2020-12-30, 10:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Problemet tycker jag är att FoHM och regering uttrycker råd rekommendationer som att det var 70-80 tal när människor var mer inställda på kollektivet och solidaritet. Idag är allt nedpressat till jag mig mitt med följd att alla kan tänka detta är absolut nödvändigt för mig.

Så tänkte säkert dessa politiker också. Finns nog ingen som inte har absolut behov av dessa som går i köpcentrum systembolaget barer eller andra ställen man blivit rekommenderad att inte gå till.

Julklappar mikrovågsugn kaffebryggare underplagg BH mobiltelefon dataplatta alkohol är nog mycket av det som är absolut nödvändigt för mig (gemene man) / oss idag.

Ja, visst är det fantastiskt? Alla dessa måsten och "behöver". Man bara "måste" ha en ny BH eller mobiltelefon mitt under en pandemi liksom...
Jag tror banne mig inte jag besökt en butik på ett halvår och jag lever än. En positiv bieffekt av detta är ju att jag sparar en massa pengar. Har inte köpt ett enda klädesplagg på hela året, men ändå har jag hela kläder i garderoben. Har mat i både kyl och frys. Handlar jag så gör jag det smittsäkert.
Citera
2020-12-30, 10:10
Medlem
Uppdaterade siffror. Man kan fråga sig om det är korrekt att ta med Rysslands officiella siffror sedan det blivit känt att deras verkliga dödstal är drygt tre gånger högre (i den här tabellen skulle Ryssland alltså placera sig någonstans bland de 7-8 högsta). Jag tar ändå med ryssiffrorna eftersom de ger en idé om proportionerna mellan första och andra vågen.

Tyvärr fortsätter dödligheten att skjuta i höjden i Baltikum. Estland, Lettland och Litauen hade fram till jul 1789 döda sedan pandemins början: under de sista sju dagarna har den siffran ökat med 457 personer.

Covid-19 deaths in the second "wave"
(Sep 25-Dec 29) per million inhabitants
and % share of total

1195.2 Slovenia 94.5%
1016.7 Czechia 94.3%
967.6 Bosnia & Hercegovina 80.1%
959.4 Bulgaria 89.4%
903.6 Hungary 92.5%
868.6 Croatia 93.4%
846.6 North Macedonia 71.2%
790.4 Belgium 47.4%
658.7 Poland 91.2%
648.4 Switzerland 73.9%
621.8 Georgia 99.0%
595.9 Austria 87.0%
595.7 Italy 48.9%
566.6 Romania 70.3%
474.1 Moldova 57.4%
470.0 France 47,9%
463.5 Portugal 71.4%
442.1 United Kingdom 41.1%
422.3 USA 40.0%
419.8 Greece 92.3%
385.4 Spain 35.8%
370.7 Lithuania 83.1%
356.3 Slovakia 97.9%
346.8 Ukraine 79.5%
344.1 Serbia 76.1%
295.3 Latvia 94.0%
284.9 Netherlands 43.7%
282.1 Albania 68.7%
275.8 Germany 70.6%
250.0 Russia 64.6%
243.3 Sweden 29.9%
163.0 Canada 39.9%
148.6 Turkey 61.8%
100.3 Denmark 47.5%
38.0 Finland 38.0%
30.2 Norway 37.6%
---------------------------------
495.6 average 68.1%

Source: Worldometers.info
Citera
2020-12-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skolorna stängde ju inte i våras heller. Gymnasieskolan gjorde det, men inte grundskolorna. Nu under hösten höll ju gymnasieskolan öppen hela hösten, utan sista två veckorna då regeringen panikstängde för att minska smittspridningen. Att det inte går att se skillnad i siffrorna i samma sekund som man sätter in åtgärden är ju inte jättekonstigt. Räkna med 2-3 veckors eftersläpning. Först 5-7 dagars inkubationstid, och sedan ytterligare 10 dagar innan man blir riktigt sjuk. Det är så ett sjukdomsförlopp ser ut i allmänhet. Det har vi lärt oss. Det är därför jag ändå tror att vi kommer få se en viss lättnad inom vården snart. Kanske kan vi se den redan nästa vecka. Om nu inte denna effekt äts upp av julshopping, samt ev mer smittsamt virus. Återstår att se, men jag tror vi kommer få se en minskning snart. Dessvärre bara tillfällig sådan. När skolorna öppnar upp igen kommer det bli jobbigt i slutet av feb och under mars månad.
Nej klart det inte går att se effekt samma sekund som skolan stänger. Det fattar en 7-åring. Just därför kan man utesluta sambandet mellan skolstängning (förskola /grundskola) i samband med sommarlov i "våras" och ev effekt på coronaspridnin (pga obefintlig effekt i corona-död-statistiken).
Senast redigerad av jerka11 2020-12-30 kl. 10:13.
Citera
2020-12-30, 10:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Slutet av januari är väl sagt sedan länge.
Studien i USA skall väl bli klar först
Men i Storbritannien fungerar det redan nu. Konstiga beslutsvägar.

