2020-02-28, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Folk blir arga för att jag är rädd för corona och tycker att jag överreagerar. Dom tycker det är uppåt väggarna att bunkra mat pga corona. Är just detta virus som skrämmer så. Tror det är okunskapen som skrämmer, det är något nytt och utom kontroll. Sen när folk ljuger blir det värre för då tänker jag att dom vill mörka sanningen pga att sjukdomen är så farlig. Varför vill man annars mörka tänker jag. Klart ingen vill ha fästingar eller cancer men det här är så skrämmande för att det verkar så opålitligt. Vet inte hur jag ska förklara men allt med viruset är otäckt. Från start till slut.

Okej. Jobbigt att du känner så. Finns ingen anledning till att oroa sig så pass mycket, du kan ändå inte göra något.
Du behöver inte säga till någon att du bunkrar föresten. Du kan säga att du storhandlade till vem du nu tror skulle bli arg på dig.
Citera
2020-02-28, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
NEJ Ursäkta språket..... Duscha ute.... Hemgjord huva om du inte har råd eller ork att beställa en, tillverka av plast i nödfall, tejp och limm..... finns engångshuvor från ca 100skr....
dräckter från ca 200.... osv.

Men absolut ej gå in innan sanering är klar.... pumpflaskor finns från tex. jula för inte mer än ca 100sek
gäller att ha en saneringsplan.... därav att jag länkade till video.... är bökigt, dusch, bunkar för kläder, något att tvätta händer i och så vidare. en 200sek dräkt är ju fantastisk då man kan undvika att
spraya skit på kroppen......
isopropanol 70% skall jag börja jaga, skall dubbelkolla, men tror att man kan spraya det på kroppen.

Man måste ha något som man kan spraya på sig själv. t-röd funkar på utrustning, men ej på kropp,
klorin är farligt i för hög koncentration, spätt till 0.5% för utr. Har ej hittat koncentration som är säker för kroppstvätt. Klorin som säljs brukar vara 5% ig, så sanering utr. 1/10 vatten... men jag vill veta säker koncentration att ducha i... får väll ringa msb eller försvarsmakten å fråga....
Det där är för omständigt, men jag har utomhusdusch vid poolen i sommarstugan, men dit tänker jag inte flyga. Iallafall inte än.
Citera
2020-02-28, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Skandalöst att resor till och från Kina, Sydkorea, Hong Kong, Iran mfl länder inte har stoppats. Öht borde folk upphöra med resandet såvida det inte rör sig om akutfall. Men nej, här ska man semestra eller jobbresa sig till döds

Håller med dig. Nu tror jag dock att det är för sent att stoppa spridningen. Men det är helt sinnes att man tillåter resor.
Citera
2020-02-28, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Det var lyckligtvis för länge sedan, innan man började registrera fall i landet. Dessutom borde någon eller några ha insjuknat redan om så var fallet.
den 24 feb var ju inte så länge sedan, sen hört att inkubationstiden kan vara extremt lång.
Citera
2020-02-28, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Okej. Jobbigt att du känner så. Finns ingen anledning till att oroa sig så pass mycket, du kan ändå inte göra något.
Du behöver inte säga till någon att du bunkrar föresten. Du kan säga att du storhandlade till vem du nu tror skulle bli arg på dig.

Hjälper iaf att skriva här och få "stöd" från andra. Hjälper också att höra att jag oroar mig överdrivet mycket i onödan. Haha det var bra tänkt att inte säga det till någon. Ska köra på det.
Citera
2020-02-28, 02:32
Medlem
Intressant lista av länder som satt Italien i karantän . Givetvis totalförbud av Italienare till Israel:

Coronavirus: Israel och andra stater som sätter begränsningar för Italien (12 förbjuder oss inträde)* Israel, Jordanien, Saudiarabien, Bahrain, El Salvador, Mauritius, Turkmenistan, Irak, Kap Verde, Kuwait, Madagaskar och Seychellerna de har förbjudit italienare eller någon som har varit i Italien de senaste två veckorna från att komma in i sitt land (Jordanien utesluter bara dess medborgare).

https://www.corriere.it/esteri/20_febbraio_25/coronavirus-stati-che-impongono-restrizioni-all-italia-404a91e6-57e6-11ea-a2d7-f1bec9902bd3.shtml

Intressant. KIna inför 14 dars karantän.* Kina, Taiwan, Indien, Eritrea, Tchad, Tadzjikistan, Kazakstan, Kirgizistan Grenada och Saint Lucia kan placeras i en 14-dagars försiktighets karantän för resenärer från Italien.

* Storbritannien, Irland och Luxemburg inför 14 dagars självisolering endast för dem som anländer från norra Italien och har till och med milda symtom på sjukdomen. De som kommer från de två "röda områdena" (även utan symtom) tvingas isolera sig.

* USA har inkluderat Italien i det så kallade "band två" (av fyra) i sin hälsovarning: du kan resa men du måste följa försiktighetsåtgärder. Trump talade om möjliga begränsningar för flygningar med Italien som ännu inte har genomförts.
Citera
2020-02-28, 02:33
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Har det förekommit några döda/kritiskt- eller allvarligt sjuka i åldersgruppen 0-45 år utan bakomliggande, allvarliga sjukdomar, i Europa? Om ja länka källor. Det ser ut som att det är som en förkylning för dem allra flesta ändå.

