2020-11-14, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
För några veckor sedan sa Tegnell att Sverige inte skulle få en andra våg.

Jag tycker att situationen är betydligt värre nu om inte en katastrof.

Pratar inte om Tegnell, och hans uttalande var väl i början eller mitten av oktober? Innan det tog fart på allvar. Han har haft absurt många fel. Samma med FHM. Jag menar om man tittar på verkligheten. Inlagda, IVA, smittade samt andelen smittade. Hade jag sagt att Sverige skulle ha 145 personer på IVA den 14:e November i slutet av Oktober hade jag blivit utskrattad. Faktum är att läget är bättre än vad nog alla trodde i slutet av oktober. Ökningstakten kring antalet fall har avstannat, andelen positiva fall ökar inte i samma tempo som befarat, och IVA puttrar på, men inte i den vansinniga takt man kommer ihåg från våren.
Citera
2020-11-14, 15:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Läs gärna den här, läkaren som jobbar (troligtvis på St:Göran där 1:a samhällsspridningen började) och hans beskrivning av denna sjukdom covid19, myndigheternas och regeringen.

https://kvartal.se/artiklar/28000/?fbclid=IwAR203Rqpl5yu6tL2OCTMLwOR85TU__ZOK19MAUom CMgF-Qdj3lLkuoy4GJM
Tack så mycket! Fantastiskt träffande, mycket välskrivet.

Det finns så mycket att citera men detta får räcka:

”Den breda testningen förklarades betydelselös av Folkhälsomyndigheten i våras, för att sedan tas upp som fullkomligt central i dess strategidokument från tidigare i höst. Efter många månader kom testkapaciteten äntligen igång i någorlunda omfattning, men sviktar nu ånyo.

Huvudproblemet är dock de övriga två bitarna: spårningen och isoleringen. Jag själv, och de flesta jag känner som smittats, har till exempel inte kontaktats av smittspårare. Det är inte konstigt, eftersom 13 av 16 svarande regioner³ anger att de saknar personal för smittspårning. Men även om man spårar upp alla smittkedjor är nuvarande strategi likväl tandlös, eftersom man fortfarande inte tagit höjd för att folk är smittsamma innan de utvecklat symtom. Personer som varit i kontakt med smittade får i bästa fall ett samtal där de uppmanas testa sig vid symtom, men sätts inte i karantän om de inte delar hushåll med den smittade. De 48 timmarna av höggradig smittsamhet innan symtomen bryter ut täcks alltså inte.”
Citera
2020-11-14, 15:03
Medlem
Oj, 145 på IVA nu....

Är det korrekt att det verkar öka mer på helgerna, på IVA? Vad kan det i så fall bero på? 🤔
Citera
2020-11-14, 15:03
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1040 nya idag... Förra lördagen rapporterade Skåne 400...

De senaste 7 dagarna har Skåne rapporterat 4663 nya fall vilket är 50% mer än föregående 7 dagar (faktiskt 8 dagar eftersom Skåne inte rapporterade på helgen tidigare).

Hmm.... Smittspridningen tycks inte minska i Skåne... Hur länge har Skåne haft lokala restriktioner?
Sedan 2020-10-27
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/637a2276a5cf4928806fab923c089ee8/inforande-av-lokala-allmanna-rad-hslf-fs-2020-12-skane-lan-folkhalsomyndighetens-beslut-27-okt-2020. pdf

Dock bör man tänka på att laboratoriekapaciteten slagit i taket med flera dagars fördröjning som följd. Dom flesta nya fallen idag är rimligen flera dagar gamla egentligen.

Edit: Utöver den långa svarstiden på testerna så bör man troligen även lägga på uppåt en vecka för inkubationstid + kötid för testning, för dom som testat sig pga symptom. Så vi ser troligen hur smittbilden var för cirka 10 dagar sedan just nu.
Senast redigerad av kurrekotte 2020-11-14 kl. 15:10.
Citera
2020-11-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Pratar inte om Tegnell, och hans uttalande var väl i början eller mitten av oktober? Innan det tog fart på allvar. Han har haft absurt många fel. Samma med FHM. Jag menar om man tittar på verkligheten. Inlagda, IVA, smittade samt andelen smittade. Hade jag sagt att Sverige skulle ha 145 personer på IVA den 14:e November i slutet av Oktober hade jag blivit utskrattad. Faktum är att läget är bättre än vad nog alla trodde i slutet av oktober. Ökningstakten kring antalet fall har avstannat, andelen positiva fall ökar inte i samma tempo som befarat, och IVA puttrar på, men inte i den vansinniga takt man kommer ihåg från våren.

Bara att titta på IVA-siffrorna så ser man at du har fel. Som vanligt.

1 722 inlägg hr du. Samtliga av dem i den här tråden. Din användare skapad nät pandemin tog fart. Säger en del ^^ Och bara att ta en titt på dina inlägg i april och maj för att se hur ofantligt fel du har haft i allt du uttalat dig i. En verklighetsförnekare av rang.

