Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Det är nog inte så stor risk om du inte kommer i närkontakt med superspridaren. Det handlar ju om tiden du exponeras och avståndet, det blir en jäkla volym med luft. Har du otur så åker du kanske dit. Har du en mask av typ FFP3 så är du nog säker till 95,6%. Sen beror det väl på hur länge superspridaren varit där, om det är en kund så är denne inte där inne så länge, är det en i personalen så kan den ju gå runt i affären i 8-9h och saturera luftvolymen. Om superspridaren använder kundtoaletten och du densamma, då är du nog i princip rökt, om du inte har mask plus en minutiös handhygien.
Jo, offentliga toaletter ska man nog avhålla sig ifrån. Nu handlar jag ytterst sällan, då jag inte vill utsätta mig, men ibland så. Då bär jag alltid munskydd, antingen FFP2 eller FFP3. Man har nog otur om man blir smittad. Tycker det är svårt att få någon bra uppfattning, för smittsamheten tycks variera något helt enormt. Man läser ju titt som tätt om tillställningar där i princip alla som deltagit blivit smittade. Samtidigt har jag hört talas om vårdpersonal som jobbat med coronasjuka utan skyddsutrustning som inte blivit smittade alls. Smittsamheten tycks variera minst lika mycket som sjukdomens svårighetsgrad.