2020-09-30, 22:46
Medlem
https://edition.cnn.com/2020/09/30/health/back-to-normal-bias-wellness/index.html

Det blir tydligen "aldrig som förr" enligt den globala eliten nu. Nu blir säkert några av dårfinkarna här upphetsade.
Citera
2020-09-30, 22:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Sluta nu. Det skulle inte fungera. Så enkelt är det.

Jag är avundsjuk på din syn på omvärlden. Den känns bekväm och skön.

Det fungerar. Det är du som inte vill att det ska fungera.
Varför skulle det inte fungera? Låt mig gissa. Barn i utanförskapsområden skulle inte få hjälp hemma. Ensamstående morsor som jobbar skift inom vården har inte tid att ta hand om sina barn. Arbetslösa föräldrar har inte råd att ge sin barn lunch. Har jag missat något? För övriga 98% av barnen skulle det däremot fungera alldeles utmärkt.
Citera
2020-09-30, 22:54
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är mord, bedrövligt.

Ja, man kan undra hur många åldringar det är som har mördats med viruset som ursäkt och om det kommer att få några rättsliga följder? Skandalöst är det i vilket fall som helst!
Citera
2020-09-30, 22:55
Medlem
AndersTengells avatar
enligt palliativ registret så dog 104 personer med covid-19 under september månad (hittills)

alltså personer som hade covid-19 och dog = 104 pers för september

hur många dog totalt med covid-19 under september månad i sverige?

för augusti är siffran 162 pers enligt palliativ registret

https://data.palliativregistret.se/utdata/report/enskilda.antal-dodsfall

alltså jag undrar, räknas dessa siffror in i siffrorna FHM presenterar? eller vilka är dom som dör och registreras i palliativa registret? det är ju allt från folk som där på särskilt boende till sjukhus men även hemma.
Citera
2020-09-30, 23:27
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Citat:
Har du mailat WHO än och talat om hur fel de har?

Denna artikeln tror jag inte har någon koppling till WHO,

https://www.journalofhospitalinfecti...046-3/fulltext

"Conclusions
Human coronaviruses can remain infectious on inanimate surfaces for up to 9 days. Surface disinfection with 0.1% sodium hypochlorite or 62–71% ethanol significantly reduces coronavirus infectivity on surfaces within 1 min exposure time. We expect a similar effect against the SARS-CoV-2."

De flesta tiderna är angivna i rumstemperatur,

så i vintertemperaturer bör tiderna vara längre.
… [ Visa mindre ]

"Du hävdade ju bestämt att WHO påstår att viruset smittar via metallytor efter tre dagar.

Jag kan inte se att WHO påstår det. "

Jasså det var det du ville se.

Oj sitter du i piss nu?

Såhär skriver WHO:

"How long does the virus survive on surfaces?
The most important thing to know about coronavirus on surfaces is that they can easily be cleaned with common household disinfectants that will kill the virus. Studies have shown that the COVID-19 virus can survive for up to 72 hours on plastic and stainless steel, less than 4 hours on copper and less than 24 hours on cardboard.

As, always clean your hands with an alcohol-based hand rub or wash them with soap and water. Avoid touching your eyes, mouth, or nose."
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses

Du har verkligen allvarliga problem med läsförståelsen.
"Survive" står det. Inte smittar.
Citera
2020-09-30, 23:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Beror ju på alla "antivaxxers"... Klart att en halvering av R annars effektivt stryper spridningen.

Om R är tex 1.5 i Sverige nu så hade den blivit 0.75 med obligatorisk vaccinering.

Det förutsätter att alla i Sverige vaccinerar sig samtidigt och att folk fortsätter leva enligt restriktionerna.
Jag tror inget av det kommer hända.
Citera
2020-09-30, 23:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ansiktsmasker, lockdown? Ja dom verkar ju ha bra strategi i grannländerna eftersom det inte dött lika många där som här i Sverige. Eller varför har grannländerna mindre döda än Sverige?

Här kan du kolla graferna för Sverige och grannländer, Sveriges graf är alltså högst upp.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-08..latest&country=DNK~NOR~FIN~RUS~POL~ISL~SWE~DEU ~EST~LVA~LTU&region=World&deathsMetric=true&interv al=total&hideControls=true&perCapita=true&smoothin g=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Menar du verkligen att Sveriges graf är bättre än grannländernas?

Pandemin kommer att hålla i sig länge ännu. Tegnell tror minst ett år till. Jag tror, tyvärr, på upp till 2 år till.

