2020-02-27, 17:54
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Hur tänkte du nu?

Om 40 personer är smittade och R0 är 2,8 så kan det ändå betyda att dessa smittar 80 nya som i sin tur smittar 80 nya. Visst.. inkubationstiden, men smittan sprids snabbt nu. En person som smittar kan indirekt ensamt orsaka hundratals nya smittade.

40 personer "kan ha blivit exponerade". Vem säger att dessa är smittade förutom domedagsprofeter?
Citera
Medlem
HGs avatar
Alla verkar ta till drastiska åtgärder för att stoppa Coronaviruset, dock inte Sverige. Läste nu att Saudi Arabien ställer in pilgrimsresandet till Medina och Mecka vilket är en enorm åtgärd. Tror aldrig det har hänt tidigare!
De inser ju att den typen av enorma folksamlingar kommer att skapa en perfekt plattform för spridandet av Coronaviruset till hela världen men främst den Afrikanska och Asien.

Jag antar att vi snart nu också får höra att OS Tokyo 2020 slänger in handduken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Då har vi 2 sjuka från Italien. Antingen är det en enorm slump eller så är det en stor spridning i Italien.

Värt att nämna är att hon har exponerat till hundratals människor innan hon blev tvångs inlagd, mer än så vet jag inte om jag vågar säga.
Citera
2020-02-27, 17:55
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaderdam88
En vän till mig, tjej från Göteborg som kom hem från Milano i måndags blev för 1 timme sedan positiv till Corona viruset. Hon är nu på intensiven på östra.

Medier kommer väl rapportera om detta snart gissar jag.

Var det förresten inte bekräftat igår att en tjej från Göteborg är smittad?
Citera
Medlem
Citat:
Aha så all info om att detta nya coronavirus kommer att bli som en vanlig influensa i framtiden stämmer inte? För det beskrivs ju kunna mutera.
Ja men influensa muterar också.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
C:a 14 %, har jag lärt mig i tråden idag.

EDIT: https://english.kyodonews.net/news/2020/02/944f1f45d408-virus-deaths-in-china-top-2700-total-infection-cases-exceed-78000.html

Ponera att vi framgent får se trippel också, vad skulle vi dra för slutsatser då?
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Tippar att Landvetter blir första "döda zonen" i Sverige, med polisavspärrningar och total isolering.
Du tänker på att massor med kineser reser där till och från Volvo i gbg och Nevs i Trollhättan?
Citera
2020-02-27, 17:56
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
40 personer "kan ha blivit exponerade". Vem säger att dessa är smittade förutom domedagsprofeter?

Personen ifråga gjorde ett antagande. Som troligtvis inte stämmer men även om mannen är superspridare och har smittat 10 personer så kan det gå snabbt.
Citera
2020-02-27, 17:57
Medlem
Citat:
Var det förresten inte bekräftat igår att en tjej från Göteborg är smittad?

Nope
Citera
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaderdam88
En vän till mig, tjej från Göteborg som kom hem från Milano i måndags blev för 1 timme sedan positiv till Corona viruset. Hon är nu på intensiven på östra.

Medier kommer väl rapportera om detta snart gissar jag.

Hoppas verkligen inte det är den tjejen som raglade in på apoteket i majorna vid 15 och såg halvdöd ut samt hostade. Försökte gömma hostningarna i en halsduk iaf.
Men om inte ens munskydd funkar? Plz respektera att människors hälsa är viktigare än halstabletter.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Personen ifråga gjorde ett antagande. Som troligtvis inte stämmer men även om mannen är superspridare och har smittat 10 personer så kan det gå snabbt.

Personerna har daglig kontakt med vården och om symptom infinner sig så blir dom testade direkt. Lite tidigt att måla fan på väggen kanske.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ponera att vi framgent får se trippel också, vad skulle vi dra för slutsatser då?
Ja det vore problematiskt. I så fall är det nog ett biphase-virus som ligger latent hela tiden. Jag tror inte det men jag kan ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in