2020-12-17, 23:14
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det vanligt att folk går runt och sprutar virus omkring sig på ICA tror ni?

Hur stor är egentligen risk att bli smittad i en matvarubutik om man är där och handlar samtidigt som en coronasmittad superspridare vistas i lokalerna? Om 30 personer vistas i 400 kvm Supermarket, varav 1 är en superspridare. Tror ni alla blir smittade då, även om man håller minst 2 meter ifrån varandra hela tiden?

Man har studier på att om man bor med någon som har en aktiv infektion så löper de andra i boendet cirka 30 % risk att smittas. Delar man säng ökar det till cirka 50%.
Citera
2020-12-17, 23:15
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag är ingen matematiker, men jag kan killgissa om du vill. Vi har haft 359000 konstaterade fall. Dubbla den summan och släng in 150 000 långtidsjuka (som man påstår). Säg i runda slängar en miljon. Det kan vara det dubbla som du sa, jag vet inte. Men vi är 10,3 miljoner människor i det här landet varav många i riskgrupp har gömt sig. Oavsett så har vi 8-9 miljoner kvar att bränna igenom, give or take. Det är en olustig tanke. Men får vi ett vaccin nu så är ju det prima.

"Nu" är ju ett lite väl positivt uttryck men givetvis prima att det komma skall. Hursom har ju Sverige ett kraftigt försprång iom redan kraftig smitta kontra exempelvis grannländerna. Sedan får framtiden visa huruvida en naturlig smitta kontra vaccin ger en bättre framtida immunitet. Jag tror ju på naturlig smitta men är absolut inte emot vaccin på något sätt.
Citera
2020-12-17, 23:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
I Spanien är det bara 10 procent som varit smittade. Sverige kan inte ha haft fler smittade i Spanien, pga att 1) antal döda per miljoner invånare är högre i Spanien, 2) lägre andel under 70 dör i Sverige.
Fast Spanien hade en mycket striktare lockdown, vilket kan ha medfört att färre relativt unga och friska smittades där. Dessa (typ <50) ger inte något större utslag på dödligheten. Det handlar inte bara om totala antalet smittade utan vilka som smittas.

Och siffran 10 procent är knappast särskilt säker. Det är inte lätt veta hur många som smittats, allt blir uppskattningar med rätt stor felmarginal.
Citera
2020-12-17, 23:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och hur många hade covid av barnen? I våras "tömdes" många skolor på barn, men inte var det många som hade covid.

Här är det i princip normal beläggning i klasserna. Så det varierar.

Klart att det varierar men såsom Tegnell påstod i våras att barn knappt blir sjuka och de smittar inte vuxna är rent skitsnack.
Vet inte just i hans klass hur många det är som har just Covid-19 men vet grannar med barn innan tonåren som är konstaterat smittade eller har varit
Citera
2020-12-17, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
14% av jordens befolkning har köpt 53% av vaccin tillgången.
Orättvist.

https://www.statista.com/chart/22945/rich-countries-share-of-covid-vaccine-purchases/?utm_source=Statista+Global&utm_campaign=c5283a8f8 4-All_InfographTicker_daily_COM_AM_KW49_2020_Th_COPY &utm_medium=email&utm_term=0_afecd219f5-c5283a8f84-310901550

Nej det är inte så orättvist som det låter. Det är ju inte alla länder som är lika drabbade. Det är i Europa, Syd och Nordamerika som det behövs. Men övriga världen har inte alls lika mycket smitta. Såg förresten att de har börjat vaccinera i Saudiarabien nu.
Citera
2020-12-17, 23:19
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Lågt att kalla det för trams. Vi har alla ett gemensamt ansvar att i möjligaste mån förhindra smittspridning, även du

Då ska vi inte heller "tramsa" bort luftföroreningar som dödar lika många i Sverige per år. Varje jävla år! Hur aktiv är du på den tråden?
Citera
2020-12-17, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Klart att det varierar men såsom Tegnell påstod i våras att barn knappt blir sjuka och de smittar inte vuxna är rent skitsnack.
Vet inte just i hans klass hur många det är som har just Covid-19 men vet grannar med barn innan tonåren som är konstaterat smittade eller har varit

Att barn aldrig smittar vet jag inte om det är någon som sagt. Däremot tror jag det är svårt kommunikativt att prata om population samtidigt när det finns individer som ser olika saker. Populationen är totalen eller genomsnittet, men på individnivå kan det se väldigt olika ut.
Citera
2020-12-17, 23:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det vanligt att folk går runt och sprutar virus omkring sig på ICA tror ni?

