt avlasta vården. Etniska svenskar tycks inte bli speciellt sjuka.

Stämmer verkligen det sista? Eller är det en kvarleva från i våras när somalier och syrianer var kraftigt överrepresenterade?
Citera
2020-12-30, 19:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vi vänder på det. Man kan inte som arbetsgivare varken säkra produktion eller arbetsmiljö i den miljön att det är barn i förskole/grundskolenivå i hemmet där man arbetar. Det resulterar att arbetsgivaren kallar in arbetstagaren eller som i mitt fall de själva kommer in på jobbet. Det är ju inte heller bra för smittspridningen. Därav denna fråga är komplex och inte självklar utan FHM har ju kompetens att räkna på det

Vilka som befinner sig i privata hem finns det ingen arbetsgivare som har något med att göra.
Citera
2020-12-30, 19:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Fascinerande att FHM nu äntligen har bestämt sig för att ge rådet att använda munskydd i kollektivtrafiken. Tyvärr kunde de inte heller denna gång göra det riktigt. Rådet gäller nämligen bara mellan kl 7-9 samt 16-18 under vardagar. Övriga tider kan tydligen ingen aerosolsmitta eller trängsel uppstå enligt FHM. Hur svårt hade det varit att råda till allmän munskyddsanvändning i kollektivtrafiken samtliga tidpunkter, samt köpcentrum och butiker??? Varför ständigt dessa halvmesyrer från dem? Enkla svaret är väl att vi bor i landet Mellanmjölk. Rena rama snurren.
Citera
2020-12-30, 19:33
Medlem
Citat:
Så bra då, för då kan ju du redogöra för de fantastiska åtgärder och rekommendationer som FHM anger på sin hemsida som du anser att folk inte följer och hur det påverkar smittspridningen i Sverige om folk följde rekommendationerna. Du inser att inte att FHM är direkt skyldiga till den situation vi har i Sverige idag?
Tryckte du fel nu? Är det en åsikt eller fakta?

Men nej. Jag ANSER inte att FHM är direkt skyldiga till den situation vi har i Sverige nu. Men om det är någon tröst så har de större ANSVAR än du har IMBILDEN, så din påverkan i negativ riktning är inte så stor som du själv tror eller hoppas.
Citera
2020-12-30, 19:34
Medlem
Fyra nya fall av VOC2020.
Det påminner mycket om situationen i våras när få tal var positivt testade och folk tyckte det var lugnt!

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/december/fyra-nya-fall-av-den-brittiska-virusvarianten-pavisade-i-sverige/
Citera
Medlem
SodaFointains avatar
Hur kommer det sig att det är pandemier varje 20 tal? 1720,1820,1920 och 2020?
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
För att få ned smittspridningen tror jag det är en ypperlig idé.
Fast nu gäller det ju om barnens föräldrar kan arbeta eller inte när barnen är hemma.

Vi vet redan att det funkar att sätta alla i karantän hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in