Citat:
Även i Sverige kommer det att registreras, men syftet verkar vara ett annat än det i Spanien. I Sverige uppfattar jag det som ett medicinsk/organisatoriskt syfte, att veta vem som vaccinerats och när, så man lättare kan hålla reda på när man behöver vaccineras nästa gång, samt kanske för att veta vilken sjukvårdspersonal som vaccinerats. Dessutom gör det det lättare att följa upp både effektivitet och biverkningar. Alla behöver nog inte vaccineras för att smittan ska dö ut. Det har du rätt i. Det räcker bara att tillräckligt många gör det, men det beror ju också på hur smittsamt viruset är. Skulle den brittiska mutationen sprida sig krävs det förstås att fler vaccinerar sig. Varför vissa länder vill registrera vilka som vaccinerats är nog för att kunna för statistik och följa utvecklingen. Det är knappast så att staten kommer och hämtar dig och tvingar in dig i en skåpbil och sätter en spruta i armen på dig om det är vad du är rädd för. Sedan tror jag ärligt talat att du borde vara mer rädd för viruset än vaccinet, samt ev registrering. För övrigt registreras mycket uppgifter om oss som personer. Läkarjournaler, var du bor, vilka sidor du surfar på, vilka du ringer, vad du tjänar, vad du köper, när du handlar, hur du rör dig, var din mobiltelefon befinner sig. Det går att kartlägga allt om man bara vill.
I Spanien däremot verkar "vägrarna" komma att registreras i ett särskilt register och det har sagts att man önskar dela infon med EU, kanske för att begränsa "vägrarnas" rörelsefrihet, vilket får mig att tänka på att Spanien faktiskt var en diktatur fram till för 45 år sedan.
Jag förstår det medicinska syftet med vaccinationsregistrering. Men medicinskt motiverad registrering är i allmänhet sekretessbelagd och informationen i första hand till för vården, t ex för att skicka ut en kallelse till en uppföljande vaccination efter 21+ dagar.
Naiv var ordet.