Hur stor är egentligen risk att bli smittad i en matvarubutik om man är där och handlar samtidigt som en coronasmittad superspridare vistas i lokalerna? Om 30 personer vistas i 400 kvm Supermarket, varav 1 är en superspridare. Tror ni alla blir smittade då, även om man håller minst 2 meter ifrån varandra hela tiden?

Det är nog inte så stor risk om du inte kommer i närkontakt med superspridaren. Det handlar ju om tiden du exponeras och avståndet, det blir en jäkla volym med luft. Har du otur så åker du kanske dit. Har du en mask av typ FFP3 så är du nog säker till 95,6%. Sen beror det väl på hur länge superspridaren varit där, om det är en kund så är denne inte där inne så länge, är det en i personalen så kan den ju gå runt i affären i 8-9h och saturera luftvolymen. Om superspridaren använder kundtoaletten och du densamma, då är du nog i princip rökt, om du inte har mask plus en minutiös handhygien.
Citera
2020-12-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Sen överlever 80% IVA typ. Så om man räknar borta de som dör utanför iva med covid på ex. ålderdomshemmet (vilket är majorotet) så är IFR 0.38%*20%= 0.08%.
Ja det låter rimligt.

Sedan kan man ju jämföra antalet sjukhusvårdade, hittills under pandemin och dividera det med 0.035 (andelen sjukhusvårdade), med hur många som konstaterats smittade hittills under pandemin och få en uppfattning om mörkertalet.

EDIT: Jag är för trött och lat, just nu för att hitta de rätta siffrorna . . . :P
Senast redigerad av NurseRatched 2020-12-17 kl. 23:30.
Citera
2020-12-17, 23:25
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man sa från början att 80% blir lindrigt sjuka, allt från inga symtom till huvudvärk, andningsbesvär, feber, förlust av smak osv. 20% blir allvarligt sjuka och kan behöva läkarvård, av dessa kommer 5% att avlida. Sen har man ju reviderat detta i efterhand och jag vet faktiskt inte exakt var man hamnat, har inte sett något sådant antagande. Det går säkert att räkna ut. Men det blir svårt att räkna exakt, sjukvården har ju blivit mycket bättre på att behandla sjukdomen.

Edit:
2504 + IVA (277 just nu)

Har du någon källa på detta och när det kan ha reviderats? Har skrivit det i tråden och en användare ifrågasatte mig starkt. Vill gärna ha korrekta siffror för den skull.
Citera
2020-12-17, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Danskar åker ju över o shoppar/går på restaurang i Skåne så självklart kommer N501Y hit också.

Eftersom den mutationen verkar öka snabbt i UK så kan man misstänka att den sprids lättare. Vi får se vad UK kommer fram till dock.

Vi vet väl ännu inte om det påverkar vaccinerna?

Den nya varianten kan redan vara här. Nu uttrycker sig Anders Tegnell kryptiskt men jag tolkar hans svar som att man har hittat den även i Sverige.

"– De har inte hittat något fall av den i Sverige än, om jag minns rätt, möjligen något enstaka fall i sådant fall, säger statsepidemiologen."

https://www.expressen.se/nyheter/nya-varianten-av-viruset-kan-ha-kommit-till-sverige/

Det landar tre flyg per dag från London bara på Arlanda så det behöver inte vara besökare från Danmark som har fört in smittan i Sverige.
Citera
2020-12-17, 23:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
"Nu" är ju ett lite väl positivt uttryck men givetvis prima att det komma skall. Hursom har ju Sverige ett kraftigt försprång iom redan kraftig smitta kontra exempelvis grannländerna. Sedan får framtiden visa huruvida en naturlig smitta kontra vaccin ger en bättre framtida immunitet. Jag tror ju på naturlig smitta men är absolut inte emot vaccin på något sätt.

Ja rent teoretiskt borde vi ha det, men det ger en fadd eftersmak i munnen när man tittar på dödstalen. Vi håller tummarna för vaccinet, det här måste få ett slut snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in