Det är, tyvärr, möjligt att försäsongen för covid-19 redan börjat. Att Danmark, redan nu, börjat få en sämre utveckling än Sverige är ingen höjdare för danskarna. I december kan det hela ta fart ordentligt. Det hela kan sedan kulminera, stort, i april.

Det allvarliga är inte att antalet rapporterade covid-19 fall ökar, utan att inläggningarna på sjukhus, iva fall, folk i respirator och dödsfall börjat öka i Danmark. Detta visar att det inte bara är frågan om en "testing-epidemic".

Innan april lär inte ett vaccin finnas, distribuerat och klart för använing i stor skala i Sverige eller Danmark. Och sedan vet vi inte om vi behöver genomlida ytterligare en covid-19 säsong.

Det är först över när WHO blåser faran över. Innan dess hinner mycket hända med covid-19 statistiken i både Danmark och Sverige. Personligen så hoppas jag att både Danmark och Sverige samt resten av världen kommer att klara sig bra fortsättningsvis. Men det ser inte ljust ut på sina håll.

Jag tar så gärna att Sverige slutar på en 15 plats, globalt, vad gäller dödsfall i/med covid-19, och en superjumboplats i Norden, bara det globala lidandet tar slut och att vi, så småningom, slipper att uppleva covid-19 som något stort problem.
Citera
2020-09-30, 23:36
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memekrig
https://edition.cnn.com/2020/09/30/health/back-to-normal-bias-wellness/index.html

Det blir tydligen "aldrig som förr" enligt den globala eliten nu. Nu blir säkert några av dårfinkarna här upphetsade.

Skriver:

"Nick Paton Walsh is an Emmy Award-winning international security editor for CNN International based in London who focuses on stories from the Middle East, the former Soviet Union, Afghanistan and the surrounding region, and Latin America."

Vad du länkade är mer av en krönika än en artikel.
Citera
2020-09-30, 23:41
Medlem
Madagascars avatar
Italien tycks inte råkat för någon andra våg att tala om. (Jmf med t ex Spa, Fra och UK.) Hur kommer det sig?
Citera
2020-09-30, 23:42
Medlem
gloffgloffs avatar
"Hjärtkliniken i Falun har drabbats av ett coronautbrott sedan tre veckor tillbaka. Tio patienter, som inte längre är kvar på hjärtavdelningen 27, har testats positivt samt tolv medarbetare – totalt 22 smittade.

Dock har alla utom tre av de virusdrabbade medarbeterna tillfrisknat och är åter i arbete. För att motverka ytterligare utbrott har samtliga 140 i personalstyrkan testats för covid-19. Även varje ny patient som kommer till avdelningen coronatestas.

– Det är en allvarlig situation när vi ser att det blir en spridning. Och att de hjärtsjuka smittas ser vi som något allvarligt då de är i riskgrupp, säger Kristina Hambraeus som är verksamhetschef på hjärtkliniken i Falun.

Hur gör ni för att motverka ännu mer smittspridning?

– Vi har tagit hjälp av smittsskyddsavdelningen så att vi har rätt utrustning för hygienrutiner. Dessutom använder nu personalen skyddsvisir vid nära arbete med patienter. Den rutinen började vi med igår, säger Hambraeus."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/coronautbrott-pa-hjartkliniken-i-falun-det-ar-en-allvarlig-situation

inga munskydd tydligen
Citera
2020-09-30, 23:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Japp, i nästa steg kommer vi nu se att smittan spridas till föräldrarna.

Vi diskuterade detta för någon vecka sedan och nu är vi där.
Och därefter sprider den sig till de sköra, det tar lite tid men det kommer. Tyvärr.
Citera
2020-09-30, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det fungerar. Det är du som inte vill att det ska fungera.
Varför skulle det inte fungera? Låt mig gissa. Barn i utanförskapsområden skulle inte få hjälp hemma. Ensamstående morsor som jobbar skift inom vården har inte tid att ta hand om sina barn. Arbetslösa föräldrar har inte råd att ge sin barn lunch. Har jag missat något? För övriga 98% av barnen skulle det däremot fungera alldeles utmärkt.
I Sverige så bor 400.000 barn med en ensamstående förälder.

Här lever 186.000 barn i fattigdom.

Här lever 108.000 barn i fattigdom med en ensamstående förälder.

Är det vad du menar med 2 procent?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in