2020-09-30, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
I vilken region då? Är det verkligen så högt tryck på testandet just nu att det tar en vecka? Jag fick mitt svar på 24 timmar i region Stockholm för två månader sedan.
VG
Citera
2020-09-30, 17:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Behöver inte vara orsaken. Den relevanta frågan är om vi hade haft ett lägre antal dödsfall med en annan strategi och i så fall i vilken utsträckning. Det pågår också utredningar om huruvida palliativ vård har getts i fall där detta inte varit förenligt med föreskrifter och principer inom hälso- och sjukvården. Detta är också en intressant jämförelsepunkt i förhållande till grannländer med liknande förhållanden inom äldreomsorgen.

Den utbredda samhällssmittan (som för övrigt numera börjar bli betydande även i t.ex. Danmark) kan också vara en relevant faktor, men att genast och utan vidare slå fast att detta är den enda orsaken till de höga dödstalen i jämförelse med t.ex. Norge är en alltför stor förenkling av verkligheten, tror jag.

Nu gäller samma förhållande även i Danmark och Finland rörande procentandel avlidna äldre. Det blir ju tydligt att det är vår stora samhällsspridning som är huvudorsaken till våra höga dödstal. Det kan man inte förneka.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-30 kl. 17:15.
Citera
2020-09-30, 17:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Man märker när folk inte har barn, utan bara uttalar sig hejvilt!!
Jag förstår inte vad du menar?

”Der har den seneste tid været meget fokus på festglade folk i 20'erne, men på den københavnske vestegn er det i højere grad børn og teenagere, der lige nu smittes med coronavirus.
Børn og unge i alderen 10-19 år er klart den største gruppe af de nysmittede i 12 vestegnskommuner, viser en gennemgang af de nyeste tal fra Statens Serum Institut.
Her udgør de 29 procent af de smittede den seneste uge.
Og det får flere eksperter til at opfordre til, at uddannelsesstederne i de ramte kommuner skal reagere:
- Når der er en konkret smitte, så er det fornuftigt at lukke – enten hele klasser eller skoler, lyder det blandt andet fra professor i eksperimentel virologi Allan Randrup Thomsen.”

https://www.dr.dk/nyheder/indland/boern-og-teenagere-er-den-mest-smittede-gruppe-paa-vestegnen-overvej-lukke-skoler?fbclid=IwAR1tuERBc Jj2WgNoJeEwCe_1mk2GqyaINVDZz8l3Vc6idKLgEqdEtCKY45k
Citera
2020-09-30, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Sveriges R-tal är nu 0,89 enligt Tegnell.

Knappast pandemi längre.

I suspect it’s somewhere around 1,5 and Tegnell is wrong.

To say the R0 is below 1 while cases show signs of exponential growth is truly bizarre.
Citera
2020-09-30, 17:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Var ser du det?

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Kika in Otroligs förträffliga rapporter där man ser antalet rapporterade varje vecka så verkar ökningstakten minska. För tidigt att ropa hej dock.

jaha. jag tittar på "fall idag" c19.se hela riket,

logaritmisk skala,

och uppgången ser linjär ut,

går att dra räta linjer mellan både toppar och dalar,

det indikerar ett exponentiellt förlopp,

kolla själv.
Citera
2020-09-30, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu gäller samma förhållande även i Danmark och Finland rörande procentandel avlidna äldre. Det blir ju tydligt att det är vår stora samhällsspridning som är huvudorsaken till båra höga dödstal. Det kan man inte förneka.
Att det skulle vara huvudorsaken, som du säger, innebär ju att det kan finnas flera andra bidragande orsaker. Det är därför viktigt att utreda vilka dessa är.

För egen del vågar jag dock inte säga att samhällsspridningen hade kunnat förhindras med andra åtgärder. Det är också en utredningsfråga. Om det inte funnits någon möjlighet att undvika de höga dödstalen med någon annan åtgärd kan strategin inte kritiseras på den grunden. Då får undersökningen istället fokusera på om strategin lett till alltför ingripande åtgärder (även detta framstår dock som osannolikt).

Kanske visar det sig till slut att Sveriges strategi var den enda rätta. Jag är dock mer kritisk till strategin än vad jag kanske ger sken av nu. Att redan nu dra några slutsatser tror jag emellertid är alldeles för tidigt. Tror inte att något land i Europa sett slutet på pandemin ännu.
Citera
2020-09-30, 17:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det kommer det säkert göra, men det gör det ju i Sverige med som har mindre på IVA än Danmark nu.

