2020-12-10, 17:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Läste om Edward Bloms dödsfruktan i coronakrisen. Han likt GW har suttit inspärrade sedan februari. Fattar dom. Åker de på detta med högt BMI, diabates, högt blodtryck och Gud vet vad mer är det illa. Men hur länge kommer de orka? Sedan just dessa två är ju lyckligt lottade de kan sätta sig i karatän och ändå tjäna kosing.
Citera
2020-12-10, 17:29
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det skulle isåfall innebära att 2 av 3 personer är felaktigt positiva, det skulle innebära att smittspridningen är lägre än vad man trott men dödligheten betydligt högre i det.

False positive är ju ingen nyhet. Är ju seriösa forskare som publicerar problemen med testerna.

Om ni har följt tråden så har ni sett mycket om R tal osv.

Saken är ju den, att om så många var smittade som man påstår, så skulle alla
vid detta laget vara smittade. I början när folk dök upp på sjukhus och man kunde smittspåra så
såg man ju att en indevid kunde smitta ett större antal. Och att de smittade blev sjuka.

Man kan omöjligtvis ha IFR tal såsom tex 0.5% När indevider hamnar på sjukhus som bara träffat
en konfirmerat sjuk indevid. Du hade den kända engelsaka superspridaren som skickade flera till sjukhus. Du hade den israeliska flygvärdinnan som skickade 30+ till sjukhus på ett och samma plan.

Det gemensamma med alla superspridarhistorier i början på spridningen. Var det gemensamma att
massor av indevider poppade upp på sjukhus. Det var så man hittade dem.

Med ca 2000 på sjukhus.... Skulle ej behövas fler än 30-50 som smittade.

Det är ju snart ett år sedan man konstaterade att detta är en klustersmitta.
Citera
2020-12-10, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Men Henrik Jönsson visade ju genom diagram i sin video vad siffrorna säger om smittspridningen, menar du att han ljuger eller tror på fel källa medans du har hittat rätt källa?

För att se diagrammet kan du pausa videon efter att du klickat på denna länk med timestamp några sekunder innan diagrammet visas: https://youtu.be/Qm5K8oyeBVM?t=225

Jag litar mer på han än dig och Tegnell.
Om din slutledningsförmåga är lika dålig som din svenska så förstår jag att du gör det.

Smittan sprids i Sverige, men här är immuniteten oerhört mycket högre än i de flesta länder pga att vi inte kört shutdown. Trodde alla insett detta vid det här laget.
Citera
2020-12-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Så radonhalten är försumbar och djupandningsövningarna är fler i absoluta tal i the big apple...såklart!

Ja, man kan döda sin befolkning på olika sätt, i US med dålig folkhälsa byggd på fett, socker och ojämlik sjukvård. I Ryssland med vodka och cigg. I Sverige har vi vetat om att vi haft undermålig åldringsvård länge, det får vi betala för nu. MEN det blir förhoppningsvis bättre, detta blir ju en extremt viktig valfråga hoppas jag
Citera
2020-12-10, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Om din slutledningsförmåga är lika dålig som din svenska så förstår jag att du gör det.

Smittan sprids i Sverige, men här är immuniteten oerhört mycket högre än i de flesta länder pga att vi inte kört shutdown. Trodde alla insett detta vid det här laget.

Avsevärt mycket högre men ack så långt ifrån någon form av flockimmunitet.

Nu när länder vaccinerar är dem ikapp oss vad gäller immunitet inom kort.

Vad har det gett oss förutom elände och misär? Ekonomin har ju gått käpprätt åt helvete den med.
Citera
2020-12-10, 17:41
Medlem
Danmark ökar rejält:
Opd. 10. dec. 2020, 14:03

Smittede siden i går +3132
Døde siden i går +14
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-10 kl. 17:44.
Citera
2020-12-10, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Danmark ökar rejält:
Opd. 10. dec. 2020, 14:03

Smittede siden i går +3132
Døde siden i går +14
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
Nej
Bemærk venligst, at antallet af dødsfald det seneste døgn indeholder mere end 24 timer.
Dette skyldes, at der har været en forsinkelse i dødsårsagsregistret, hvorfor få af de dødsfald koblet til det seneste døgn, tilhører gårsdagens tal.
Citera
2020-12-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Nej
Bemærk venligst, at antallet af dødsfald det seneste døgn indeholder mere end 24 timer.
Dette skyldes, at der har været en forsinkelse i dødsårsagsregistret, hvorfor få af de dødsfald koblet til det seneste døgn, tilhører gårsdagens tal.
Hur mycket back ligger dom med sina döda? Är det svenskar som räknar döda i Danmark eller?
Citera
2020-12-10, 17:52
Avslutad
Lätt att få en lite missvisande bild om man bara kollar på totala sjukhusfallen... Sthlm har ju så pass många invånare att det påverkar en hel del i statistiken beroende på var de är i pandemin. Det gäller väl egentligen dödsfall och allting.