Vi är i mycket kritiskt läge med hela sjukvården och så börjar vi vaccinera gamlingarna utan att tänka på vem som ska ta hand om alla sjuka.

Visst det är synd om alla gamla som även riskerar hamna på sjukhus och belasta sjukvården.

Hade vi varit som Storbritannien hade vi även haft mer vaccin reda nu och inte som planerna att vaccinera vårdpersonalen i februari.
Citera
2020-12-30, 10:12
Medlem
sannes avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar. Blev själv vittne till det häromdagen, men jag iakttog bara. Skulle själv inte drömma om att gå in i ett köpcentrum. Det är fullt, men det är kanske inte knökfullt? Trots allt hade ju besöksantalet minskat med cirka 50% jämfört med hur det brukar se ut vid den här tidpunkten med mellandagsrea osv. Siffrorna var ungefär likadana runtom landet. Frågan är vad det kommer betyda för smittspridningen. Själv misstänker jag att skolan är en betydligt större arena för smittspridning än köpcentrum som folk trots allt besöker under en ganska begränsad tid. Därmed inte sagt att det skulle vara säkert att besöka ett köpcentrum. Jag gör det som sagt inte, men det är mer för att jag vill vara på säkra sidan.

Jag håller helt med, men eftersom skolstängning nu ser ut att vara den enda något grumlade juvelen i sveriges totalsågade strategi så kommer vi nog hålla kvar skolorna öppna så länge vi kan. Jag önskar också att de stänger ner skolorna för alla utom för de med vuxna i samhällsbärande yrken, och genast ser till att barnen som har extra svårt i skolan får extra resurser genom digitalisering. Vi måste skydda barnen som nu riskerar få långtidscovid som också ökar när vi har den höga samhällsspridningen som också ökar antal barn som kommer insjukna.

För barnen skull skulle jag önska digital undervisning även förskolebarn hemma vid karantän, till slutet mars då man börjat vaccinera tillräckligt så vi inte riskerar att små barn unga barn får långtidscovid19. Jag hoppas verkligen inte det behövs - men eftersom smittspridningen ökar och folk har starka behov av att åka till fjällen och gå i köpcentrum så önskar jag att vi iallafall skyddar våra minsta.

Får vi psykisk ohälsa, dåliga skolresultat får vi ta sommaren 2021 att återstarta både oss själva och barnen skolan ekonomin och det andra. Vi kommer få igen det. Barn som inte orkar någonting för att de blir sjuka kommer tära mycket på oss psykologiskt, om än värre.
Citera
2020-12-30, 10:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Någon här som påstår att ett bra skydd mot Corona är ett dåligt immunförsvar.

Ja Sverige brukar ju kallas för absurdistan.

Det är inte säkert att ett "bra" immunförsvar ger någon fördel i vart fall. Har ju varit känt länge.

https://www.kry.se/din-halsa/cytokinstorm-covid-19/

Covid19 är inte som alla andra sjukdomar. Viruset fungerar inte likadant.
Citera
2020-12-30, 10:16
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Fast tror du det hade varit någon skillnad ifall man hade röstat fram ett annat parti och politiker? Alla är av samma skrot och korn.

