2020-12-17, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jo det verkar ju som folk med symtom springer på apoteket och bortförklarar det med allergi, snuva och whatever. Det kanske kittlar lite i halsen, äsch jag har ju så torr luft här hemma. Det är en paradgren för vår mänskliga hjärna att komma med rationella bortförklaringar.
Ja. Jag tyckte bara att siffran 0,7 procent var intressant som en ögonblicksbild eftersom det ju ger vid handen att de flesta har lindriga (om än inte helt symtomfria) infektioner.

Jag vet inte hur många som vårdas på sjukhus för covid, just nu men är rätt säker på att det inte är 70000.
Citera
2020-12-17, 22:48
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Jag tror att smittan följer paretofördelningen, dvs 80/20 där 20% står för 80% av smittspridningen. Då blir mörkertalet mycket mindre. Läste en artikel häromdagen där de var ännu mer pessimistiska än mig, de menade att det kunde förhålla sig så lågt som 10%, så någonstans mellan 10-20% är drivande. Det känns lite oroväckande. Men ser man till att det finns superspridare och asymtomatiska/presymtomatiska smittspridare så är det inte en omöjlig tanke. Sen om det är rätt, ja det återstår att se. Jag hoppas jag har fel.

Vad skulle du uppskatta att mörkertalet är i Sverige?
Citera
2020-12-17, 22:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Jag tyckte bara att siffran 0,7 procent var intressant som en ögonblicksbild eftersom det ju ger vid handen att de flesta har lindriga (om än inte helt symtomfria) infektioner.

Jag vet inte hur många som vårdas på sjukhus för covid, just nu men är rätt säker på att det inte är 70000.

2504 vårdas just nu.
Citera
2020-12-17, 22:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Precis!?

Jaha. Så detta blev bättre? Lägga en låg prognos (önsketänkande på nytt) så att verkligheten sedan kommer som en överraskning för Regionerna.
Jag är ingen expert men jag tycker att det låter som en riktigt dålig idé.

Verkligen klokt, för att sedan skylla på regionerna när de inte hade tillräckligt med skyddsmaterial, deras ansvar hette det
Citera
2020-12-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Haha, jävla trams.
Varför skall man som ung och frisk förbereda sig för att inte ens gå till livsmedelsbutiken? Hur är det möjligt att du är såpass rädd? 0.02% chans att det är dödligt för dig och bland dessa 0.02or har vi förmodligen en andel med kass hälsa och genetik.

Skärp dig förfan, är du vuxen och såhär rädd för ett virus som media har gjort mycket värre än det vad det verkligen är så är du lättpåverkad.

För det första är det bra om alla bär skydd. Det skyddar inte bara en själv utan även andra om man skulle råka vara smittad.
Men framför allt handlar det väl om att man inte vill bli sjuk. Det finns en hel del unga som har legat på intensiven. Det flesta överlever så klart men hur kul är det att hamna där. Har man ett jobb så vill man nog inte ens gå hemma och vara sjuk i 2 - 3 veckor. Sedan kanske smitta ner familj och vänner.
Senast redigerad av climasol 2020-12-17 kl. 22:55. Anledning: fel
Citera
2020-12-17, 22:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Jag är ganska lugn men okej då, Storbritannien har haft ökningar hela senaste veckan så det såg inte direkt osannolikt ut. Antar att jag måste googla allt först för att inte bli utskälld här. Hur lugn är du själv förresten?
LOL, jag är rätt lugn, men tycker det är trist när det ideligen ska blåsas upp onödigt mycket panik. Ökningen i rapportering var så stor att man kunde misstänka någon form av eftersläpning och det tog mig inte lång tid att googla fram uppgiften om de 11 000.

Tittar man på exempelvis worldometers diagram så har alla länder här och var extra höga staplar långt över exempelvis 7-dagarsmedelvärdet, helt enkelt för att rapporteringen ofta är ojämn.

Det blir som uppgifterna nyligen från Göteborg om 100x så mycket virus i avloppsvattnet på kort tid. Det är inte rimligt att tro att smittan i omradet ökat fullt så dramatiskt, men det finns alltid de som vill utropa jordens undergång så fort de får en chans. Det var det jag retade mig på.
Citera
2020-12-17, 22:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
När man börjar vaccinera folk så bör väl båda bära munskydd för att inte bli smittad? Covid är ju utan symptom. Jag hoppas verkligen på munskydd när man ska börja vaccinera.

Skulle aldrig vaccinera mig från en person utan munskydd..

De har säkerligen både munskydd och visir
Citera
2020-12-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Skulle väl ge ca 0.38% hamnar på IVA, typ 3% behöver sjukhusvård. Betingat smitta, generisk.
Citera
2020-12-17, 22:57
Medlem
Citat:
2504 vårdas just nu.
Det ger att 3,6 procent kräver sjukhusvård. På så sätt kan man ju beräkna hur många som är smittade, genom att jämföra med antalet sjukhusvårdade vid varje tillfälle.

Visst det blir litet grovt men det är nog den bästa metoden för att utröna mörkertalet.
Citera
2020-12-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Skulle väl ge ca 0.38% hamnar på IVA, typ 3% behöver sjukhusvård. Betingat smitta, generisk.
Ja, precis. I runda slängar . . .
Citera
2020-12-17, 22:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Är det vanligt att folk går runt och sprutar virus omkring sig på ICA tror ni?

Hur stor är egentligen risk att bli smittad i en matvarubutik om man är där och handlar samtidigt som en coronasmittad superspridare vistas i lokalerna? Om 30 personer vistas i 400 kvm Supermarket, varav 1 är en superspridare. Tror ni alla blir smittade då, även om man håller minst 2 meter ifrån varandra hela tiden?
Citera
2020-12-17, 22:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vad skulle du uppskatta att mörkertalet är i Sverige?

Jag är ingen matematiker, men jag kan killgissa om du vill. Vi har haft 359000 konstaterade fall. Dubbla den summan och släng in 150 000 långtidsjuka (som man påstår). Säg i runda slängar en miljon. Det kan vara det dubbla som du sa, jag vet inte. Men vi är 10,3 miljoner människor i det här landet varav många i riskgrupp har gömt sig. Oavsett så har vi 8-9 miljoner kvar att bränna igenom, give or take. Det är en olustig tanke. Men får vi ett vaccin nu så är ju det prima.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in