2020-12-28, 15:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Japp. Bra frågor. Jag är absolut ingen vaccinexpert, men hörde Matti Sällberg uttala sig om att det finns en viss risk med Astra-vaccinet. Nämligen den du är inne på. Att man kan vara immun, eller bli immun mot själva vaccinet i sig. Dvs, bäraren. I sådana fall skulle det ev bara vara möjligt att ta Astras vaccin en gång. Någon sådan effekt finns ju inte med Moderna eller Pfizers vaccin.

Jag tror det är just omständigheten som föranlett det tänkta samarbetet med den ryska producenten av Sputnik V.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
100 000-200 000 långtidssjuka skriver du.
Källa på det eller är det din vetenskapliga uppskattning?
Varannan konstaterat smittad är med andra ord är långtidssjuk.
Konstigt jag känner endast en person med långtidsymptom (smakproblem) och då känner jag säkerligen närmare 50 smittade på olika långt håll.
5 st bara i närmsta familjen och över 10 st runt arbetet.
Enligt dig borde det väl vara minst 25 av dom som har långtidsymptom....
Det är inte min uppskattning att 100 000 till 200 000 blir låntidssjuka i covid, har läst det någonstans.
Återkommer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur många % dör egentligen av influensa? Falsk positiv + influensa = covid!!!!!!
Det finns knappt ett enda fall av influensa i Sverige senaste halvåret.
Citera
2020-12-28, 15:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tror det är just omständigheten som föranlett det tänkta samarbetet med den ryska producenten av Sputnik V.

Utan tvekan är det så. Astra-vaccinet och Sputnik-vaccinet bygger ju på samma teknik. Däremot är det nog inte så att man använt sig av exakt samma vektorer. Därmed skulle det finnas synergieffekter om man kombinerade vaccinen med varandra.
Citera
2020-12-28, 15:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
100 000-200 000 långtidssjuka skriver du.
Källa på det eller är det din vetenskapliga uppskattning?
Varannan konstaterat smittad är med andra ord är långtidssjuk.
Konstigt jag känner endast en person med långtidsymptom (smakproblem) och då känner jag säkerligen närmare 50 smittade på olika långt håll.
5 st bara i närmsta familjen och över 10 st runt arbetet.
Enligt dig borde det väl vara minst 25 av dom som har långtidsymptom....

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är inte min uppskattning att 100 000 till 200 000 blir låntidssjuka i covid, har läst det någonstans.
Återkommer.

Ett referat av en undersökning Novus gjort, men det var inte den jag läste.
150 000 LÅNGTIDSSJUKA
Enkäten med drygt 2 100 personer gjordes av Novus mellan 10 och 23 augusti. De har svarat på om de är sjuka just nu och i så fall hur läge de varit sjuka. 40 procent uppger att de varit sjuka i mer än 10 veckor, men en del av dessa har andra symtom. Av de som uppger att de har eller haft covidliknande symptom är det cirka en tredjedel som har varit sjuka mer än 10 veckor. Enkäten pekar det på att omkring 150 000 personer anser sig långtidssjuka i covid-19.

De vanligaste symtomen är trötthet, snuva, värk, huvudvärk och hosta.

Enkäten visar även att av de allra flesta med konstaterad covid klarade sig hemma själva. 69 procent behövde inte uppsöka någon vård alls, inte ens ringa 1177. 20 procent ringde vårdguiden, medan 5 procent behövde akutvård på sjukhus.

13 procent av alla vuxna tror att de haft sjukdomen, men bara två procent har bekräftad sjukdom med prov.
Detta är ju naturligtvis inget exakt vetenskapligt, jag letar vidare.
Läs i länken nedan så länge, du kanske hittar något intressant själv.
En sökning på covid + långtidssjuka.
Citera
2020-12-28, 15:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Lite intressant från danmark (tycker jag).

Der er testet 63.033 personer, hvor 8.865 er førstegangstestet.

Alltså testas massa jättemånga gånger om bara ca 9000 är förstagångstestade. Ändå får de en procent på 3,9% smittade. Det är klart att procenten är låg om 54000 av 63000 redan testats tidigare...
Danmark har utfört 10,2miljoner tester. Alltså nästan två gånger hela befolkningen. Klart att de flesta testats förut.
Citera
2020-12-28, 15:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Utan tvekan är det så. Astra-vaccinet och Sputnik-vaccinet bygger ju på samma teknik. Däremot är det nog inte så att man använt sig av exakt samma vektorer. Därmed skulle det finnas synergieffekter om man kombinerade vaccinen med varandra.

Exakt så ser min slutsats också ut.
Citera
2020-12-28, 15:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns knappt ett enda fall av influensa i Sverige senaste halvåret.
Så blir det de gånger vi uppmanas att hålla avstånd och tvätta händerna.
Troligen kommer nästan ingen vinterkräksjuka att blomma ut den här säsongen heller.

Vilket århundrade kom man på att hygien var viktigt för att minska smittspridningen?
Citera
2020-12-28, 15:51
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Njae!
Varje gång man testar sig är ju ett nytt testtillfälle så under förutsättning att man inte testar negativt och sedan sätter sig i karantän till nästa gång man testar sig så sämmer inte ditt antagande.
Det jag tänker på att är att om många testar sig många gånger så kommer de såklart inte vara smittade varje gång. Nu har jag ingen aning om hur motsvarande siffra ser ut i Sverige förstås men jag har då själv aldrig testat mig och känner många andra som inte gjort det (vad nu det betyder i det stora hela).
Citera
2020-12-28, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Lite intressant från danmark (tycker jag).

Der er testet 63.033 personer, hvor 8.865 er førstegangstestet.

Alltså testas massa jättemånga gånger om bara ca 9000 är förstagångstestade. Ändå får de en procent på 3,9% smittade. Det är klart att procenten är låg om 54000 av 63000 redan testats tidigare...
Det beror bland annat på att vårdanställda testas med jämna mellanrum (tror det är varannan vecka) och antalet test under helgerna varit långt färre än tidigare.
Citera
2020-12-28, 15:53
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Så blir det de gånger vi uppmanas att hålla avstånd och tvätta händerna.
Troligen kommer nästan ingen vinterkräksjuka att blomma ut den här säsongen heller.

Vilket århundrade kom man på att hygien var viktigt för att minska smittspridningen?

Då borde covid också ha försvunnit...
Citera
2020-12-28, 15:55
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Då borde covid också ha försvunnit...
Det kanske det har gjort. I vissa miljöer och sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in