Citat:
Ursprungligen postat av
Regicide86
Detta med att folk handlar på sig saker? I vilket syfte? Att det kommer ta slut eller för att ni inte vill vara på offentlig plats pga smittorisk? Vad handlar ni och hur länge tänker ni att det ska räcka? I en familj med ex två barn räcker inte en full frys/kyl/skafferi särskilt länge..
Det är därför det droppar på hyllorna med 1kg spagetti, 2kg ris, havregryn, vetemjöl, torrmjölk som nu tycks ta slut både här o där, likaså torrjäst. Även bönor i tomatsås, krossade tomater, tonfisk på burk, matolja på dunk, kokosolja mm.
Jag har nu ett förråd som bör räcka till i sommar.
Orsaken är enkel. Jag har mer eller mindre daglig kontakt med Kina o Hong Kong. Att stanna hemma är det bästa sätter att hålla sig frisk o förhindra spridning.
Merparten av livsmedelsförsörjningen är ”just in time” vilket betyder att lagret är lastbilar som kör mot Sverige o ut till butikerna. Så om leveranserna stoppas vid någon gräns så blir det snabbt tomt i hyllorna.
Som barn berättade min mormor om livsmedelsbrist o hungerkravaller i hennes ungdom. Något jag inte vill vara med om.