Citat:
Ursprungligen postat av
crawly
Börjar vi redan se effekten av att slippa överlägga med andra om hur man ska agera?
Citat:
Ursprungligen postat av
crawly
Detta kommer alltså att få politiska konsekvenser, men inte bara nationellt där man kan tänka sig att detta bara är ytterligare ett exempel på inkompetent styrning, utan även på EU nivå där detta kommer att visa vad det egentligen är värt. Åratal av debatter kommer kunna byggas utifrån det vi redan sett, för att inte tala om det som komma skall. Jag menar också att detta delvis är en ny fråga. Kan man tänka sig att det finns en del sossar som i dagens läge önskat att man gått i opposition istället? Tänk vilken perfekt fråga att kunna äga i opposition. Nationell beredskap, vård, inhemsk produktion, arbete... osv.
Jag är inte 25 längre (tack och lov) och löper nog hyfsad risk att bli sjuk i detta om det nu blir stort. Jag hyser inga illusioner om att det ska finnas specialvård om det sker, och kan i så fall hoppas att jag endast får milda symptom, vilket ändå är mest sannolikt. Skulle det gå åt skogen är det dock inte hela världen. Hellre att jag tar smällen än en sjukdom som drabbar barn och unga.
Ja, verkar som att britterna känner sig fria att bestämma själva hur de ska hantera denna pandemi.
Jag tror också som du att många politiska konstruktioner kommer att knaka. När svensken upptäcker att alla bäddar är upptagna av iranier då de åker med sin gamla mamma eller pappa till sjukhus, blir det nog samma effekt som då det uppdagades att majoriteten av fängelsekunderna var invandrat slödder. Då hade inte svensken insyn men vård behöver vi alla, om inte själva så någon av våra nära och kära, och då blir man konkret varse om vilka som är vårdkonsumenter av stor skala.
Britterna har varit "globala" i århundraden men vill bestämma själva. Den svenska globalismen är detsamma som att överlämna sin beslutanderätt till någon annan makt. Såsom EU, FN, barnkonventionen you name it. Nu har man börjat lyfta fram EUs epidemiorgan som någonsorts besvärjelse att intet ont kan hända oss då vi följer EU. Bah. EU vill skydda schengen, inte dig och mig.
Och vi trodde att vi gick in i en europeisk union. Vad fick vi? Mellanöstern, Afrika etc på köpet. Just nu kan vi inte ordna någon sorts spärrar mot Iran eller Italien. Åtminstone flyg från Iran borde man kunna blockera, men inte.