2020-12-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Nej
Bemærk venligst, at antallet af dødsfald det seneste døgn indeholder mere end 24 timer.
Dette skyldes, at der har været en forsinkelse i dødsårsagsregistret, hvorfor få af de dødsfald koblet til det seneste døgn, tilhører gårsdagens tal.
Danmark:
Igår var det 8 döda, idag 14 = medel 11. Rejäl ökning, ändock.
Citera
2020-12-10, 18:03
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
FHM har under resans gång signalerat att:

Barn smittas nästan inte av corona.
Det är farligare att korsa gatan här i Stockholm.
Vi är nära flockimmunitet.
De flesta blir inte särskilt sjuka.
Den asymptomatiska- och presymptomatiska smittspridningen är marginell (ca 6-8%), CDC uppskattar det till över 50%.
Vi kommer inte att få någon andra våg.
Norge kommer drabbas mycket hårdare under hösten.
Munskydd behövs inte.Droppsmitta så det räcker med god handhygien och att stanna hemma om du är sjuk.

Summa summarum så har de ständigt sänt signaler som nedtonat såväl risker som faran. Givetvis sätter det sin prägel på hur folk uppfattar pandemin.

Då har man plockat ut det man vill läsa och visar sin brist på intelligens och även vilken egoist man är, Men den här pandemin har visat vad många är först och främst, egoister och självcentrerade. ”Jag måste bara träffas för att fika, vi ska bara ha lite glöggmys, det är så tråkigt att inte få umgås med sina vänner. Vi är inte riskgrupp och vi träffar inga i riskgrupp.” Vad är det som är så jävla svårt att förstå, om du inte är en del av lösningen är du en del av problemet! Det här förekommer givetvis hos alla människor oavsett hur man röstar, det förstår jag också men folks plakatpolitik lyser tydligt rätt igenom nu iaf.
Och vi ni vad som är tråkigt?
ATT DÖ!
Citera
2020-12-10, 18:14
Medlem
Nu passerar vi en obehaglig gräns och ny all time high:

2.000 inlagda i slutenvården. (Igår, exklusive IVA). !

Herre min skapare, man kan inte föreställa sig hur jul och nyår skall bli inom sjukvården. Och när alla tusentals halkolyckor snart tillkommer i Sthlm på akutmottagningarna, med brutna och stukade ben/handleder osv, (då det knappt sandas längre om vintrarna). Hinner de ens ta hand om dem, är frågan? Eller blir det en undanträngningseffekt i vården där med, med Corona...

Nu förstår man den panikartade sista-minuten-åtgärden, med distans för gymnasieelever. Man vet nog inte från offentligt håll vad man skall ta sig till, men man vet att NÅT måste göras, för att stoppa den katastrofala utvecklingen och försöka rädda sjukvården.

(https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ scrolla ned )
Senast redigerad av Maharaja79 2020-12-10 kl. 18:16. Anledning: La till länk
Citera
2020-12-10, 18:14
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Om din slutledningsförmåga är lika dålig som din svenska så förstår jag att du gör det.

Henrik har en video om det avskaffade tjänstemannaansvaret som innan avskaffandet gjorde att myndigheters tjänstemän kunde dömmas i domstol om dom inte sköter sina åtaganden på rätt sätt.

Klart att jag lyssnar på Henriks folkbildning istället för att lyssna på oansvariga tjänstemän som skyller ifrån sig och visar tydliga bevis för ovilja att göra sina jobb på korrekt sätt genom att ta ansvar för sina egna beslut.

Blir det ett återinförande av tjänstemannaansvaret vilket har efterfrågats och regeringen "jobbar på det" lol.. så hade väl Tegnell blivit dömd för att han babblat om flockimmunitet istället för att se till att munskydd och visir finns tillgängligt för all personal inom vårdyrket.

Hans jobb som tjänsteman var ju att förhindra spridning av viruset.. men han pratade om hur bra det är att viruset sprids istället. Han hade blivit dömd direkt om dom inte hade avskaffat tjänstemannaansvaret innan de oansvariga tog över makten och började skylla ifrån sig om nån pekar på deras ansvar.

Lagen om tjänstemannaansvaret ligger i folkets intresse.. medans avskaffandet ligger i sånna som Tegnells intresse.. då dom kan leka runt då och aldrig ta något ansvar då dom aldrig kan bli dömda för att dom inte sköter sina åtaganden som tjänstemän.
Citera
2020-12-10, 18:18
Avslutad
Finns det en plan om platserna tar slut? Eller kör vi bara på "living on the edge" och avvaktar tills vi eventuellt redan är där...

