Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag förstår vad du menar. Blev själv vittne till det häromdagen, men jag iakttog bara. Skulle själv inte drömma om att gå in i ett köpcentrum. Det är fullt, men det är kanske inte knökfullt? Trots allt hade ju besöksantalet minskat med cirka 50% jämfört med hur det brukar se ut vid den här tidpunkten med mellandagsrea osv. Siffrorna var ungefär likadana runtom landet. Frågan är vad det kommer betyda för smittspridningen. Själv misstänker jag att skolan är en betydligt större arena för smittspridning än köpcentrum som folk trots allt besöker under en ganska begränsad tid. Därmed inte sagt att det skulle vara säkert att besöka ett köpcentrum. Jag gör det som sagt inte, men det är mer för att jag vill vara på säkra sidan.
Jag håller helt med, men eftersom skolstängning nu ser ut att vara den enda något grumlade juvelen i sveriges totalsågade strategi så kommer vi nog hålla kvar skolorna öppna så länge vi kan. Jag önskar också att de stänger ner skolorna för alla utom för de med vuxna i samhällsbärande yrken, och genast ser till att barnen som har extra svårt i skolan får extra resurser genom digitalisering. Vi måste skydda barnen som nu riskerar få långtidscovid som också ökar när vi har den höga samhällsspridningen som också ökar antal barn som kommer insjukna.
För barnen skull skulle jag önska digital undervisning även förskolebarn hemma vid karantän, till slutet mars då man börjat vaccinera tillräckligt så vi inte riskerar att små barn unga barn får långtidscovid19. Jag hoppas verkligen inte det behövs - men eftersom smittspridningen ökar och folk har starka
behov av att åka till fjällen och gå i köpcentrum så önskar jag att vi iallafall skyddar våra minsta.
Får vi psykisk ohälsa, dåliga skolresultat får vi ta sommaren 2021 att återstarta både oss själva och barnen skolan ekonomin och det andra. Vi kommer få igen det. Barn som inte orkar någonting för att de blir sjuka kommer tära mycket på oss psykologiskt, om än värre.