Det har det garanterat. ”Patient1” i Italien tex. Kritiskt sjuk, men på bättringsvägen. (Finns massor om honom i tråden) Problemet är att Italien inte har gett nån info alls om de sjuka. Bara om dödsfallen. Från Kina finns det däremot siffror på att ungefär hälften av alla som behövt intensivvård har varit runt 40 och neråt. Även yngre och friska kan bli allvarligt sjuka, men de löper mindre risk att dö om de får adekvat vård.

Om 38-åringen:

https://www.google.com/amp/s/amp.france24.com/en/20200222-first-coronavirus-death-in-europe-sends-italian-towns-into-lockdown
Senast redigerad av fernebo 2020-02-28 kl. 02:37.
Citera
2020-02-28, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharadjan
Jag förstår att vatten är PRIO ETT vid akuta situationer. Men just vid denna - är det verkligen det första man bör tänka på? Varför skulle inte vatten gå att få ur kranen plötsligt?
Kalla mig gärna korkad.

Vid väldigt många smittade även med milda symtom(vilket ~80% får) så är de ändå bundna till att vara hemma/isolerade, några kommer vara väldigt sjuka och uppta väldigt mycket resurser och några kommer dö. Detta innebär att det möjligtvis inte kommer finnas några som producerar, underhåller och reparerar. Om något går sönder, eller några kanske tycker att det är en bra idé att öka dödstalet lite genom att slå ut samhällsviktig infrastruktur. Börjar saker fallera i kritiska ögonblick dör människor oundvikligen, även om det är virusutbrott måste du ha tak och värme, vatten och föda, sophämtning och avlopp osv. Inte särskilt sannolikt(det är till och med väldigt osannolikt), men ändå.

Räkna alltid med att ingen kommer, och att det kan dröja tid tills fel är avhjälpta.
Senast redigerad av 65547063 2020-02-28 kl. 02:50.
Citera
2020-02-28, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antilife
Kom ihåg detta nu, 1000 döda i Sverige p.g.a 2019-nCoV. Ni hörde det här först, bara 10 månader tills deadline.
Herregud, jag skojade för fan. Vi har bara 3000 döda globalt sedan i januari. Det lugnar ner sig till sommaren och då är det bara några olyckliga få som har dött i Sverige. Sverige är oförberett, men vi klarar detta. Inte på grund av den inkompetenta regimen utan TILL TROTS för regeringens slapphet.
Citera
2020-02-28, 02:37
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Lägg av. Vi är vuxna. Ett minimum är att hålla sig till fakta/ källor/ kunna underbygga sina påståenden. Klarar man inte av att bli ifrågasatt p.g.a. dessa brister är det inte andras fel. Du försvarar ett hysteriskt fruntimmer som fabulerar i ena inlägget och sedan tar det som en sanning lite senare. Ett sådant beteende i denna tråd är inte bara puckat, utan också farligt. Det har antagligen inte föresvävat dig en sekund.

Du har postat här hundratals gånger. Och, som jag skrev, balanserat väldigt bra för att inte hamna bland de riktiga tokdårarna. Men alltid lagt in något i brasan, en antydan, en "oskyldig" fråga eller reaktion, för att få paniktåget i gång om det inte rullade på tillräckligt fort. En smågläfsande pekines bland de stora byrackorna. Alla dina inlägg finns ju kvar så du står med mameluckerna nere.

Detta skriver du som sagt i denna tråd i avdelningen medicin:

"Det här är Flashback. Man får faktiskt sprida vad fan man vill här. Det har inte du med att göra."

Du får gärna posta resten av inlägget med som du hänvisar till hela tiden.
Men resten av inlägget skulle inte se så bra ut för din del va?
Allrahelst inte biten som du skrev.

Du försöker bara tysta folk från att säga sanningen, det är det enda du har gjort hela tiden. Det farliga är att få folk att tro att detta inte är något att bry sig om. DET är farligt. Inte att varna andra att vara försiktiga. Det är inte farligt. Men jävligt viktigt.

Men du skäms inte. Varken för vad du har skrivit till människor, eller ditt eviga försök att tysta den viktiga informationen som faktiskt har läckt ut.
Ja alla mina inlägg finns kvar. Jag är stolt över varenda ett jag har skrivit.
Är du?
Citera
2020-02-28, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Hjälper iaf att skriva här och få "stöd" från andra. Hjälper också att höra att jag oroar mig överdrivet mycket i onödan. Haha det var bra tänkt att inte säga det till någon. Ska köra på det.

Okej, ja du behöver inte oroa dig såhär mycket. Häng med i utvecklingen och ligg steget före (Ha extra mat hemma, några flaskor vatten i frysen osv) och hångla inte med främlingar ute på gatan.
Citera
2020-02-28, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Tror faktiskt inte att det spelar någon som helst roll vilken etnicitet man har. Det slår lika hårt oavsett vilket. Däremot kan det skilja mellan individer. Nån annan kanske kan ge ett bättre svar på frågan. Det spekulerades iaf tidigt i tråden om att det påverkar om man röker eller ej. Många kineser (särskilt män) röker ju och därför kanske komplikationerna blir värre för just denna grupp människor.
Det finns statistik från pandemin 1918-1920 där det är tydligt att skandinavier, nordgermaner och engelsmän klarade sig något bättre än Sydeuropeer och det berodde inte på fattigdom utan kanske på grund av den genetiska komponenten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in