Enligt detta blir det väl 123 platser kvar på IVA. Tror det var 180 rätt nyligen:

Citat:
"Det finns totalt 673 disponibla intensivvårdsplatser med respirator. Av dessa är 550 platser belagda varav 259 patienter med covid-19. 47% av landets IVA-patienter är nu covid-19-patienter. Den nationella lediga IVA-kapaciteten är 18%."

Sedan behöver inte nödvändigtvis antalet nya patienter heller öka mer för att ändå ska kunna bli fullt. Det räcker ju att det bara fortsätter på en konstant nivå där fler behöver intensivvård under en period än vad det hinner skrivas ut tidigare patienter...

På vintern är det även vanligtvis fler som behöver intensivvård (och avlider) även i andra sjukdomar jämfört med våren.

"Dagar från insjuknande till IVA-vård: 10,5 dagar" (I snitt, med stora variationer)

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

I våras lät det i alla fall såhär:

Citat:
"En tredjedel av covid-19-patienterna vårdades i mer än tio dygn

Covid-19 innebär en kraftig ökning av vårdtiderna i intensivvården. Det finns flera exempel på patienter som har vårdats i respirator i mer än en månad, enligt ny statistik från Svenska intensivvårdsregistret.

I vanliga fall vårdas en majoritet av patienterna i intensivvården som varit kopplade till respirator i högst 3 dygn. Men patienter med covid-19 vårdas betydligt längre än så. Hela 75 procent av patienterna som vårdats i respirator med covid-19 hade vårdtider på mer än 3 dygn."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/en-tredjedel-av-covid-19-patienterna-vardades-i-mer-an-10-dygn
Citera
2020-12-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jaså? Spännande! Kan ni inte berätta och kommentera lite sånt för oss som inte hinner se PK?

På vilket sätt upplevde du att det märktes att de vet att allt gått åt helvete? Väldigt intressant.
Läs lite i tråden så förstår du.
Citera
2020-12-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Finns det en plan om platserna tar slut? Eller kör vi bara på "living on the edge" och avvaktar tills vi eventuellt redan är där...

Enligt detta blir det väl 123 platser kvar på IVA. Tror det var 180 rätt nyligen:

Sedan behöver inte nödvändigtvis antalet nya patienter heller öka mer för att ändå ska kunna bli fullt. Det räcker ju att det bara fortsätter på en konstant nivå där fler behöver intensivvård under en period än vad det hinner skrivas ut tidigare patienter...

På vintern är det även vanligtvis fler som behöver intensivvård (och avlider) även i andra sjukdomar jämfört med våren.

"Dagar från insjuknande till IVA-vård: 10,5 dagar" (I snitt, med stora variationer)

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

I våras lät det i alla fall såhär:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/en-tredjedel-av-covid-19-patienterna-vardades-i-mer-an-10-dygn
Man tar hjälp av andra regioner om den egna IVA-kapaciteten slår i taket.
Citera
2020-12-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Nej
Bemærk venligst, at antallet af dødsfald det seneste døgn indeholder mere end 24 timer.
Dette skyldes, at der har været en forsinkelse i dødsårsagsregistret, hvorfor få af de dødsfald koblet til det seneste døgn, tilhører gårsdagens tal.
Vi uppfann det där tricket.
Citera
2020-12-10, 18:29
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
FHM har under resans gång signalerat att:

Barn smittas nästan inte av corona.
Det är farligare att korsa gatan här i Stockholm.
Vi är nära flockimmunitet.
De flesta blir inte särskilt sjuka.
Den asymptomatiska- och presymptomatiska smittspridningen är marginell (ca 6-8%), CDC uppskattar det till över 50%.
Vi kommer inte att få någon andra våg.
Norge kommer drabbas mycket hårdare under hösten.
Munskydd behövs inte.Droppsmitta så det räcker med god handhygien och att stanna hemma om du är sjuk.

Summa summarum så har de ständigt sänt signaler som nedtonat såväl risker som faran. Givetvis sätter det sin prägel på hur folk uppfattar pandemin.

Lägg därtill det viktigaste: Tegnell har desinformerat om luftburen smitta till svenska folket.

According to audio Bob Woodward's interviews with President Trump for his new book "Rage," the President on Feb. 7 said coronavirus could be "more deadly" than strenuous flus.
"It goes through air, Bob. That’s always tougher than the touch. You know, the touch, you don’t have to touch things. Right? But the air, you just breathe the air and that’s how it’s passed. And so, that’s a very tricky one. That’s a very delicate one. It’s also more deadly than your – you know, your, even your strenuous flus. You know, people don’t realize, we lose 25,000, 30,000 people a year here. Who would ever think that, right?" Trumps said according to the audio.
Trump went on to say that coronavirus was maybe five times "more deadly" than the flu.
"This is more deadly. This is five per- you know, this is five percent versus one percent and less than one percent. You know? So, this is deadly stuff," Trump said, according to the audio.