Fan vet, men varför inte ge det en chans - Socialdemokraterna, et al, har bevisat gång efter annan att de inte är kapabla att leda landet ens i tider utav välstånd och frid. Politikerföraktet hos mig kan inte bli värre, men i slika tider undrar jag ändå på om inte en sund despot hade varit bättre - tyvärr är väl dessa oftast inte synonyma begrepp...
Citera
2020-12-30, 10:17
Medlem
Citat:
Skolorna stängde ju inte i våras heller. Gymnasieskolan gjorde det, men inte grundskolorna. Nu under hösten höll ju gymnasieskolan öppen hela hösten, utan sista två veckorna då regeringen panikstängde för att minska smittspridningen. Att det inte går att se skillnad i siffrorna i samma sekund som man sätter in åtgärden är ju inte jättekonstigt. Räkna med 2-3 veckors eftersläpning. Först 5-7 dagars inkubationstid, och sedan ytterligare 10 dagar innan man blir riktigt sjuk. Det är så ett sjukdomsförlopp ser ut i allmänhet. Det har vi lärt oss. Det är därför jag ändå tror att vi kommer få se en viss lättnad inom vården snart. Kanske kan vi se den redan nästa vecka. Om nu inte denna effekt äts upp av julshopping, samt ev mer smittsamt virus. Återstår att se, men jag tror vi kommer få se en minskning snart. Dessvärre bara tillfällig sådan. När skolorna öppnar upp igen kommer det bli jobbigt i slutet av feb och under mars månad.
Just d en grej till. I och med att barnen (som själva knappt blir sjuka) ska sprida vidare i åtminstone 1-2 led innan någon i riskgrupp blir smittad får du räkna med kanske 4-5 veckor innan effekterna syns tror jag.
Citera
2020-12-30, 10:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej klart det inte går att se effekt samma sekund som skolan stänger. Det fattar en 7-åring. Just därför kan man utesluta sambandet mellan skolstängning i samband med sommarlov i "våras" och ev effekt på coronaspridnin (pga obefintlig effekt i corona-död-statistiken).

Jag tyckte du antydde att man skulle se det. Som att antalet inlagda på sjukhuset nu inte har minskat trots jullovet, men det är ju bra att du förstår det även en 7-åring förstår. Jag tror därför att vi ev kommer få se en effekt av lägre smittspridning och mindre inläggningar på sjukhusen i mitten av januari, då vi får se effekten av jullovet. Om nu inte denna effekt äts upp av andra faktorer som verkar åt motsatt håll, såsom julhandel och mellandagshandel, men jag tror inte det. Skolan har en större betydelse i det här än julhandeln. Om cirka 2 veckor vet vi.
Citera
2020-12-30, 10:19
Bannlyst
Citat:
Det är inte säkert att ett "bra" immunförsvar ger någon fördel i vart fall. Har ju varit känt länge.

https://www.kry.se/din-halsa/cytokinstorm-covid-19/

Covid19 är inte som alla andra sjukdomar. Viruset fungerar inte likadant.

Det är inte detsamma som en rekommendation för att skydda sig mot Corona är att börja montera ned sitt immunförsvar genom att börja äta näringsfattigt och att vaccinera sig om och om och om igen.

Jag tror inte på träningsnarkomaner, exempelvis. De tycker säkert de är superstarka men frågan är, vad har de för reserver att ta till? antagligen inte mycket reservkraft alls.
Citera
2020-12-30, 10:20
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det vi ser nu på hur mycket de har bakom pannbenet.
Alltså det de nu gjort genom att bryter mot restriktionerna är en sak men samma person sitter sedan högt upp och fattar beslut med samma skalle.
Det gör mig mer bekymrad än själva tilltagen.
Galna hjärnor på viktiga personer i ledningen av landet.

Hehe, ja skrämmande tanke! Alla förundras att ex. Hitler röstades fram i någorlunda demokratiska val men funderar inte mycket över vilka nötter de själva väljer att stödja... Jag lovar att gemene man (nåja) gjort det klart bättre än de politiker som styr, i dag. Jag hade då gjort det, i alla fall...
Citera
2020-12-30, 10:21
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Lite goda nyheter på vaccinfronten:

AstraZeneca (adeno): Blev nyss godkänt för användande i Storbritannien.
https://www.gov.uk/government/news/oxford-universityastrazeneca-vaccine-authorised-by-uk-medicines-regulator

Sinopharm (inaktiverat): Säger i en pressrelease att deras vaccin är 79% effektivt.
https://www.scmp.com/news/china/science/article/3115801/chinas-sinopharm-says-its-covid-19-vaccine-nearly-80-cent

Undrar när Janssens kommer att bli godkänt? Det ser jag som det säkraste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in