2020-12-17, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man sa från början att 80% blir lindrigt sjuka, allt från inga symtom till huvudvärk, andningsbesvär, feber, förlust av smak osv. 20% blir allvarligt sjuka och kan behöva läkarvård, av dessa kommer 5% att avlida. Sen har man ju reviderat detta i efterhand och jag vet faktiskt inte exakt var man hamnat, har inte sett något sådant antagande. Det går säkert att räkna ut. Men det blir svårt att räkna exakt, sjukvården har ju blivit mycket bättre på att behandla sjukdomen.

Edit:
2504 + IVA (277 just nu)
Titta på jerka11s siffror. De låter rimliga för mig.
Citera
2020-12-17, 23:28
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Klart att det varierar men såsom Tegnell påstod i våras att barn knappt blir sjuka och de smittar inte vuxna är rent skitsnack.
Vet inte just i hans klass hur många det är som har just Covid-19 men vet grannar med barn innan tonåren som är konstaterat smittade eller har varit

I Oktober när smittspridningen ökade sa han ju själv att det var de unga som hade högst antal smittade. Och att dem inte blev allvarligt sjuka.
Citera
2020-12-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det är inte så orättvist som det låter. Det är ju inte alla länder som är lika drabbade. Det är i Europa, Syd och Nordamerika som det behövs. Men övriga världen har inte alls lika mycket smitta. Såg förresten att de har börjat vaccinera i Saudiarabien nu.
Det är många experter som tycker att det räcker gott och väl med första dosen.
Om man kör med en dos då räcker det till fler.
Citera
2020-12-17, 23:32
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ja rent teoretiskt borde vi ha det, men det ger en fadd eftersmak i munnen när man tittar på dödstalen. Vi håller tummarna för vaccinet, det här måste få ett slut snart.

Äntligen är vi helt överens
Citera
2020-12-17, 23:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är nog inte så stor risk om du inte kommer i närkontakt med superspridaren. Det handlar ju om tiden du exponeras och avståndet, det blir en jäkla volym med luft. Har du otur så åker du kanske dit. Har du en mask av typ FFP3 så är du nog säker till 95,6%. Sen beror det väl på hur länge superspridaren varit där, om det är en kund så är denne inte där inne så länge, är det en i personalen så kan den ju gå runt i affären i 8-9h och saturera luftvolymen. Om superspridaren använder kundtoaletten och du densamma, då är du nog i princip rökt, om du inte har mask plus en minutiös handhygien.

Jo, offentliga toaletter ska man nog avhålla sig ifrån. Nu handlar jag ytterst sällan, då jag inte vill utsätta mig, men ibland så. Då bär jag alltid munskydd, antingen FFP2 eller FFP3. Man har nog otur om man blir smittad. Tycker det är svårt att få någon bra uppfattning, för smittsamheten tycks variera något helt enormt. Man läser ju titt som tätt om tillställningar där i princip alla som deltagit blivit smittade. Samtidigt har jag hört talas om vårdpersonal som jobbat med coronasjuka utan skyddsutrustning som inte blivit smittade alls. Smittsamheten tycks variera minst lika mycket som sjukdomens svårighetsgrad.
Citera
2020-12-17, 23:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
0,7 procent av befolkningen testar positivt enligt en undersökning, nyligen.

Från SVT Text

Nu lär det väl inte göras en undersökning på misstänkt eller konstaterat smittade eftersom dessa skall hålla sig hemma?

Min tolkning blir snarare att vi har att vi har 0,7 procent asymtomatiska ute i samhället, minus det klientelet som inte bryr sig om vilket.
Citera
2020-12-17, 23:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Har du någon källa på detta och när det kan ha reviderats? Har skrivit det i tråden och en användare ifrågasatte mig starkt. Vill gärna ha korrekta siffror för den skull.

Det stod på CDC:s hemsida i början av pandemin, tror även det fanns på WHO:s har för mig att även folkhälsomyndigheten nämnde det. Men jag har ingen direkt källa, kan kolla lite.

