2020-01-27, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
De flesta har anhöriga psykopat

Ja det är klart och jag menade inte att det är bra att det bara för äldre som dör. Jag menade mer att folk som tror att dom är säkra mot en epidemi bara för att dom är unga och friska kanske inte ska ta risker ändå.
Citera
2020-01-27, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
masker funkar inte, inte ens de med filter.

sedan så kan man gå runt med viruset utan att få symtom, och det kan ta upp till 14 dagar innan symtomerna dyker upp, men jag tänker i alla fall införskaffa mig en mask i morgon lol.

Hittills har jag inte sett en enda person med mask. Men det lär väl börja dyka upp nu när vi har fått fall i Sverige. Det kommer att bli overkligt att se alla hå omkring med mask. Det har ju trots allt sålt slut i nästan alla affärer.
Om alla svenskar skyddar sig så gott de kan så kommer naturligtvis smittspridningen att bromsas. Handhygienen är prio ett tror jag. Sedan är ögonen väldigt viktiga. Det är därför nästan lika viktigt med skyddsglasögon.
Citera
2020-01-27, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Om man gnider in det med handspritsgelé, skulle det fungera?

Nej, alkohol hjälper inte mot virus, enbart bakterier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då får vi nog vänta på en sådan rekommendation ifrån WHO, för det hjälper föga att Sverige stoppar flyg ifrån Kina om man kan flyga från Kina till Grekland, och byta till ett flyg till Arlanda.

Om ett flygstopp skall vara effektivt krävs att allt flygande ifrån Kina stoppas över hela världen. Kina måste i princip totalisoleras, det förstår nog även du vad det skulle innebära för världsekonomin.

men om viruset är airborne då? då spelar det ingen roll?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Lägg av att vara rädd, du tillhör en priviligierad grupp som fått info i tid använd det försprånget och undvik folksamlingar inomhus m,m det är såvitt vi vet inte i Sverige ännu,,,, så lugn och fin

Ok.
Citera
2020-01-27, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Ja det är klart och jag menade inte att det är bra att det bara för äldre som dör. Jag menade mer att folk som tror att dom är säkra mot en epidemi bara för att dom är unga och friska kanske inte ska ta risker ändå.

Alla måste göra sitt yttersta för att inte bli sjuka då hjälper man varandra också. Det är nog enda sättet att förhindra total katastrof.
Citera
2020-01-27, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
läste det på twitter, en läkare och en del personer från kina skrev det. Men hursomhelst så tänker jag ändå köpa en mask ifall skitet blir allvarligt.

Tvätta händerna med tvål och vatten minst 1 minut och byt handduken varenda dag och peta dig inte i ansiktet så slipper du även masken ska du se. Handhygien håller skiten borta. Skölj och torka noga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hittills har jag inte sett en enda person med mask. Men det lär väl börja dyka upp nu när vi har fått fall i Sverige. Det kommer att bli overkligt att se alla hå omkring med mask. Det har ju trots allt sålt slut i nästan alla affärer.
Om alla svenskar skyddar sig så gott de kan så kommer naturligtvis smittspridningen att bromsas. Handhygienen är prio ett tror jag. Sedan är ögonen väldigt viktiga. Det är därför nästan lika viktigt med skyddsglasögon.

i malmö på akuten så fanns det en del personer igår som använde ansiktsmask.
Senast redigerad av Aktiespekulanten 2020-01-27 kl. 01:58.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det måste bli totalstopp. Måste man resa skall det krävas ett speciellt tillstånd och då skall man sitta i karantän. Men att man kan resa helt fritt är ju rena dårskapen.

Tack inte bara jag som ser hur jävla vansinnigt det är att alla dessa plan dag ut och dag in skall flyga hit personer.
Kina sätter miljonstäder i karantän, Sverige släpper in allt och alla som om det regnar ute
Citera
2020-01-27, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Nu är det så att det här viruset kommer att förlora.. Det kan inte spridas om folk är i karantän, vilket kina nu beordrar. De kan endast smitta varandra.

Det intressanta blir hur många i Kina som stryker med...

Det går ganska många plan ut ur Kina. Konstaterade fall i många länder, varav 5 fall i USA. Kina säger nu att man kan vara symptomfri men ändå smitta, så det blir intressant att se vad som händer framöver....
Citera
2020-01-27, 01:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det fungerar inte så. Och i princip alla länder utanför Europa överförskriver antibiotika (även inom Europa egentligen. Sök vård vid Medelhavet så lär du få se skräckexempel)

Vad fungerar inte så, kan du vara lite tydligare med vad du svarar på?

1. Coronavirus--> Lunginflammation?

2. Bakterie --> Lunginflammation?

1 eller 2, vilket av alternativen eller båda, ger lunginflammation?

Rent konkret, vad är det man behandlar när de här virussmittade får vård för lunginflammation?

Får de enbart andningshjälp på grund av att viruset sabbar andningsorganen?

Eller får de antibiotika på grund av en bakterieinfektion i andningsorganen?
Citera
2020-01-27, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då får vi nog vänta på en sådan rekommendation ifrån WHO, för det hjälper föga att Sverige stoppar flyg ifrån Kina om man kan flyga från Kina till Grekland, och byta till ett flyg till Arlanda.

Om ett flygstopp skall vara effektivt krävs att allt flygande ifrån Kina stoppas över hela världen. Kina måste i princip totalisoleras, det förstår nog även du vad det skulle innebära för världsekonomin.

Ja jag förstår det. Men i nuvarande situation så måste människoliv komma först. Ekonomin får komma i andra hand. Hade det blivit krig till exempel hade det varit samma sak. I denna extrema situation måste sjukdomen prioriteras långt högre än allt annat. Världsekonomin kommer ändå att kollapsa om det blir en ny digerdöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in