Citat:
Ursprungligen postat av
TonyDR
Ansiktsmasker, lockdown? Ja dom verkar ju ha bra strategi i grannländerna eftersom det inte dött lika många där som här i Sverige. Eller varför har grannländerna mindre döda än Sverige?
Här kan du kolla graferna för Sverige och grannländer, Sveriges graf är alltså högst upp.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-08..latest&country=DNK~NOR~FIN~RUS~POL~ISL~SWE~DEU ~EST~LVA~LTU®ion=World&deathsMetric=true&interv al=total&hideControls=true&perCapita=true&smoothin g=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Menar du verkligen att Sveriges graf är bättre än grannländernas?
Pandemin kommer att hålla i sig länge ännu. Tegnell tror minst ett år till. Jag tror, tyvärr, på upp till 2 år till.
Det är, tyvärr, möjligt att försäsongen för covid-19 redan börjat. Att Danmark, redan nu, börjat få en sämre utveckling än Sverige är ingen höjdare för danskarna. I december kan det hela ta fart ordentligt. Det hela kan sedan kulminera, stort, i april.
Det allvarliga är inte att antalet rapporterade covid-19 fall ökar, utan att inläggningarna på sjukhus, iva fall, folk i respirator och dödsfall börjat öka i Danmark. Detta visar att det inte bara är frågan om en "testing-epidemic".
Innan april lär inte ett vaccin finnas, distribuerat och klart för använing i stor skala i Sverige eller Danmark. Och sedan vet vi inte om vi behöver genomlida ytterligare en covid-19 säsong.
Det är först över när WHO blåser faran över. Innan dess hinner mycket hända med covid-19 statistiken i både Danmark och Sverige. Personligen så hoppas jag att både Danmark och Sverige samt resten av världen kommer att klara sig bra fortsättningsvis. Men det ser inte ljust ut på sina håll.
Jag tar så gärna att Sverige slutar på en 15 plats, globalt, vad gäller dödsfall i/med covid-19, och en superjumboplats i Norden, bara det globala lidandet tar slut och att vi, så småningom, slipper att uppleva covid-19 som något stort problem.