September hittills döda
Sverige +57
Danmark +26

Alltså ungefär lika många döda i september, om man tar hänsyn till folkmängden. Man Danmark har ju haft såväl lockdown och kör med ansiktsmasker. Ganska kul det där sista: I USA slarvar visserligen många med sina ansiktsmasker och använder dem fel. Men, framförallt så slarvar de med avståndet. Bara 18 procent håller avstånd.

Hm, vem vad det som sa att användning av ansiktsmask skulle kunna få folk att känna en falsk säkerhet, så att de börjar slarva med avståndet?

Citera
2020-09-30, 17:27
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I suspect it’s somewhere around 1,5 and Tegnell is wrong.

To say the R0 is below 1 while cases show signs of exponential growth is truly bizarre.

Ja du, alla har ju rätt att gissa.

Jag gissar på 0,3
Citera
2020-09-30, 17:28
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Sweizarnas algoritm för Sverige beräkning av R effective har kraschat

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-...country=Sweden

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Den fungerade för mig, tog lite tid bara:

Re: 1.16 (1.1 ~ 1.23)
from observed cases

Ja nu fungerade det bättre,

när jag kollade var det N/A på alltihop.

Jo ser de siffrorna men de är för 22/9,

det är ju 8 dagar sen.
Citera
2020-09-30, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Ja du, alla har ju rätt att gissa.

Jag gissar på 0,3

I hope your guess is correct.
Citera
2020-09-30, 17:39
Medlem
gloffgloffs avatar
"Regionen rekommenderar XXXX på äldreboenden i Umeå
På torsdag, den 1 oktober, hävs det besöksförbud på vård- och omsorgsboenden som infördes under våren.
Inför detta kommer nu Region Västerbotten med rekommendationen att alla besökare och anställda på äldreboenden i Umeå kommun – som har större smittspridning än i andra delar av länet – bär XXXX. Rekommendationen gäller XXXX för både personal och besökare i första hand under oktober månad. Det skriver regionen i ett pressmeddelande, vilket även P4 Västerbotten rapporterar om.
– Rekommendationen baseras på smittläget i Umeå kommun och regionens och kommunens gemensamma vilja att skydda brukarna samtidigt som vi möjliggör besök, säger Maria Marklund, hygienöverläkare och chef för Vårdhygien Västerbotten, i pressmeddelandet.
Malin Sundbom, verksamhetschef för vård- och omsorgsboenden i Umeå kommun, säger vidare:
– När man vistas i boenden i kommunen har man XXXX, både som besökare och personal. Vi kommer tillhandahålla XXXX till personalen som arbetar på kommunens vård- och omsorgsboenden och ni som ska besöka en anhörig tar med XXXX. En variant från apotek går bra."
https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/

De experimenterar med innovativa sätt att minska smittspridnigen. Modigt!
Citera
2020-09-30, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Alltså ungefär lika många döda i september, om man tar hänsyn till folkmängden. Man Danmark har ju haft såväl lockdown och kör med ansiktsmasker. Ganska kul det där sista: I USA slarvar visserligen många med sina ansiktsmasker och använder dem fel. Men, framförallt så slarvar de med avståndet. Bara 18 procent håller avstånd.

Hm, vem vad det som sa att användning av ansiktsmask skulle kunna få folk att känna en falsk säkerhet, så att de börjar slarva med avståndet?

Anders Tegnell, probably the best statsepidemiolog in the world.

Ansiktsmasker, lockdown? Ja dom verkar ju ha bra strategi i grannländerna eftersom det inte dött lika många där som här i Sverige. Eller varför har grannländerna mindre döda än Sverige?

Här kan du kolla graferna för Sverige och grannländer, Sveriges graf är alltså högst upp.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-08..latest&country=DNK~NOR~FIN~RUS~POL~ISL~SWE~DEU ~EST~LVA~LTU&region=World&deathsMetric=true&interv al=total&hideControls=true&perCapita=true&smoothin g=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Menar du verkligen att Sveriges graf är bättre än grannländernas?
Senast redigerad av TonyDR 2020-09-30 kl. 17:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in