Redan i början av februari visste man att det handlade om luftburen smitta som var 5 gånger dödligare än influensa.

Munskydd är ett måste vid luftburen smitta.

Användning av munskydd saboterar Tegnells och Gieseckes strategi.

Johan Gieseckes mail från 19 april om ämnet "Wittkowski har rätt" kan läsas här:

https://twitter.com/lo_malin/status/1299630820664250368
Senast redigerad av K.G.Hammar 2020-12-10 kl. 18:31.
Citera
2020-12-10, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Hej vänner

Sitter och försöker få grepp om vad som gäller, hittar lite olika info. nämligen.

Min son åkte med 4 kompisar och hälsade på en kompis i helgen, när de sedan skulle åka hem i söndags så kände sig kompisen de hälsade på lite småkrasslig, testade sig i måndags och fick svar i tisdags att han var positiv.

Igår onsdag berättade min son på sin praktikplats detta, ringde 1177 och blev hemskickad.
Idag har vi fått reda på att minst 2 av de 4 kompisarna i bilen också är positiva, även om de inte blivit smittade i helgen så var de alltså 5 pers. i bilen i 4 timmar i söndags.
Den ena positiva kompisens pappa har idag varit hemma i karantän.

Min son har har ännu inga symtom men det känns som oddsen talar för att han också är smittad, nu till frågorna.

Är det fortfarande symtom i minst 24 timmar som gäller för att få göra ett test ?
Behöver man uppvisa flera symtom eller räcker det med t.ex. bara feber eller hosta ?
Ovanstående är väl kanske olika i regionerna.

Hur är det med mig som förälder ?
När ska jag vara jag vara hemma, måste jag det, min son är 18 år och klarar sig ju själv hemma och är ju lättare att hålla distans än med ett yngre barn.

Av smittorisk skäl förstår jag att jag bör vara hemma MEN när då, är det först om/när min son har fått ett positivt svar på test som gäller, då har ju jag antagligen hunnit smitta rätt många av mina kunder och kollegor känns det som.

Kan ju tillägga att en kollega till mig idag blev hemma med symtom och om min son smittade mig någon gång mellan söndag kväll till igår så skulle väl jag ha hunnit med att smitta min kollega också redan.

Du har ingen skyldighet att vara hemma ens om din son tagit ett positivt test.
Lite beroende på vilket slags jobb/kundkontakter du har så är det dock schysst om du tar ledigt iallafall imorgon och avvaktar helgen. Tror dina kollegor och kunder bara vore tacksamma om du förklarar läget.
Citera
2020-12-10, 18:32
Medlem
severustheemperors avatar
Om man skall gå på de siffror vi har nu, så är spridningen i Sverige ej universiell.
Och ej katastrofal. Våran dödlighet per dag är under hälften av vad Belgien och Ungern haft.

Spridningen är max 1/20 del av vad den var i Wuhan.
Dödstalen per dag mindre än en 1/20 del av vad det var i Wuhan.

Därav vet vi att viruset ej nått kritisk massa i samhället.

Detta är nya HIV. Blir ett nytt levnadssätt. Det är allt.

Finns inga godkända tester. Finns inga godkända vacciner.

Dags att lägga ned hysterin och skapa andra rutiner i samhället och "bygga om systemet".
Citera
2020-12-10, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jo men då är det ju inte enbart FHM fel, utan hela svenska folket? Tråkigt att vi inte kunde klara av det.

Jag gör en rätt kvalificerad gissning nu, att det inte är möjligt att delegera smittbekämpningsansvaret i en pandemi från myndigheter och politiker, över till medborgare.

Önskar man att medborgarna själva skall sköta smittbekämpnings-ansvaret så får man nog stifta väldigt tydliga lagar för sådant, först. Där det tydligt framgår vad som förväntas av medborgarna vad de skall göra, vad som inte är tillåtet, och vad eventuellt straff är om man inte följer lagarna osv.

Helst gärna i god tid innan en pandemi kommer. Tyvärr har det inte gjorts. Så fortfarande ligger smittbekämpningsansvaret ensamt på myndigheter och politiker. Inte medborgarna.

Bara för tydlighetens skull, då många här i tråden verkar missförstått detta med vem som bär ansvar för smittbekämpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in