FHM säger nu själva att alla kurvor pekar åt fel håll. Men du yrar om att läget minsann inte alls är så illa.
Vi är i början av den andra vågen men väljer att jämföra med första vågens topp. Idiot. Din tunga är så långt upp i Tegnells röv att du snart når hans lungor.
Senast redigerad av ormbon 2020-11-14 kl. 15:07.
Citera
2020-11-14, 15:07
Medlem
tjallepetters avatar
FHM begick stora misstag under våren och hur efterblivet det än må vara att gå tvärtemot hela världen så kan man ha lite förståelse då viruset var nytt osv.

Nu finns inga ursäkter och man begår återigen misstag efter misstag.
Citera
2020-11-14, 15:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1040 nya idag... Förra lördagen rapporterade Skåne 400...

De senaste 7 dagarna har Skåne rapporterat 4663 nya fall vilket är 50% mer än de 3070 nya fall de rapporterade föregående 7 dagar (faktiskt 8 dagar eftersom Skåne inte rapporterade på helgen tidigare).

Hmm.... Smittspridningen tycks inte minska i Skåne... Hur länge har Skåne haft lokala restriktioner?

(siffror från platz.se

27 oktober.
Citera
2020-11-14, 15:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Oj, 145 på IVA nu....

Är det korrekt att det verkar öka mer på helgerna, på IVA? Vad kan det i så fall bero på? 🤔
Att folk blir smittade två helger innan kanske?
Citera
2020-11-14, 15:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Sjukhusinläggningarna i helhet ökar mycket snabbare jämfört med IVA nu än i våras. Jag tror vi måste hålla koll på dem. Vi ligger redan på mer än 50% jämfört med toppen i våras.

https://c19.se/

(Och andelen på IVA ökar också. 145 idag. Nästan 50% upp från en vecka sedan då det var 98)
Citera
2020-11-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Bara att totta på IVA-siffrorna så ser man at du har fel. Som vanligt.

1 722 inlägg hr du. Samtliga av dem i den här tråden. Din användare skapad nät pandemin tog fart. Säger en del ^^ Och bara att ta en titt på dina inlägg i april och maj för att se hur ofantligt fel du har haft i allt du uttalat dig i. En verklighetsförnekare av rang.

FHM säger nu själva att alla kurvor pekar åt fel håll. Men du yrar om att läget minsann inte alls är så illa.
Vi är i början av den andra vågen men väljer att jämföra med första vågens topp. Idiot. Din tunga är så långt upp i Tegnells röv att du snart når hans lungor.

Det är ett tecken på låg intelligens att misskreditera användaren när argumenten tryter. Vissa användare är kapabla till att argumentera. Kom med siffror istället. Ge mig någonting istället för trötta attacker mot min person. Förövrigt har jag nog aldrig berömt varken Tegnell eller FHM.
Citera
2020-11-14, 15:13
Medlem
Citat:

Ja, IVA puttrar på. Nyinskrivna var 10/dag för två veckor sedan och idag 17/dag men i våras låg nyinskrivna på över 50/dag som mest.

Lite positiva tecken finns det:

1 Andelen positiva är markant lägre än i våras (11% mot 19%).
2 Andelen med antikroppar är högre än någon gång tidigare ( >20%).
3 R-talet sjunker, om än rätt långsamt.

(data från förra veckan)
Citera
2020-11-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Tack, då får man ju känslan att R-talet som de säger är på väg ner inte är tillförlitligt, om de testar som de vill så får de ju också det R-tal som de vill eller tolkar jag det fel ?
Det baseras ju på det data som finns så om antalet positiva test fluktuerar dag för dag på grund av olika testning och rapportering så kommer R-talet också att variera mycket. Man får göra så gott man kan och det är därför som både jag och FHM använder 7 dagar. Om man inför dubbla medelvärdesbildningar för att få en lugnare kurva så får man fördröjning/försening det går inte att komma ifrån. FHM har också kommenterat att R-talet inte är ett så bra mått och det brukar finnas med bland deras publikationer under rubriken "Analyser och Prognoser" , här är den senaste från slutet av Oktober. Där finns också kommentarer och metodbeskrivningar. https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-det-momentana-reproduktionstalet-2020-11-04.pdf

Jag hittade en sida för Rt (samma som Re) från delstaterna i USA där man också kan läsa mer om hur de får fram det. Här ser det ut som de markerar större osäkerhetsintervall den senaste tiden medans lägre tillbaks har man mindre osäkerhet. https://rt.live

Man kan som komplement kanske kolla på om andelen som testar positivt ökar eller minskar då det anses återspegla om man hinner med att testa tillräckligt eller inte, men även det känns lite svårtolkat.

Annars kan man kolla på hur antalet nyinlagda per dag på sjukhus och på IVA ändrar sig för att slippa vara beroende av hur många tester som görs. Men även här är ojämn rapportering under veckan samt att man får ytterligare ca 1 - 2 veckors fördröjning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in