2020-12-19, 16:38
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ungdomar festar i stugor. Ungdomar festar hemma också. Har inget med fjällen att göra, det har att göra med att ungdomar skiter i restriktioner. Familjer som åker till fjällen istället för att vara på arbete, åka kollektivtrafik, barnen i skolan, bidrar däremot till att minska smittspridningen.

Den där bortförklaringen låter som en bortförklaring Anders Tegnell kan använda.

Bra jobbat! Nästan lika bra som när du letade upp charlatanen Ivor Cummings youtube-video. Var det du som postade länken till Anders Tegnell?
Citera
2020-12-19, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Intressant kontrast mellan båda dessa nyheter idag:

Giesecke: "SVERIGE FÖLJER EN MODELL SOM HAR FUNGERAT"

........ Lite senare i nyhetsflödet:

LARMET FRÅN SAHLGRENSKA: "HÅLLER PÅ ATT GÅ UNDER"

Känns som detta är rätt så talande för hela epidemin i Sverige... 🤦‍♀️

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

Giesecke har visat under pandemin att man kan inte ta hans ord seriöst, han har ju haft fel i de flesta av sina uttalanden i media. Jag skulle säga att den mannen har missat sin chans i detta ämne och borde inte få mer uppmärksamhet i nyhetsflödet.
Citera
2020-12-19, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Tack!

Vilka exakt rör det som börjar gälla redan vid jul?
Restauranger på julafton.

Kollektivtrafiken 1/1.

Skola spelar ingen roll.

Övriga punkter är ju rekommendationer och införs av de som väljer att följa dem när de känner för det. Jag noterade att flera affärer infört att man måste ha en bricka för att få vistas i butiken (de skyltade om detts på utsidan). Sedan var det på vissa butiker kö för att få brickorna på utsidan istället.
Citera
2020-12-19, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Tre familjer, är de max 8 personer då?

Jag har inte en aning. Följdfrågorna från min sida var ganska icke-befintliga och därmed har jag inte mer information om detta. Känner jag denna familj rätt så är nog max 8-gränsen rätt irrelevant.

Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Troll?

Nej. Varför skulle jag vara det? Jag har gjort otaliga inlägg på flsdhback och många här i denna tråd. Senast i våras sa jag att detta kommer bli värre i höet och vinter p.g.a. hur mycket inomhus vi är. Då blev jag kallad troll. Nu är jag troll? Tror du att vi hade haft så många döda och smittade om det inte fanns familjer som den jag påpekade?

Jag önskar att jag trollade men så är icke fallet.
Citera
Medlem
Man har noll koll om man tror skidåkning är smittspridande. Vad som hände i alperna var allt runt skidåkningen och inte skidåkningen som sådan.

Skidorten där min kusin bor:
* Liftkorten köps genom en lucka, så alla är utomhus och köar (om kö).
* Värmestugorna stängda.
* Avstånd i linabana om det inte är ett sällskap.
* Ingen afterskii.
* Skidsystemet har inga gondoler eller kabinbanor.
* Finns ingen tågstation så folk kör i egna bilar.

Dvs alla är utomhus och med avstånd. Lika säkert som att gå en promenad i någon stor park.

Att vissa familjer delar fjällstuga är korkat. Men de hade säkert setts på nyår tillsammans i någons Stockholmslägenhet annars ändå (eftersom att de verkar korkade och struntar i restriktionerna).

Många vill förbjuda skidåkning för att de egentligen vill ha total lockdown med utegångsförbud och därför är emot att folk är ute oavsett hur säkert det är. Finns säkert de som har synpunkter på att jag kör en timme till familjens skog och jagar med några andra (som kör egen bil dit och vi träffas bara utomhus) och helst hade sett att polisen stoppade mig och gav mig böter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Restauranger på julafton.

Kollektivtrafiken 1/1.

Skola spelar ingen roll.

Övriga punkter är ju rekommendationer och införs av de som väljer att följa dem när de känner för det. Jag noterade att flera affärer infört att man måste ha en bricka för att få vistas i butiken (de skyltade om detts på utsidan). Sedan var det på vissa butiker kö för att få brickorna på utsidan istället.

Tack igen och när det rör sig kring kollektivtrafiks restriktionerna så är det väl munskydd?

mvh
Citera
2020-12-19, 16:43
Medlem
fernebos avatar
Klockan 17 håller Boris Johnson presskonferens tillsammans med de ledande smittskyddsforskarna.

Då får vi veta mer om den nya varianten av viruset som sprids i sydöstra England och som på kort tid har lett till att sjukvården överbelastats. Betydligt fler i regionen vårdas nu på sjukhus än när det var som värst i våras.
Citera
2020-12-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
En av kompisars son mådde illa. Bokar tid och ge Covid test vilket var negativt.
Efter ett par veckor blir han sjuk igen. Har ganska många C19 symptom.
Ringer 1177 för att boka test. Får svar att eftersom det var två veckor sen du gjorde test då kan du inte boka en gång till !
Mår illa i en vecka med feber och kräkningar och kroppsvärk.
Ringer igen får samma svar, ringer en gång till får samma svar.
Blir frisk och bokar en antikroppstest och det ger positivt svar.
Så att säga antal smittade kan vara upp till 50% mer än statistiken visar.
Varifrån kommer 2 veckors eller i vissa andra fall en månadsregeln ifrån är ingen som vet !
Angående det fetade där, du känner inte att du extrapolerar rätt friskt där? Visst skulle det kunna vara en ansenlig del av mörkertalet men utan ordentlig statistik på hur många som efterfrågar att testas flera gånger (eller försöker få upprepade test åtminstone) säger det enskilda exemplet just ingenting, faktiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Enligt Anders Tegnell är det säkert att flyga utan munskydd:

Anders Tegnell förstår inte varför flygbolagen har börjat kräva munskydd.
Tegnell förstår absolut ingenting själv fattade han inte att man skulle sätta folk i karantän som återvände till Sverige från ex Iran.

Tegnell har en del ansvar över att smittan kom till Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Tack igen och när det rör sig kring kollektivtrafiks restriktionerna så är det väl munskydd?

mvh
Noterade att det på annat håll står 7/1 på kollektivtrafiken. Jag gissar att uppgiften om den 1/1 som jag läste på en annan sida (tidning) var felaktig då det var ett kollektivbolag som angav 7/1.

Edit: munskydd I rusningstrafik, ja
Senast redigerad av Pisseman 2020-12-19 kl. 16:47.
Citera
2020-12-19, 16:58
Medlem
Ständigt denne Vessla förlåt Tegnell är det här inne.
Påminner om alla historier som florerar om Bellman.
Några procent är absolut sant men väldigt ofta förvanskat till oigenkännlighet. (Och visst, han inbjuder till det med sin knepiga stil.)
Men som slagpåse att avreagera sig på för den som behöver en sån funkar han tydligen utmärkt!
Citera
2020-12-19, 16:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Klockan 17 håller Boris Johnson presskonferens tillsammans med de ledande smittskyddsforskarna.

Då får vi veta mer om den nya varianten av viruset som sprids i sydöstra England och som på kort tid har lett till att sjukvården överbelastats. Betydligt fler i regionen vårdas nu på sjukhus än när det var som värst i våras.

Skulle vara väldigt intressant om denna nya variant som upptäcks hindras av de vaccin som nu pumpas ut överallt i världen.

Ger vaccinen skydd även mot denna nya variant av viruset? Det är nog frågan alla vill ha svar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in