Citat:
Ursprungligen postat av
ArthurFleck
Det är ju ett jävla liv med det här jävla viruset. Kortfattat för en som inte har ork eller tid att läsa igenom 4500+ inlägg, stämmer det att det egentligen inte är farligt och dödligt för vanliga människor som inte har riskfaktorer eller ett nedsatt immunförsvar? Något tips på vad man kan säga till ens dotter som är orolig för att lugna henne?
kan sammanfatta vad jag vet.
viruset källa vet ingen, men de misstänker att de kommer från en marknad i wuhan där de säljer kött, alltså sådan där typiskt djurmarknad med dålig hygien. Sedan så säger vissa att viruset kommer ifrån fladdermöss och ormar, då vissa proteiner som de hittat i viruset hörstammar just från dessa djur.
sedan så vet man att kineser käkar fladdermöss soppa och ormar.
viruset har en del symtom som liknar en förkylning, men har en dödlig utgång.
typiska symtom är hosta,snuva och halsont samt feber och diaré, men njursvikt kan man också drabbas av, samt andningsbesvär och eventuellt få vatten i lungor och då är hjärtsjuka personer och de som har högt blodtryck och har hög ålder som ligger i risk zonen. Men även unga dör!
lita inte på vad kina äger, de ljuger och skiter i sitt folk. de vill inte orsaka panik. de bygger sjukhus för att kunna hantera antalet smittade. och antalet smittade är mer än vad som sägs i medierna mycket mer!
vet inte själv vad jag ska tro?
i alla fall så vet jag att kina haft problem med demonstrationer och annat, kanske är viruset en undanmanöver för att skifta fokus, så de inte förlorar sin makt?
eller kanske har de en stor profitlystnad och tänker endast bara på pengar, man kan tjäna en hel del på vacciner. men nu är jag mer av en konspirationsteoretiker.
men unga har mer chans att överleva verkar det som, men det är osäkert då en ung man i 30 års åldern dog av viruset.