2020-02-27, 17:50
Medlem
Havremopedens avatar
Video från Iran:

https://twitter.com/HeshmatAlavi/status/1233069451526000641

"Behind our house They're burying 2 people who died of the #CoronaVirus... I asked them why, they insulted us & brought the police... When you don't let people get closer than 100 meters, how can you be burying them just 20 meters from my home?!" the man asks in fury.2

Jaadu..
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Du räknar ju helt galet. Du räknar med att alla dessa 40 som den smittade har haft kontakt med är 1) smittade och 2) smittar minst 40 personer vardera också? r0 är, förmodligen, lägre än 2.8.

Sluta spela Plague Inc.

Hur tänkte du nu?

Om 40 personer är smittade och R0 är 2,8 så kan det ändå betyda att dessa smittar 80 nya som i sin tur smittar 80 nya. Visst.. inkubationstiden, men smittan sprids snabbt nu. En person som smittar kan indirekt ensamt orsaka hundratals nya smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Men så många som skriver att en vanlig influensa dödar så många per år verkar inte förstå det där med R0..

Influensa smittar relativt enkelt. Det muterar däremot inte.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320690
Just breathing' is enough to spread flu

Just breathing out — without coughing or sneezing — is enough for a person with the flu to spread the virus, according to new research led by the University of Maryland in College Park. av 5 i ett sällskap kan utan problem smittas. Det muteras däremot inte.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sargour
Iran stänger gränsen till Kina

Flera länder har stängt gränsen till Iran

UD avråder resor till Iran

Ändå går direktflyg från Teheran till Sverige

Hur tänker man här då?

Sverige är pro pandemi.
Citera
2020-02-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Börjar vi redan se effekten av att slippa överlägga med andra om hur man ska agera?

Citat:
Ursprungligen postat av crawly

Detta kommer alltså att få politiska konsekvenser, men inte bara nationellt där man kan tänka sig att detta bara är ytterligare ett exempel på inkompetent styrning, utan även på EU nivå där detta kommer att visa vad det egentligen är värt. Åratal av debatter kommer kunna byggas utifrån det vi redan sett, för att inte tala om det som komma skall. Jag menar också att detta delvis är en ny fråga. Kan man tänka sig att det finns en del sossar som i dagens läge önskat att man gått i opposition istället? Tänk vilken perfekt fråga att kunna äga i opposition. Nationell beredskap, vård, inhemsk produktion, arbete... osv.

Jag är inte 25 längre (tack och lov) och löper nog hyfsad risk att bli sjuk i detta om det nu blir stort. Jag hyser inga illusioner om att det ska finnas specialvård om det sker, och kan i så fall hoppas att jag endast får milda symptom, vilket ändå är mest sannolikt. Skulle det gå åt skogen är det dock inte hela världen. Hellre att jag tar smällen än en sjukdom som drabbar barn och unga.

Ja, verkar som att britterna känner sig fria att bestämma själva hur de ska hantera denna pandemi.

Jag tror också som du att många politiska konstruktioner kommer att knaka. När svensken upptäcker att alla bäddar är upptagna av iranier då de åker med sin gamla mamma eller pappa till sjukhus, blir det nog samma effekt som då det uppdagades att majoriteten av fängelsekunderna var invandrat slödder. Då hade inte svensken insyn men vård behöver vi alla, om inte själva så någon av våra nära och kära, och då blir man konkret varse om vilka som är vårdkonsumenter av stor skala.

Britterna har varit "globala" i århundraden men vill bestämma själva. Den svenska globalismen är detsamma som att överlämna sin beslutanderätt till någon annan makt. Såsom EU, FN, barnkonventionen you name it. Nu har man börjat lyfta fram EUs epidemiorgan som någonsorts besvärjelse att intet ont kan hända oss då vi följer EU. Bah. EU vill skydda schengen, inte dig och mig.

Och vi trodde att vi gick in i en europeisk union. Vad fick vi? Mellanöstern, Afrika etc på köpet. Just nu kan vi inte ordna någon sorts spärrar mot Iran eller Italien. Åtminstone flyg från Iran borde man kunna blockera, men inte.
Citera
2020-02-27, 17:51
Medlem
En vän till mig, tjej från Göteborg som kom hem från Milano i måndags blev för 1 timme sedan positiv till Corona viruset. Hon är nu på intensiven på östra.

Medier kommer väl rapportera om detta snart gissar jag.
Citera
2020-02-27, 17:52
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Tegnell flyr alltså till släktingar i Holland tar han med sig sin familj?

Kirrat bra vårdplatser eller rida ut stormen i nått torp ? Han flyr i rätt tid
Citera
2020-02-27, 17:53
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Influensa smittar relativt enkelt. Det muterar däremot inte.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320690
Just breathing' is enough to spread flu

Just breathing out — without coughing or sneezing — is enough for a person with the flu to spread the virus, according to new research led by the University of Maryland in College Park. av 5 i ett sällskap kan utan problem smittas. Det muteras däremot inte.

Aha så all info om att detta nya coronavirus kommer att bli som en vanlig influensa i framtiden stämmer inte? För det beskrivs ju kunna mutera.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaderdam88
En vän till mig, tjej från Göteborg som kom hem från Milano i måndags blev för 1 timme sedan positiv till Corona viruset. Hon är nu på intensiven på östra.

Medier kommer väl rapportera om detta snart gissar jag.

Då har vi 2 sjuka från Italien. Antingen är det en enorm slump eller så är det en stor spridning i Italien.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
https://www.dailymail.co.uk/health/article-7950041/China-virus-death-toll-tops-200-WHO-declares-global-emergency.html

Hade jag agerat emot fienden så hade spridningen sett omvänd ut.

https://www.bitchute.com/video/Ue8XfUyHq4aE/
Citera
Medlem
lolbertarians avatar
Varför sätts inte Göteborg i karantän som man gör med italienska städer?

Är det för att Röfven inte sett detta komma ännu?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Ändå känns det bättre att ha varit aktiv på den här tråden med en massa nyttiga länkar och info än att inte ha sett detta komma. Det känns som att jag är mentalt förberedd på detta nu och har haft god tid att köpa lite extra mat och andra förnödenheter som jag klarar mig på ett bra tag framöver om så måste.

Det kanske känns värre för dom som har lyssnat på Tegnell och vaggats i tron att allt är frid och fröjd och nu på bara de senaste två dagarna ha översvämmats av smittans framfart och motstridiga info från alla håll och kanter.

Det kan bli kaos i affärer när folk ska börja bunkra med mat och och annat utan någon större planering innan.
Det kan eskalera väldigt fort och jag är glad att jag slipper tänka på detta. Hur det går sen i slutändan vet ingen, det kan bli bra, väldigt dåligt eller något mittemellan.

Ja, det är bra. De flesta länder och myndigheter säger nu att det kommer att bli en pandemi. Det vet vi (det är nästan bara Tegnell och FHM som förnekar faktumet).

Vissa saker kan man veta innan de sker. Om vi har ett framrusande tåg i 100 kilometer i timmen, och en bil står stilla på spåret 10 meter framför, då vet vi en kort stund innan att det kommer att bli en kollision. Eller, en jordbävning som sker ute till havs ger en tsunami vid stranden 20 minuter senare.

Så är det också med en pandemi, eftersom den följer helt logiska matematiska regler för sin utbredning. Den går inte att stoppa. Det finns några i denna tråd som inte inser detta, eller till och med kraftfullt förnekar faktum. Men det är ju mest synd om dem faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in