Här är en länk från 20 mars:

https://www.dailymail.co.uk/health/article-8134929/More-80-coronavirus-patients-mild-symptoms.html

Hittar inte cdc länken men här kan du se det:

https://wexnermedical.osu.edu/blog/coronavirus-symptoms

Citat:
According to data from WHO, 80% of laboratory confirmed cases of COVID-19 cases exhibited mild to moderate symptoms.
Citat:
In about one in five patients, the disease will worsen, with about 14% of cases developing into severe disease in which patients may need supplemental oxygen. And 6% of cases become critical and may develop septic shock that can lead to stroke, heart or respiratory failure, failure of other organs or death.
1/5=20%
Citera
2020-12-17, 23:44
Medlem
Här kommer en möjlig förklaring till återinfektion av Covid sjuka och kanske en förklaring till långtidscovid.
Det finns bevis att viruset integrerar sig med människans arvsmassa.

https://www.sciencemag.org/news/2020/12/coronavirus-may-sometimes-slip-its-genetic-material-human-chromosomes-what-does-mean
Citera
2020-12-17, 23:47
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
LOL, jag är rätt lugn, men tycker det är trist när det ideligen ska blåsas upp onödigt mycket panik. Ökningen i rapportering var så stor att man kunde misstänka någon form av eftersläpning och det tog mig inte lång tid att googla fram uppgiften om de 11 000.

Tittar man på exempelvis worldometers diagram så har alla länder här och var extra höga staplar långt över exempelvis 7-dagarsmedelvärdet, helt enkelt för att rapporteringen ofta är ojämn.

Det blir som uppgifterna nyligen från Göteborg om 100x så mycket virus i avloppsvattnet på kort tid. Det är inte rimligt att tro att smittan i omradet ökat fullt så dramatiskt, men det finns alltid de som vill utropa jordens undergång så fort de får en chans. Det var det jag retade mig på.
Storbritannien hade även en stor uppgång igår, 25 k fall jämfört med 16 k fall samma dag veckan före. Trendkurvan före gårdagen var också ganska snabbt stigande. Därför verkade uppgången inte orimlig även om den var ovanligt stor. Jag gjorde därför inga särskilda efterforskningar. Det var helt rätt av dig att påpeka att det rörde sig om en justering men onödigt med det tonläget.
Citera
2020-12-17, 23:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, offentliga toaletter ska man nog avhålla sig ifrån. Nu handlar jag ytterst sällan, då jag inte vill utsätta mig, men ibland så. Då bär jag alltid munskydd, antingen FFP2 eller FFP3. Man har nog otur om man blir smittad. Tycker det är svårt att få någon bra uppfattning, för smittsamheten tycks variera något helt enormt. Man läser ju titt som tätt om tillställningar där i princip alla som deltagit blivit smittade. Samtidigt har jag hört talas om vårdpersonal som jobbat med coronasjuka utan skyddsutrustning som inte blivit smittade alls. Smittsamheten tycks variera minst lika mycket som sjukdomens svårighetsgrad.

Om du har sån mask är du safe plus att du minutiöst spritar händerna och håller koll på var du har fingrarna. Jag skulle nog säga att om du gör det så är det större chans att du vinner på lotto än drar på dig viruset där. Men det är ju det där med att komma ihåg att sprita tassarna innan man plockar fram bankkortet för att betala och efter man tryckt på den äckliga pekskärmen och knapparna innan man tar och stoppar tillbaka kortet i fickan. Likadant när man kommer till bilen. Jag blir själv helt hjärndöd när jag ska hålla på med allt det när jag handlar, avskyr numera att handla.
Citera
2020-12-17, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Patienter med covid-19 i behov av sjukhusvård

Region Stockholm

10/11: 780
11/11: 768
,,,
14/11: 801
15/11: 818
16/11: 794
17/11: 755

www.sll.se

=>
Nånting händer...
Flockimmunitet...? Helgeffekt...? Restriktionseffekt...?

Några avled?
Citera
2020-12-17, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu lär det väl inte göras en undersökning på misstänkt eller konstaterat smittade eftersom dessa skall hålla sig hemma?

Min tolkning blir snarare att vi har att vi har 0,7 procent asymtomatiska ute i samhället, minus det klientelet som inte bryr sig om vilket.

Nu var väl detta FHMs undersökning där de skickar ut hemprovtagningskit till en grupp. Så hemma är de alltid när de tar sitt prov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in