Vad jag kan se är vi i alla fall uppe på över 2200 sjukhusfall och nära vårens peak. Om man kollar olika delar av Sverige är Västra Götaland redan uppe på vårens peak nu.

Skåne är uppe på 280 sjukhusfall och de hade som flest bara runt 70 fall i våras!

Sthlm ligger på 730 sjukhusfall nu, men det var som mest över 860 i våras.

För mig ser kurvorna nästan överallt ut som att det bara handlar om en tidsfråga innan det passerar vårens nivåer. Örebro är väl en av få där kurvan pekar tydligt neråt...

Om man kollar IVA ligger Sthlm "bara" på 87 nu medans de peakade på runt 220 i våras...

Totalt sett är det 260 just nu på IVA i hela Sverige och bara Sthlm representerar alltså 87 av dessa. Så OM det ökar där lär det påverka den total siffran en hel del.

Det var runt 550 på IVA som mest i våras och då stod därmed Sthlm för över 200 av dessa fall.

Västra götaland ligger också hitills lägre på IVA. Skåne har däremot många fler fall än i våras.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-12-10, 17:53
Medlem
Hej vänner

Sitter och försöker få grepp om vad som gäller, hittar lite olika info. nämligen.

Min son åkte med 4 kompisar och hälsade på en kompis i helgen, när de sedan skulle åka hem i söndags så kände sig kompisen de hälsade på lite småkrasslig, testade sig i måndags och fick svar i tisdags att han var positiv.

Igår onsdag berättade min son på sin praktikplats detta, ringde 1177 och blev hemskickad.
Idag har vi fått reda på att minst 2 av de 4 kompisarna i bilen också är positiva, även om de inte blivit smittade i helgen så var de alltså 5 pers. i bilen i 4 timmar i söndags.
Den ena positiva kompisens pappa har idag varit hemma i karantän.

Min son har har ännu inga symtom men det känns som oddsen talar för att han också är smittad, nu till frågorna.

Är det fortfarande symtom i minst 24 timmar som gäller för att få göra ett test ?
Behöver man uppvisa flera symtom eller räcker det med t.ex. bara feber eller hosta ?
Ovanstående är väl kanske olika i regionerna.

Hur är det med mig som förälder ?
När ska jag vara jag vara hemma, måste jag det, min son är 18 år och klarar sig ju själv hemma och är ju lättare att hålla distans än med ett yngre barn.

Av smittorisk skäl förstår jag att jag bör vara hemma MEN när då, är det först om/när min son har fått ett positivt svar på test som gäller, då har ju jag antagligen hunnit smitta rätt många av mina kunder och kollegor känns det som.

Kan ju tillägga att en kollega till mig idag blev hemma med symtom och om min son smittade mig någon gång mellan söndag kväll till igår så skulle väl jag ha hunnit med att smitta min kollega också redan.
Citera
2020-12-10, 17:55
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero

Sverige har redan fått kritik från chefen för Världshälsoorganisationen för att Sveriges ledare babblat om flockimmunitet och hur positivt det är om viruset får spridas fritt genom skolor.. eftersom det är oetiskt enligt WHO.. men inte enligt Tegnell och kompani som helt enkelt vet bättre ..eller rättare sagt vet bäst av alla på hela JOrden.

När flockimmuniteten inte uppstod och istället blev en extrem andra våg så borde man kunna förstå att flockimmunitet kanske inte ens fungerar på detta nya supervirus som troligen uppstått geom antibiotikan i kranvatten.. som skulle skapa nya supervirus och parasiter i längden sa man för några år sedan bara.

Att låtsas att man vet att flockimmunitet kan uppstå med ett nytt virus som inte liknar andra virus.. det är oansvarigt och bevisar ett enormt högmod vilket gör folk totalt blinda.
Citera
2020-12-10, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
... och då är det upp till myndigheterna att införa lagar och förordningar istället för rekommendationer, för att visa att det är allvarligt, införa straffåtgärder etc.

Det är därför myndigheterna finns.

Detta är en samhällskris, inte något som bara påverkar var och en.

Hur skulle det gå om det endast var ett allmänt råd att inte döda grannen, istället för att det faktiskt är förbjudet och straffbart?

Titta på alla länder i resten av världen. Det finns en anledning till att de inte använder rekommendationer, men lagar.

Man kan inte förvänta sig att alla tar ansvar for sig själva.
Myndigheterna måste kunna införa lag och straff för att få befolkningen att bete sig på ett sätt som är förenligt med ett fungerande samhälle.
Skillnaden är att vi gemensamt och demokratiskt beslutat att det ska vara straffbart att döda grannen.

Det är vi, svenska folket, som bestämmer om något ska vara tillåtet eller inte. Inte regeringen som enväldigt bestämmer och bestraffar folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in